Page 33 - mag_92
P. 33
readmagazine.gr
λείπει ο δάσκαλος. Έτσι δεν έμαθαν ποτές ότι στον ενόργανο
κόσμο πέρα από τη σφαίρα του βιολογικού ανοίγεται ο φωτει-
νός ορίζοντας του πνεύματος. Ο θυμός, δηλαδή, οι επιθυμίες,
τα πάθη, η φαντασία, ο λόγος.
Ιδέ ο δάσκαλος Ο δάσκαλος είναι ο φυτουργός και ο σπορέας του λόγου. Εκεί-
νου του λόγου που το τέταρτο Ευαγγέλιο τον αναφέρει στο
θεό. Χωρίς το δάσκαλο ο λόγος θα σάπιζε άχρηστος μέσα στο
έλος του κρανίου μας. Όπως σαπίζει άχρηστο το τραίνο που
ρεμίζαρε για πάντα στο σταθμό. Και το καράβι, το GLORIA
MUNDI ή το ANCA, αν δεν το ταξιδέψει ο καπετάνιος του.
Και όπως σκεβρώνει άφτουρη η νύφη που έμεινε αγεώργητη
από τον άντρα. Ο ιερός τρόμος της παρθενίας της σιγά-σιγά 33
κακοβολεί, ωσόπου στο τέλος γίνεται ένα τεφρό δίχτυ αρά-
χνης.
Μ' ένα λόγο ο δάσκαλος είναι ο ποιητής του ανθρώπου. Με
την ίδια κυριότητα που ποιητής του κόσμου είναι ο θεός. Χωρίς
το δάσκαλο το πνεύμα που πνέει θα παραπόμενε άψυχος άνε-
μος. Γαρμπής, δηλαδή, πουνέντες, σοροκάδα και παγωμένος
Σκίρωνας. Και θα φυσούσε μάταια στις άκριες των βουνών,
στις φυλλωσιές, στα συστήματα των υδάτων.
Αν έλειπαν οι δάσκαλοι, η γη μας θά 'ταν τυφλή. Και το σύ-
μπαν ανυπόστατο.
Μια θεωρία των κοσμολόγων, εντελώς σύγχρονη, μιλάει για
την περίφημη ανθρωπική αρχή (anthropical principle). Ο μό-
νος σκοπός που δημιούργησε τον κόσμο, λέει, και το μόνο νό-
ημα που έχουν οι άπειροι χώροι των άστρων, των γαλαξιών
και των αντισυμπάντων είναι με την εξέλιξη να οδηγηθούν τα