Page 52 - mag_26
P. 52
ΘΕΑΤΡΟ
Το Θέατρο
εν καιρώ κρίσης…
ος της μοίρας του. Είναι μια
δυναμική θέση εξίσου πολι-
τική. Ο Ιονέσκο στο Θέατρο
του Παραλόγου προχωράει
και άλλο και κάνει πράξη
την αντίσταση. Στο έργο
«Λογική είναι η τρέλα των
δυνατών», στη καταληκτι-
κή σκηνή των Ρινόκερων
(εμπνευσμένων από το να-
ζιστικό καθεστώς) βάζει τον
Μπέρεντζερ, αφού έχει δει
με τρόμο τον προτελευταίο
άνθρωπο, την σύντροφο
52 του, να γίνεται κι αυτή Ρι-
νόκερος, κι έχοντας εξα-
ντλήσει κάθε πειθώ ενάντια
στην – ιδίως παθητική - βία
που κατακλύζει ως «νομι- ράς, την ανάδυση των νέων και να προκαλέσει αντιδρά-
μοφροσύνη» ή «συμμόρ- ακροδεξιών, νεοναζιστι- σεις όταν της απονεμήθηκε
φωση» την κοινωνία, να κών και ρατσιστικών μορ- το Νόμπελ λογοτεχνίας, το
σηκώνει το όπλο του κραυ- φωμάτων. Ένα θέατρο που 2004. Αυτό που διαπραγ-
γάζοντας «είμαι ο τελευταί- δεν είναι αλλά έρχεται ματεύεται η συγγραφέας
ος άνθρωπος! Θ’ αντιστα- σαν συνέχεια εκείνου των στο εν λόγω έργο έστω και
θώ!» πυροβολώντας στον Μπρεχτ, Βάις, Μυσκίν κ.α. με κραυγαλέο, με άναρχο
τοίχο. Το έργο της Γέλινεκ, όπως τρόπο είναι ένα πουκά-
Η σύγχρονη πρόταση εξί- και πολλών σύγχρονων, εί- μισο αδειανό, χωρίς καν
σου πολιτική είναι κάτι σαν ναι ασεβές, προκλητικό, ει- την δυνατότητα της διεκδί-
τo έργο της Αυστριακής νο- ρωνικό, στα όρια ίσως του κησης μιας οποιασδήποτε
μπελίστα Ελφρίντε Γέλινεκ κυνισμού που υπονομεύει Ελένης, εφόσον αξίες που
«Τα Συμβόλαια του Εμπό- τις καθεστηκυίες θεατρικές κάποτε είχαν περιεχόμενο,
ρου», που ανέβηκαν στην συμβάσεις. Η ίδια η Ελφρί- όπως Ελευθερία, Δικαιοσύ-
Κεντρική Σκηνή της Στέγης ντε Γιέλινεκ, είναι μια συγ- νη, Ευμάρεια, Ευρωπαϊκή
Γραμμάτων και Τεχνών, στις γραφέας εξαιρετικά δηκτική Ιδέα, έχουν μείνει άδειες,
27, 28 και 29 Μαρτίου. Τα και ενοχλητική, με έντονη χωρίς περιεχόμενο. Συγκε-
σύγχρονα έργα έχουν άμε- πολιτική δραστηριότητα κριμένα, η Γιέλινεκ έγραψε
σες αναφορές στην παγκό- στη χώρα της, στον αριστε- «Τα Συμβόλαια του Εμπό-
σμια οικονομική κρίση, τους ρό χώρο, τόσο ώστε να κά- ρου» το 2008, με αφορμή
νέους μηχανισμούς της αγο- νει δυσάρεστη εντύπωση τα σκάνδαλα δύο αυστρι-