Page 27 - mag_69
P. 27

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               στηκε από τους Αιγύπτιους. Ήταν                       η εξάπλωση τέτοιου είδους θεωρι-

               μια φυσική τάση των Ελλήνων ό,τι                      ών για τη σωτηρία της ψυχής είναι
               ήταν παλιό να το έχουν πρώτοι πει                     μια φυσική ανθρώπινη τάση. Είναι
               οι Αιγύπτιοι. Ωστόσο, στη θρη-                        ένας τρόπος για να υπερβούμε το

               σκεία των Αιγυπτίων δεν υπάρχει                       φόβο του θανάτου, είναι μια μορ-
               το δόγμα μετεμψύχωσης. Άρα εί-                        φή αντίδρασης στη θνητότητα της
               ναι μάλλον απίθανο να ήταν αυτή η                     ύπαρξης. Οπότε, είτε ασπαζόμαστε

               πηγή του Πυθαγόρα.                                    τη Δευτέρα Παρουσία και την ανά-
               Έχουν διατυπωθεί και άλλες  δύο                       σταση νεκρών των Χριστιανών,
               παρόμοιες θεωρίες. Κάποιοι λένε                       είτε τη μετεμψύχωση των Πυθαγο-

               ότι ο Πυθαγόρας θυμίζει την εικό-                     ρείων ή τα Ελευσίνια μυστήρια και
               να του Σαμάνα, που ήταν ο ιερός                       τους Ορφικούς, στην ουσία πρόκει-

               άνδρας στους Σκύθες, δηλαδή από                       ται για την ίδια τάση. Πάντα υπήρ-
               εκεί από όπου περίπου προήλθε και                     χαν και θα υπάρχουν κοινότητες
               μετά διασκορπίστηκε η ινδοευρω-                       ανθρώπων, άλλοτε περισσότεροι,

               παϊκή φυλή, από την κοινή μήτρα                       άλλοτε λιγότεροι, που θα καταφεύ-
               των Ινδοευρωπαίων. Ένα από τα                         γουν στον μυστικισμό, με κίνητρο                           27

               χαρακτηριστικά  του  Σαμάνα  ήταν                     πάντα τη δυνατότητα μιας προσω-
               ότι μπορούσε να βρίσκεται σε πολ-                     πικής αθανασίας ή έστω μιας καλύ-
               λά μέρη ταυτοχρόνως και η ψυχή                        τερης μοίρας μετά το θάνατο, ό,τι

               του μπορούσε να βγει από το σώμα                      κι αν σημαίνει αυτό. Στην αρχαία
               του ενώ ζούσε. Μια μορφή αθανα-                       Ελλάδα πάντως  αυτός ο μυστικι-
               σίας, κατά κάποιον τρόπο.                             σμός δεν έγινε ποτέ κυρίαρχο ρεύ-

               Άλλοι πάλι λένε ότι πιθανόν αυτό                      μα.
               το δόγμα προήλθε από την Ινδία.                       Για τη φιλοσοφία πάντως, αυτή η
               Στους Ινδούς υπήρχαν αντιλήψεις                       διάκριση ψυχής και σώματος έπαι-

               περί μετεμψύχωσης και οι Έλληνες                      ξε γόνιμο ρόλο και κυρίως με τον
               είχαν αρκετές εμπορικές σχέσεις με                    Πλάτωνα και τον πλατωνισμό θα

               τους Ινδούς, μέσω των Βαβυλωνί-                       αποκτήσει ρίζες και θα γίνει επίκε-
               ων και των Περσών. Άρα θα μπο-                        ντρο σημαντικών αντιλήψεων για
               ρούσε να προήλθε από εκεί αυτή η                      την ευτυχία, την ηθική, ακόμα και

               δοξασία.                                              για την πολιτική φιλοσοφία. Επομέ-
               Όμως, είτε ήταν  πρωτότυπη θεω-                       νως, και μόνο ως προς αυτό,  είναι

               ρία του Πυθαγόρα, είτε την πήρε                       πολύ σημαντική η συμβολή του Πυ-
               από άλλους λαούς με παρόμοιες                         θαγόρα.
               δοξασίες, γεγονός παραμένει ότι                       Η μετεμψύχωση, ως δόγμα, ενώ
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32