Page 35 - mag_92
P. 35

readmagazine.gr











               άλλες βλέπουμε και στο δάσκαλο.

               Εξεχάσαμε, δηλαδή ότι στο ψηφιδωτό των επαγγελμάτων ο

               δάσκαλος δεν είναι η μια ψηφίδα ανάμεσα στις άλλες. Αλλά

               είναι ο καλλιτέχνης νους ο κοσμητικός και ο επόπτης που φι-


               λοτεχνεί ολόκληρο το ψηφιδωτό.

               Δημιουργεί, δηλαδή ανθρώπους κατά την έννοια ότι τους απο-

               σπά από τη δικαιοδοσία του φυτού και του ζώου. Και τους


               υψώνει στην οντολογική μοναδικότητα του νοήμονος πλάσμα-

               τος. Γιατί αυτή είναι η δουλειά του δάσκαλου. Να δουλεύει

               το μυαλό, όπως ο καλαντζής δουλεύει το καλάι. Και να πα-

               ράγει ανθρώπους όπως ο χαλκιάς κατασκευάζει χαλκώματα.


               Ενώ όλοι οι άλλοι χρησιμοποιούν το μυαλό τους σαν όργανο                                                         35

               και παράγουν προϊόντα. Όλα δευτερογενή, και για του βίου

               τη μηχανή. Βιομηχανία, πες.

               Ετούτη η υποβάθμιση της φύσης και της δουλειάς του δά-


               σκαλου, η πτώση του από τη θεία λειτουργία της αρχικότη-

               τας στην ταπεινή χειρωναξία της επανάληψης, σημάδεψε το

               πρώτο μεγάλο λάθος στην παιδεία. Και μέσα στην ιστορία

               και τον πολιτισμό αντίστρεψε το νόημα των πραγμάτων.


               Εννοώ ότι καταργήθηκε η αυστηρότητα στην επιλογή του υλι-

               κού, και η αυστηρότητα στη μέθοδο και στις σπουδές που θα

               δώσουν τον άξιο δάσκαλο.

               Σήμερα φτάσαμε στην αμμοποίηση των βουνών. Δάσκαλος


               πια ημπορεί να γίνεται ο καθένας, όμοια όπως ο καθένας

               ημπορεί να γίνεται αρβυλοποιός, αιγογαλακτοπώλης, λεμ-

               βούχος χατζής μελισσοκόμος, μαγειροϋπάλληλος, αεριτζής,

               εντεροπώλης, λουλουδάς ή πετροκόπος. Ξεχάσαμε, δηλαδή,
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40