Page 35 - mag_92
P. 35
readmagazine.gr
άλλες βλέπουμε και στο δάσκαλο.
Εξεχάσαμε, δηλαδή ότι στο ψηφιδωτό των επαγγελμάτων ο
δάσκαλος δεν είναι η μια ψηφίδα ανάμεσα στις άλλες. Αλλά
είναι ο καλλιτέχνης νους ο κοσμητικός και ο επόπτης που φι-
λοτεχνεί ολόκληρο το ψηφιδωτό.
Δημιουργεί, δηλαδή ανθρώπους κατά την έννοια ότι τους απο-
σπά από τη δικαιοδοσία του φυτού και του ζώου. Και τους
υψώνει στην οντολογική μοναδικότητα του νοήμονος πλάσμα-
τος. Γιατί αυτή είναι η δουλειά του δάσκαλου. Να δουλεύει
το μυαλό, όπως ο καλαντζής δουλεύει το καλάι. Και να πα-
ράγει ανθρώπους όπως ο χαλκιάς κατασκευάζει χαλκώματα.
Ενώ όλοι οι άλλοι χρησιμοποιούν το μυαλό τους σαν όργανο 35
και παράγουν προϊόντα. Όλα δευτερογενή, και για του βίου
τη μηχανή. Βιομηχανία, πες.
Ετούτη η υποβάθμιση της φύσης και της δουλειάς του δά-
σκαλου, η πτώση του από τη θεία λειτουργία της αρχικότη-
τας στην ταπεινή χειρωναξία της επανάληψης, σημάδεψε το
πρώτο μεγάλο λάθος στην παιδεία. Και μέσα στην ιστορία
και τον πολιτισμό αντίστρεψε το νόημα των πραγμάτων.
Εννοώ ότι καταργήθηκε η αυστηρότητα στην επιλογή του υλι-
κού, και η αυστηρότητα στη μέθοδο και στις σπουδές που θα
δώσουν τον άξιο δάσκαλο.
Σήμερα φτάσαμε στην αμμοποίηση των βουνών. Δάσκαλος
πια ημπορεί να γίνεται ο καθένας, όμοια όπως ο καθένας
ημπορεί να γίνεται αρβυλοποιός, αιγογαλακτοπώλης, λεμ-
βούχος χατζής μελισσοκόμος, μαγειροϋπάλληλος, αεριτζής,
εντεροπώλης, λουλουδάς ή πετροκόπος. Ξεχάσαμε, δηλαδή,