Page 33 - mag_92
        P. 33
     readmagazine.gr
               λείπει ο δάσκαλος. Έτσι δεν έμαθαν ποτές ότι στον ενόργανο
               κόσμο πέρα από τη σφαίρα του βιολογικού ανοίγεται ο φωτει-
               νός ορίζοντας του πνεύματος. Ο θυμός, δηλαδή, οι επιθυμίες,
               τα πάθη, η φαντασία, ο λόγος.
 Ιδέ ο δάσκαλος  Ο δάσκαλος είναι ο φυτουργός και ο σπορέας του λόγου. Εκεί-
               νου του λόγου που το τέταρτο Ευαγγέλιο τον αναφέρει στο
               θεό. Χωρίς το δάσκαλο ο λόγος θα σάπιζε άχρηστος μέσα στο
               έλος του κρανίου μας. Όπως σαπίζει άχρηστο το τραίνο που
               ρεμίζαρε για πάντα στο σταθμό. Και το καράβι, το GLORIA
               MUNDI ή το ANCA, αν δεν το ταξιδέψει ο καπετάνιος του.
               Και όπως σκεβρώνει άφτουρη η νύφη που έμεινε αγεώργητη
               από τον άντρα. Ο ιερός τρόμος της παρθενίας της σιγά-σιγά                                                        33
               κακοβολεί, ωσόπου στο τέλος γίνεται ένα τεφρό δίχτυ αρά-
               χνης.
               Μ' ένα λόγο ο δάσκαλος είναι ο ποιητής του ανθρώπου. Με
               την ίδια κυριότητα που ποιητής του κόσμου είναι ο θεός. Χωρίς
               το δάσκαλο το πνεύμα που πνέει θα παραπόμενε άψυχος άνε-
               μος. Γαρμπής, δηλαδή, πουνέντες, σοροκάδα και παγωμένος
               Σκίρωνας. Και θα φυσούσε μάταια στις άκριες των βουνών,
               στις φυλλωσιές, στα συστήματα των υδάτων.
               Αν έλειπαν οι δάσκαλοι, η γη μας θά 'ταν τυφλή. Και το σύ-
               μπαν ανυπόστατο.
               Μια θεωρία των κοσμολόγων, εντελώς σύγχρονη, μιλάει για
               την περίφημη ανθρωπική αρχή (anthropical principle). Ο μό-
               νος σκοπός που δημιούργησε τον κόσμο, λέει, και το μόνο νό-
               ημα που έχουν οι άπειροι χώροι των άστρων, των γαλαξιών
               και των αντισυμπάντων είναι με την εξέλιξη να οδηγηθούν τα





