Page 50 - mag_26
P. 50
ΘΕΑΤΡΟ
Το Θέατρο
εν καιρώ κρίσης…
συγκρούσεων και ιδεολογι-
κών βεβαιοτήτων ως προς
το ποιος θα σώσει τον κό-
σμο, με τον προοδευτικό να
προβάλλεται ως ο καθοδη-
γητής της εργατικής τάξης
και συνεπώς ο σωτήρας,
τότε μιλάμε για ένα πολι-
τικό θέατρο που οι όροι
παλιό, εργατικό, προλετα-
ριακό, αναρχικό, στρατευ-
μένο δράμα το χαρακτήρι-
ζαν απόλυτα. Και ναι, αυτό
το πολιτικό θέατρο αν και
50 υπάρχει ακόμα και σήμε-
ρα, βλέπε Μπρεχτ, Μπέκετ,
Ντάριο Φο, Σεβαστίκογλου,
Κεχαϊδη, Καμπανέλλη, συ-
νήθως παρουσιάζεται ως
αισθητήριο εργαλείο που
ξυπνάει μνήμες μαύρων
εποχών της ιστορίας, μας γότερα. Οι επαναστατικές γελία, π.χ. του Αριστοφάνη,
συγκινεί και μας βοηθάει να φράσεις που ο κόσμος του μέσα από τα έργα του είναι
καταγγείλουμε ως «κακά» τότε δεν τόλμαγε να ξεστο- τελείως διαφορετική από
τα πλέον αυτονόητα. Στις μίσει, σήμερα σε μια θεα- τη ματιά των σύγχρονών
σύγχρονες σκηνές της Αθή- τρική σκηνή, παρά την ισχύ του. Και μια και χρησιμο-
νας όσα φοβερά και αν κα- των νοημάτων τους, ακού- ποίησα ως παράδειγμα τον
ταγγέλλονται μέσα από τα γονται από συνθηματολογι- Αριστοφάνη θα αναφερθώ
κείμενα του Μπρεχτ για πα- κές έως παρωχημένες. στο θέμα της χειραφέτησης
ράδειγμα, και όσες άμεσες Με τα παραπάνω σχόλια δε της γυναίκας που δεσπόζει
ή έμμεσες αναφορές και αν θέλω να εκμηδενίσω μια κυρίαρχο σε αρκετά από τα
έχουν στο σήμερα, οι ίδιες τεράστια σελίδα της παγκό- έργα του, για να ξεδιπλώσω
οι παραστάσεις δεν έχουν, σμιας δραματουργίας, ούτε το συλλογισμό μου. Η Νορ-
ως θεατρικά γεγονότα να να επισημάνω ότι το σύγ- βηγίδα γυναίκα στην εποχή
προτείνουν πολύ περισσό- χρονο θεατή δε τον αφορά του Ίψεν, ενός επίσης πρω-
τερα από το τότε της δημι- ένα έργο του Ντάριο Φο, τοπόρου φεμινιστή δραμα-
ουργίας τους. Προσωπικά απλά να τονίσω ότι η ματιά τουργού, η ηρωίδα Νόρα
πιστεύω ότι σήμερα έχουν που βλέπουμε σήμερα την από το «Κουκλόσπιτο» ενώ
να προσφέρουν πολύ λι- κοινωνικό – πολιτική καταγ- έχει ξεπεράσει πολλά από