Page 24 - mag_69
P. 24

Ασ φΙΛοσοφήσουμε…











               την πυθαγόρεια κοινότητα.                             Ο Πυθαγόρας δεν έγραψε ο ίδιος

               Τι συνέδεε όμως αυτούς τους αν-                       τίποτα. Φαίνεται ότι προτιμούσε
               θρώπους μεταξύ τους; Ποιο ήταν το                     την προφορική παρά τη γραπτή επι-
               μυστικό τους; Από όσα γνωρίζου-                       κοινωνία. Ό,τι θεωρούμε ως «Πυ-

               με, φαίνεται ότι βασικό συνεκτικό                     θαγόρεια» ήλθαν στα χέρια μας
               στοιχείο της πυθαγόρειας κοινότη-                     από δευτερογενείς και τριτογενείς
               τας ήταν το δόγμα της μετεμψύχω-                      πηγές και μάλιστα πολύ μεταγενέ-

               σης ή μετενσάρκωσης. Το γεγονός                       στερες. Αυτό που εντυπωσιάζει
               δηλαδή ότι η ψυχή μας είναι αθάνα-                    περισσότερο είναι ότι η σχολή ή η
               τη και όχι μόνο δεν πεθαίνει με τον                   κοινότητα των Πυθαγορείων είχε

               θάνατο, αλλά μεταπηδάει, μετεν-                       τη μεγαλύτερη διάρκεια στον χρό-
               σαρκώνεται σε διαφορετική σάρ-                        νο από κάθε άλλη σχολή ή ομαδι-

               κα, σε άλλες μορφές ζωής, σε ζώα                      κότητα στην αρχαία φιλοσοφία.
               ή ανθρώπους. Μαζί με το δόγμα,                        Ομάδες πυθαγορείων έχουμε δη-
               ιδιαίτερη σημασία είχαν και κάποιοι                   λαδή σε όλες τις μεταγενέστερες

               κανόνες κοινής ζωής. Για παράδειγ-                    φάσεις του αρχαίου ελληνικού πο-
   24          μα, σε πολλές μυστικές κοινότητες                     λιτισμού, ακόμα και στη Δύση κατά


               είτε της πρώιμης είτε της μεταγε-                     την Αναγέννηση.
               νέστερης αρχαιότητας, υπήρχε η                        Το  γεγονός  αυτό  έχει  ως  αποτέ-
               απαγόρευση της κατανάλωσης κρέ-                       λεσμα ότι τα στοιχεία για τους

               ατος. Συνήθως με τη μορφή νηστεί-                     Πυθαγόρειους τα αντλούμε από
               ας, που επιβιώνει μέχρι σήμερα, ως                    μεταγενέστερους οπαδούς των
               άσκηση καταπόνησης του σώματος                        Πυθαγορείων. Έτσι, έχουν σωθεί

               και αποχής και εγκράτειας από βα-                     τρεις βίοι του Πυθαγόρα, οι οποίοι
               σικές επιθυμίες.                                      είναι γραμμένοι και οι τρεις τον 3ο
               Όπως είναι ευνόητο, όποιος πιστεύ-                    αιώνα μ.Χ., πράγμα που σημαίνει

               ει στη μετεμψύχωση – μετενσάρ-                        ότι απέχουν από τον Πυθαγόρα πε-
               κωση δεν είναι δυνατό να κατανα-                      ρίπου 800 χρόνια. Οι συγγραφείς

               λώνει κρέας γιατί θα μπορούσε να                      τους φυσικά δεν είχαν γνωρίσει οι
               είναι  κάποιος  άνθρωπος  που  είχε                   ίδιοι τον Πυθαγόρα. Περιγράφουν
               την τύχη ή την ατυχία να περάσει                      αυτό που πίστευαν στη σχολή για

               η ψυχή του σε κάποιο ζώο. Έτσι,                       τον ιδρυτή τους και τον παρουσι-
               λόγω του δόγματος της αθανασίας                       άζουν  περίπου  ως  ένα  μάγο.  Σαν

               και της μετενσάρκωσης της ψυχής,                      ένα ιερό άντρα ο οποίος ξεπερνού-
               οι  Πυθαγόρειοι  έγιναν  οι  πρώτοι                   σε ακόμα και τα όρια του σώματός
               ακραίοι χορτοφάγοι.                                   του και τους φυσικούς νόμους και

                                                                     μπορούσε  να  εμφανίζεται  ταυτο-
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29