Page 26 - mag_69
P. 26

Ασ φΙΛοσοφήσουμε…










               Το δοΓμΑ




               Τησ μεΤενσΑρκωσησ





























               Από τα κείμενα  που αναφέρο-                          ήταν οι Ορφικοί. Όμως πρόκειται
   26
               νται στον Πυθαγόρα, ακόμα  και                        για αμφιλεγόμενο ρεύμα ως προς
               τα ειρωνικά, ως κοινό τους νήμα                       την παλαιότητά του στην αρχαία ελ-
               προκύπτει ότι το επίκεντρο του                        ληνική σκέψη. Έχουν σωθεί κάποια

               πυθαγορισμού ήταν αυτή η δυνα-                        κείμενα από  ορφικούς που  θυμί-
               τότητα να ζήσει κάποιος πολλές                        ζουν πολύ τις πυθαγόρειες θεωρί-
               ζωές. Πράγμα που σημαίνει ότι για                     ες, αλλά δεν έχουμε ασφαλή κρι-

               πρώτη φορά διατυπώνεται ρητώς                         τήρια για να τα χρονολογήσουμε.
               η διάκριση ψυχής και σώματος.                         Ο Πλάτωνας πάντως, που υιοθετεί
               Δεν υπήρχε μέχρι τότε στον αρχα-                      και αυτός μια μορφή μετεμψύχω-

               ϊκό κόσμο. Δεν διακρίνουμε τέτοια                     σης, δεν αναφέρει τον Πυθαγόρα
               στοιχεία στον Όμηρο ή στους λυ-                       αλλά τους Ορφικούς. Άρα, τον 5ο

               ρικούς ποιητές και τους πρώτους                       και τον 4ο αιώνα π.Χ, οι Ορφικοί
               φιλοσόφους, όπου ψυχή και σώμα                        υπήρχαν και φαίνεται ότι αναπτύ-
               θεωρούνται, κατά κανόνα, ένα ενι-                     χθηκαν παράλληλα με τους Πυθα-

               αίο σύνολο κατά την πρώτη φάση                        γόρειους και με παρόμοιες δοξασί-
               της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας.                     ες.

               Εκτός από τους Πυθαγόρειους και                       Άραγε πώς συνέλαβε αυτή την ιδέα
               κάποια άλλα ρεύματα φαίνεται ότι                      της  αθανασίας  της  ψυχής  και  της
               πρέσβευαν μια τέτοια διάκριση ψυ-                     μετενσάρκωσης ο Πυθαγόρας; Ο

               χής και σώματος. Ένα από αυτά                         Ηρόδοτος θεωρεί ότι τη δανεί-
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31