Page 28 - mag_69
P. 28
Ασ φΙΛοσοφήσουμε…
αναφέρεται στη μετά θάνατο ζωή, κάποιος δια των στερήσεων, τόσο
28 ουσιαστικά έχει να κάνει με την μεγαλύτερες πιθανότητες υπήρ-
παρούσα. Εξ ου και οι νηστείες, χαν να επιστρέψει στην ανθρώπινη
οι κακουχίες, οι απαγορεύσεις και φύση ή ακόμα και να γίνει αθάνα-
γενικότερα τα όρια και οι περιορι- τος, δηλαδή να διαφύγει από την
σμοί στις επιθυμίες. Όσο συνεπέ- ανάγκη να φθαρεί μέσα από δια-
στερος είναι κάποιος στο δόγμα δοχικές ζωές. Συνεπώς, υπήρχαν
και στην κοινή ζωή, τόσο περισσό- ισχυρά κίνητρα να είναι κάποιος
τερες πιθανότητες έχει για μια κα- επικεντρωμένος και συνεπής στους
λύτερη μοίρα μετά θάνατο. Πρό- κοινούς κανόνες διαβίωσης των
κειται για κοινό στοιχείο όλων των Πυθαγορείων, για να έχει μια κα-
θρησκειών. Από τους εσχατολογι- λύτερη μοίρα.
κούς μύθους του Πλάτωνα μέχρι Έτσι, για πρώτη φορά δημιουργή-
την Κόλαση και τον Παράδεισο του θηκε η αντίληψη ότι η φιλοσοφία
Χριστιανισμού. δεν είναι τόσο η θεωρία, όσο ο
Ξέρουμε ότι και στους Πυθαγόρει- βίος. Αργότερα θα το πουν «τέχνη
ους, η θεωρία της μετεμψύχωσης του βίου». Η φιλοσοφία γίνεται και
συνοδευόταν από κανόνες απο- τέχνη του βίου. Σημασία δεν έχει
χής, λιτότητας, κακουχίας και νη- μόνο η διατύπωση μιας ωραίας θε-
στείας. Φαίνεται πως πίστευαν ότι ωρίας, με λογική συνοχή και αντο-
οι μετεμψυχώσεις κάνουν κάποιο χή στο χρόνο, αλλά υπάρχει και
κύκλο και όσο καλύτερα καθαρθεί η φιλοσοφία που συλλαμβάνεται