Page 24 - mag_69
P. 24
Ασ φΙΛοσοφήσουμε…
την πυθαγόρεια κοινότητα. Ο Πυθαγόρας δεν έγραψε ο ίδιος
Τι συνέδεε όμως αυτούς τους αν- τίποτα. Φαίνεται ότι προτιμούσε
θρώπους μεταξύ τους; Ποιο ήταν το την προφορική παρά τη γραπτή επι-
μυστικό τους; Από όσα γνωρίζου- κοινωνία. Ό,τι θεωρούμε ως «Πυ-
με, φαίνεται ότι βασικό συνεκτικό θαγόρεια» ήλθαν στα χέρια μας
στοιχείο της πυθαγόρειας κοινότη- από δευτερογενείς και τριτογενείς
τας ήταν το δόγμα της μετεμψύχω- πηγές και μάλιστα πολύ μεταγενέ-
σης ή μετενσάρκωσης. Το γεγονός στερες. Αυτό που εντυπωσιάζει
δηλαδή ότι η ψυχή μας είναι αθάνα- περισσότερο είναι ότι η σχολή ή η
τη και όχι μόνο δεν πεθαίνει με τον κοινότητα των Πυθαγορείων είχε
θάνατο, αλλά μεταπηδάει, μετεν- τη μεγαλύτερη διάρκεια στον χρό-
σαρκώνεται σε διαφορετική σάρ- νο από κάθε άλλη σχολή ή ομαδι-
κα, σε άλλες μορφές ζωής, σε ζώα κότητα στην αρχαία φιλοσοφία.
ή ανθρώπους. Μαζί με το δόγμα, Ομάδες πυθαγορείων έχουμε δη-
ιδιαίτερη σημασία είχαν και κάποιοι λαδή σε όλες τις μεταγενέστερες
κανόνες κοινής ζωής. Για παράδειγ- φάσεις του αρχαίου ελληνικού πο-
24 μα, σε πολλές μυστικές κοινότητες λιτισμού, ακόμα και στη Δύση κατά
είτε της πρώιμης είτε της μεταγε- την Αναγέννηση.
νέστερης αρχαιότητας, υπήρχε η Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέ-
απαγόρευση της κατανάλωσης κρέ- λεσμα ότι τα στοιχεία για τους
ατος. Συνήθως με τη μορφή νηστεί- Πυθαγόρειους τα αντλούμε από
ας, που επιβιώνει μέχρι σήμερα, ως μεταγενέστερους οπαδούς των
άσκηση καταπόνησης του σώματος Πυθαγορείων. Έτσι, έχουν σωθεί
και αποχής και εγκράτειας από βα- τρεις βίοι του Πυθαγόρα, οι οποίοι
σικές επιθυμίες. είναι γραμμένοι και οι τρεις τον 3ο
Όπως είναι ευνόητο, όποιος πιστεύ- αιώνα μ.Χ., πράγμα που σημαίνει
ει στη μετεμψύχωση – μετενσάρ- ότι απέχουν από τον Πυθαγόρα πε-
κωση δεν είναι δυνατό να κατανα- ρίπου 800 χρόνια. Οι συγγραφείς
λώνει κρέας γιατί θα μπορούσε να τους φυσικά δεν είχαν γνωρίσει οι
είναι κάποιος άνθρωπος που είχε ίδιοι τον Πυθαγόρα. Περιγράφουν
την τύχη ή την ατυχία να περάσει αυτό που πίστευαν στη σχολή για
η ψυχή του σε κάποιο ζώο. Έτσι, τον ιδρυτή τους και τον παρουσι-
λόγω του δόγματος της αθανασίας άζουν περίπου ως ένα μάγο. Σαν
και της μετενσάρκωσης της ψυχής, ένα ιερό άντρα ο οποίος ξεπερνού-
οι Πυθαγόρειοι έγιναν οι πρώτοι σε ακόμα και τα όρια του σώματός
ακραίοι χορτοφάγοι. του και τους φυσικούς νόμους και
μπορούσε να εμφανίζεται ταυτο-