Page 50 - mag_26
P. 50

ΘΕΑΤΡΟ




               Το Θέατρο






               εν καιρώ κρίσης…






               συγκρούσεων και ιδεολογι-
               κών βεβαιοτήτων ως προς
               το ποιος θα σώσει τον κό-
               σμο, με τον προοδευτικό να
               προβάλλεται ως ο καθοδη-
               γητής της εργατικής τάξης
               και συνεπώς ο σωτήρας,
               τότε μιλάμε για ένα πολι-
               τικό  θέατρο  που  οι όροι
               παλιό, εργατικό, προλετα-
               ριακό, αναρχικό, στρατευ-
               μένο δράμα το χαρακτήρι-
               ζαν απόλυτα. Και ναι, αυτό
               το πολιτικό θέατρο αν και
   50          υπάρχει ακόμα και σήμε-
               ρα, βλέπε Μπρεχτ, Μπέκετ,
               Ντάριο Φο, Σεβαστίκογλου,
               Κεχαϊδη, Καμπανέλλη, συ-
               νήθως παρουσιάζεται ως
               αισθητήριο εργαλείο που
               ξυπνάει μνήμες μαύρων
               εποχών της ιστορίας, μας            γότερα. Οι επαναστατικές            γελία, π.χ. του Αριστοφάνη,
               συγκινεί και μας βοηθάει να         φράσεις που ο κόσμος του            μέσα από τα έργα του είναι
               καταγγείλουμε ως «κακά»             τότε δεν τόλμαγε να ξεστο-          τελείως διαφορετική από
               τα πλέον αυτονόητα. Στις            μίσει, σήμερα σε μια θεα-           τη ματιά των σύγχρονών
               σύγχρονες σκηνές της Αθή-           τρική σκηνή, παρά την ισχύ          του.  Και  μια  και  χρησιμο-
               νας όσα φοβερά και αν κα-           των νοημάτων τους, ακού-            ποίησα ως παράδειγμα τον
               ταγγέλλονται μέσα από τα            γονται από συνθηματολογι-           Αριστοφάνη θα αναφερθώ
               κείμενα του Μπρεχτ για πα-          κές έως παρωχημένες.                στο θέμα της χειραφέτησης
               ράδειγμα, και όσες άμεσες           Με τα παραπάνω σχόλια δε            της γυναίκας που δεσπόζει
               ή έμμεσες αναφορές και αν           θέλω  να  εκμηδενίσω  μια           κυρίαρχο σε αρκετά από τα
               έχουν στο σήμερα, οι ίδιες          τεράστια σελίδα της παγκό-          έργα του, για να ξεδιπλώσω
               οι παραστάσεις δεν έχουν,           σμιας δραματουργίας, ούτε           το συλλογισμό μου. Η Νορ-
               ως θεατρικά γεγονότα να             να  επισημάνω  ότι  το  σύγ-        βηγίδα γυναίκα στην εποχή
               προτείνουν πολύ περισσό-            χρονο θεατή δε τον αφορά            του Ίψεν, ενός επίσης πρω-
               τερα από το τότε της δημι-          ένα έργο του Ντάριο Φο,             τοπόρου φεμινιστή δραμα-
               ουργίας τους.  Προσωπικά            απλά να τονίσω ότι η ματιά          τουργού, η ηρωίδα Νόρα
               πιστεύω  ότι  σήμερα  έχουν         που βλέπουμε σήμερα την             από το «Κουκλόσπιτο» ενώ
               να προσφέρουν πολύ λι-              κοινωνικό – πολιτική καταγ-         έχει ξεπεράσει πολλά από
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55