Page 29 - mag_69
P. 29

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               κυρίως μέσω της στάσης ζωής και                       ζουμε και ως πρακτική φιλοσοφία,
               της εικόνας που δίνει ο φιλόσοφος                     ως τέχνη του πράττειν. Και αυτό

               στους άλλους. Το παράδειγμα του                       οφείλεται στον  Πυθαγόρα και τη
               Πυθαγόρα που δεν γράφει, θα το                        σχολή του.
               ακολουθήσουν και πολλοί μεταγε-                       Ας σταθούμε όμως εδώ για την

               νέστεροι. Ο Σωκράτης είναι από                        ώρα και στο επόμενο σημείωμα
               τις πιο γνωστές περιπτώσεις, αλλά                     θα αναφερθούμε σε μια άλλη όψη
               και πάρα πολλοί στην ύστερη αρ-                       της δραστηριότητας των Πυθαγο-

               χαιότητα, όπου επικρατούν κυρίως                      ρείων. Στη σχέση τους με τα μαθη-
               ηθικές τάσεις, η φιλοσοφία γίνεται                    ματικά και τον ρόλο που έπαιξε ο
               ηθική και τρόπος ζωής. Στα ελλη-                      μυστικισμός στην ενασχόλησή τους

               νιστικά περίπου χρόνια, πολλοί δι-                    μ' αυτά.
               άσημοι φιλόσοφοι δεν γράφουν,

               γιατί πιστεύουν ότι αυτό που έχει
               σημασία δεν είναι να γράψεις αλλά
               να ζήσεις φιλοσοφικά.

               Συνειδητά ή ασυνείδητα, ο Πυθα-                                                                                  29
               γόρας είναι ο πρώτος που συνέ-

               λαβε με αυτόν τον τρόπο τη φιλο-
               σοφία. Στην κλασική περίοδο, που
               το συναντάμε στον Σωκράτη, είναι

               χαρακτηριστικό ότι όταν προσπα-
               θούμε να αναλύσουμε ποια είναι η
               φιλοσοφία του Σωκράτη, στο τέ-

               λος καταλήγουμε ότι η φιλοσοφία
               του Σωκράτη είναι η ίδια η ζωή του.
               Δεν μπορούμε να του αποδώσουμε

               σχεδόν κανένα δόγμα. Ο Πυθαγό-
               ρας  λοιπόν  και  ο  Σωκράτης,  από

               την πρώιμη φάση μέχρι την κλασική
               περίοδο, είναι δύο ξεχωριστές και
               μοναχικές περιπτώσεις. Αργότερα

               όμως, στην ύστερη αρχαιότητα και
               στα ελληνιστικά και ρωμαϊκά χρό-

               νια, η φιλοσοφία θα στραφεί κυρί-
               ως προς την ηθική και τον τρόπο
               ζωής, γι' αυτό και την χαρακτηρί-
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34