Page 65 - mag_75
P. 65

ΒΙΒλΙοπΡοΤΑςεΙς











                            ο τριτοσ ανΘρΩποσ
                       - η πτΩση ενοσ ειΔΩλοΥ


                      γκραΧαΜ γκρην/ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΓΡΑ

               Tο πιο σκοτεινό δημιούργημα του Γκρέηαμ Γκρην,
               Ο Τρίτος Άνθρωπος, τελειώνει με μια ανταλλαγή πυροβολισμών
               στους υπονόμους της Βιέννης και με το θάνατο του απατεώνα της πενικιλλίνης Χάρρυ Λάιμ.
               Προσήλυτος στον Καθολικισμό, ο Γκρην βρήκε μια ταιριαστή απεικόνιση της παρακμής του αν-
               θρώπου στα ζοφερά υπόγεια της πόλης. Και ο Λάιμ, με τον αλήτικο αμοραλισμό του, είναι ένας
               αναγνωρίσιμος ήρωας του Γκρην. Η Βιέννη εξασφάλισε στον συγγραφέα το ιδεώδες σκηνικό
               για την ιστορία του. Πάνω απ’ όλα, ο Τρίτος Άνθρωπος είναι μια ελεγεία για την ανδρική φιλία,
               την προδοσία και τη ματαίωση.

               Η Πτώση ενός ειδώλου –μία από τις καλύτερες ιστορίες του Γκρην– αναφέρεται σ’ ένα αγόρι
               που οι γονείς του το άφησαν μόνο σ’ ένα μεγάλο αρχοντικό του Λονδίνου, στη φροντίδα του
               Μπέινς, του μπάτλερ, και της ζηλότυπης γυναίκας του. Ο εφτάχρονος  Φίλιπ θέλει να μάθει τι
               κρύβεται στο σκοτεινό υπόγειο όπου διαμένουν ο κύριος και η κυρία Μπέινς, και αρχίζει μια
               επικίνδυνη εξερεύνηση του κόσμου των μεγάλων. Ο Φίλιπ είναι φανερά αφοσιωμένος στον
               μπάτλερ και τον εξιδανικεύει σχεδόν όσο είχε εξιδανικεύσει και ο Ρόλλο Μάρτινς τον Χάρρυ
               Λάιμ. Ώσπου η μισητή κυρία Μπέινς δολοφονείται από τον άπιστο σύζυγό της…                                        65

               Ο τόμος συγκεντρώνει τα δύο κείμενα του Γκρέηαμ Γκρην που έγιναν σπουδαίες ταινίες από τον
               Κάρολ Ρηντ: Τον Τρίτο Άνθρωπο (1949) με τους Όρσον Ουέλλς, Τζ. Κόττεν και Αλίντα Βάλι
               –ένα κλασικό νουάρ, που κινείται με τις συμβάσεις του θρίλλερ, με μοτίβα που παραπέμπουν
               στον γερμανικό εξπρεσιονισμό του Μεσοπολέμου–, καθώς και την Πτώση ενός ειδώλου (1948)
               με την εκπληκτική ερμηνεία του Ραλφ Ρίτσαρντσον –μια ταινία “verybritish” στο κλειστοφοβικό
               εσωτερικό μιας μεγαλοαστικής κατοικίας του Λονδίνου.
               Την έκδοση συνοδεύουν μια εισαγωγή του IanThompson, πρόλογοι του Γκρέηαμ Γκρην για
               κάθε ιστορία καθώς και επίμετρο του Κώστα Καλφόπουλου.


                     περι τησ παιΔειασ τοΥ πολιτη

                         henri BergsOn/ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΡΟΕΣ

               Διότι, κατά βάθος, η ιδέα είναι φίλη της ιδέας, ακόμη και της αντίθε-
               της, οι δε σοβαρές διαφωνίες προέρχονται πάντα από το γεγονός ότι
               στις ιδέες, που είναι ό,τι το θεϊκό υπάρχει μέσα μας, εμπλέκουμε τα

               χονδροειδή και ανθρώπινα πάθη μας.
               Στις τρεις διαλέξεις που περιλαμβάνονται στο βιβλίο αυτό, ο Μπερξόν
               εξετάζει την ευγένεια ως ηθική και πολιτική αρετή (πρώτη διάλεξη),
               τους κινδύνους που απορρέουν από την ολοένα μεγαλύτερη επιστη-
               μονική εξειδίκευση (δεύτερη διάλεξη), την φρόνηση και την σημασία
               που έχουν γι’ αυτήν οι κλασικές σπουδές (τρίτη διάλεξη). Εκείνο δε
               που συνδέει θεματικά τα τρία κείμενα είναι το ερώτημα και η έγνοια

               του φιλοσόφου για την παιδεία του ανθρώπου ως πολίτη.
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70