Page 27 - mag_69
P. 27
του Γεράσιμου Γεωργάτου
στηκε από τους Αιγύπτιους. Ήταν η εξάπλωση τέτοιου είδους θεωρι-
μια φυσική τάση των Ελλήνων ό,τι ών για τη σωτηρία της ψυχής είναι
ήταν παλιό να το έχουν πρώτοι πει μια φυσική ανθρώπινη τάση. Είναι
οι Αιγύπτιοι. Ωστόσο, στη θρη- ένας τρόπος για να υπερβούμε το
σκεία των Αιγυπτίων δεν υπάρχει φόβο του θανάτου, είναι μια μορ-
το δόγμα μετεμψύχωσης. Άρα εί- φή αντίδρασης στη θνητότητα της
ναι μάλλον απίθανο να ήταν αυτή η ύπαρξης. Οπότε, είτε ασπαζόμαστε
πηγή του Πυθαγόρα. τη Δευτέρα Παρουσία και την ανά-
Έχουν διατυπωθεί και άλλες δύο σταση νεκρών των Χριστιανών,
παρόμοιες θεωρίες. Κάποιοι λένε είτε τη μετεμψύχωση των Πυθαγο-
ότι ο Πυθαγόρας θυμίζει την εικό- ρείων ή τα Ελευσίνια μυστήρια και
να του Σαμάνα, που ήταν ο ιερός τους Ορφικούς, στην ουσία πρόκει-
άνδρας στους Σκύθες, δηλαδή από ται για την ίδια τάση. Πάντα υπήρ-
εκεί από όπου περίπου προήλθε και χαν και θα υπάρχουν κοινότητες
μετά διασκορπίστηκε η ινδοευρω- ανθρώπων, άλλοτε περισσότεροι,
παϊκή φυλή, από την κοινή μήτρα άλλοτε λιγότεροι, που θα καταφεύ-
των Ινδοευρωπαίων. Ένα από τα γουν στον μυστικισμό, με κίνητρο 27
χαρακτηριστικά του Σαμάνα ήταν πάντα τη δυνατότητα μιας προσω-
ότι μπορούσε να βρίσκεται σε πολ- πικής αθανασίας ή έστω μιας καλύ-
λά μέρη ταυτοχρόνως και η ψυχή τερης μοίρας μετά το θάνατο, ό,τι
του μπορούσε να βγει από το σώμα κι αν σημαίνει αυτό. Στην αρχαία
του ενώ ζούσε. Μια μορφή αθανα- Ελλάδα πάντως αυτός ο μυστικι-
σίας, κατά κάποιον τρόπο. σμός δεν έγινε ποτέ κυρίαρχο ρεύ-
Άλλοι πάλι λένε ότι πιθανόν αυτό μα.
το δόγμα προήλθε από την Ινδία. Για τη φιλοσοφία πάντως, αυτή η
Στους Ινδούς υπήρχαν αντιλήψεις διάκριση ψυχής και σώματος έπαι-
περί μετεμψύχωσης και οι Έλληνες ξε γόνιμο ρόλο και κυρίως με τον
είχαν αρκετές εμπορικές σχέσεις με Πλάτωνα και τον πλατωνισμό θα
τους Ινδούς, μέσω των Βαβυλωνί- αποκτήσει ρίζες και θα γίνει επίκε-
ων και των Περσών. Άρα θα μπο- ντρο σημαντικών αντιλήψεων για
ρούσε να προήλθε από εκεί αυτή η την ευτυχία, την ηθική, ακόμα και
δοξασία. για την πολιτική φιλοσοφία. Επομέ-
Όμως, είτε ήταν πρωτότυπη θεω- νως, και μόνο ως προς αυτό, είναι
ρία του Πυθαγόρα, είτε την πήρε πολύ σημαντική η συμβολή του Πυ-
από άλλους λαούς με παρόμοιες θαγόρα.
δοξασίες, γεγονός παραμένει ότι Η μετεμψύχωση, ως δόγμα, ενώ