Page 20 - mag_69
P. 20
Ασ φΙΛοσοφήσουμε…
ΘρησκείΑ κΑί
φίλοσοφίΑ
20
Μέχρι τώρα, αναφερόμενοι στην αποδώσουν με τον τίτλο αυτό που
πρώτη φάση της προσωκρατικής θεωρούν ως ουσία αυτής της πρώ-
φιλοσοφίας που αναπτύσσεται ιμης φάσης της φιλοσοφίας.
στη Μίλητο, αν αναζητούσαμε ένα Ο Πυθαγόρας, καταγόταν και αυ-
κοινό χαρακτηριστικό που ενοποι- τός από την Ιωνία και συγκεκρι-
εί τις απόψεις του Θαλή, του Ανα- μένα από τη Σάμο, που θεωρείται
ξίμανδρου και του Αναξιμένη, θα μέρος της Ιωνίας. Υποθέτουμε ότι
λέγαμε ότι αυτό είναι «ο λόγος» ή μεγαλώνοντας έγινε γνώστης των
«η ερμηνεία της φύσης». Η λέξη- βασικών στοιχείων και των από-
κλειδί είναι η «φύσις», εξού και ψεων των Μιλήσιων Φιλοσόφων.
για τους μεταγενέστερους κάθε Ωστόσο, η δράση και τα δόγματα
βιβλίο σχετικό με τους Προσω- του Πυθαγόρα δεν θυμίζουν σε
κρατικούς τιτλοφορείται «Περί τίποτα τη φυσική φιλοσοφία των
φύσεως». Όπως είδαμε, οι περισ- πρώτων Προσωκρατικών. Θα λέ-
σότεροι δεν έγραψαν βιβλία, αλλά γαμε γενικά ότι απομακρύνεται
και αν έγραφαν δεν θα έβαζαν τίτ- και από τη φυσική φιλοσοφία και
λους. Πρόκειται για τάση των με- στρέφεται προς ό,τι θα χαρακτηρί-
ταγενεστέρων να προσπαθούν να ζαμε σήμερα ως μυστικιστικές και