Page 68 - mag_75
P. 68
μΙΚΡες ΙςΤοΡΙες του Κωστή A. Μακρή
ςεπτέμβριος, ςεπτέμβρης,
ςεμπτέμβρης
και άλλα έχματα
τα γούνων» — τα στηρίγματα τών γο- Όταν οι γλωσσικοί, γραμματικοί και
νάτων. συντακτικοί κανόνες ξεκόβουν από
[ΕΤΥΜΟΛ. έχ-μα < έχω]. ΠΗΓΗ την καθημερινή τους χρήση και γίνο-
Η ετυμολογία από το «έχω» με ταρα- νται απομνημονευτικοί εφιάλτες.
κουνάει. Σαν τζινέτια ή έχματα που δεν ξέρεις τι
Το έχω για πολλά ικανό το «έχω» και να τα κάνεις όταν δεν έχεις μια όμορ-
το ίδιο το έχει και η νέα γενιά. φη καμαρωτή πόρτα να της στηρίξεις
Που για πολλά μπορεί να γκρινιάξει το πέτρινο τόξο της καμάρας της ή
κανείς αλλά όχι για το ότι δεν το έχουν έναν καλοφτιαγμένο πέτρινο τοίχο και
με τη γλώσσα. Φτιάχνουν λέξεις που παράθυρα ή πόρτες να τα συνδέσεις
άλλες είναι θνησιγενείς αλλά άλλες θα όλα μαζί σ’ ένα χρηστικό και αισθητι-
μείνουν για χρόνια να πλουτίζουν την κά άρτιο σύνολο.
ελληνική μας. Κι ας κάνουν λάθη. Ήλθεν ήλθεν εφάνη, λοιπόν, ο Σε-
Κι ας λένε μερικοί Σεμτέβρη ή Σεμπτέμ- πτέμβριος.
βρη τον Σεπτέμβριο ή Σεπτέμβρη. Αγαπητός (ως γενέθλιος), τρυφερός,
68
Δεν είναι το ίδιο, το ξέρω, αλλά τον μαλακός, καρποφόρος, υγραντής
έννατο μήνα εννοούν· κι ας έχει μέσα ονείρων, θερινών κινηματογράφων
στο όνομά του το εφτά και το έβδομος και αναμνήσεων, παιδευτικός και εκ-
από τα Λατινικά, που είναι μεν όμορ- παιδευτικός, σχολικός αλλά και ο τερ-
φες λέξεις και αριθμοί αλλά μας έχουν ματικός σταθμός της θερινής σχόλης,
μείνει από άλλον μήνα. φθινοπωρινά προπαρασκευαστικός
Σαν έχματα γερά σε στέρεους τοίχους τού Χειμώνα αλλά και θερμά επιτέ-
και στίχους· κι ας μοιάζουν ερειπωμέ- μνων το καλοκαίρι με ζέουσες δόσεις
νοι, τοίχοι και στίχοι. Έχματα Γλώσ- αποκαλόκαιρου.
σας, Ιστορίας, Τεχνών και Επιστημών. Ήλθεν ήλθεν εφάνη, με σουραύλια να
Λέξεις, φράσεις και έννοιες στηρίγ- υφάνει τον κελαηδιστό πηγαιμό των
ματα, οχυρά και αμυντικά ερείσματα παιδιών στα σχολεία.
στην απώλεια της μνήμης και τη φτώ- Να μάθουν γράμματα με αιχμές και έχ-
χεια τής επικοινωνίας. ματα που να τα συγκρατούν στα τείχη
Αλλά και εμπόδια, κωλύματα, φράγ- της γλώσσας, της σκέψης και της γνώ-
ματα. σης και άλλα θαυμαστά πράγματα που
Όταν η μαθησιακή πληροφορία γίνε- έχει βρει ο άνθρωπος για να ορίζει το
ται αυτοσκοπός και φράζει τους δρό- αόριστο και, εν μέρει, να δίνει λόγο,
μους για τη γνώση. ουσία και περιεχόμενο στο ανείπωτο.