Page 34 - mag_92
        P. 34
     εκπΑΙδεΥΣη
                  Ιδέ ο δάσκαλος
               όντα εκεί, ώστε από την ευγλήνη τα μαλάκια και τα χορδωτά
               να υψωθούν στον άνθρωπο της Αλταμίρας. Και από τον πρω-
               τόγονο των σπηλαίων στον αστροφυσικό και τον κοσμολόγο.
               Για να σπουδάσουν οι τελευταίοι το σύμπαν, να το φωτίσουν,
               και να το εξηγήσουν. Ωσόπου μια μέρα να φτάσουμε στο ση-
               μείο να ειπούμε:
               Αυτός είναι ο κόσμος. Και ο νους του ανθρώπου έφτασε να τον
               κατανοήσει. Με την κατανόηση αυτή συντελέστηκε ταυτόχρο-
               να του σύμπαντος ο καταξιωμός και η δικαίωση.
               Και θυμηθείτε: ο Νεύτων, ο Χάμπλ, ο Άϊνστάιν και οι άλλοι
               που μίλησαν στο τηλέφωνο με το θεό ήσαν όλοι τους δάσκαλοι.
               Έτσι ορίζεται ο λόγος και η τιμή του δάσκαλου.
   34
               Το τιμολόγιο όμως με το οποίο κοστολογούν το έργο του οι
               εξουσίες και οι αρχές πρώτα και ύστερα το άκριτο πλήθος εί-
               ναι αλλιώτικο. Αλλοίμονο! Άχρηστο για τις εφορίες.
               Περιγράφω το σημείο που κράτησε η ακηδία, η παραχάραξη, η
               στρέβλωση, η τυποποίηση, ο ευτελισμός. Και κάμανε το κακό.
               Έτσι, ενώ η δουλειά του δασκάλου είναι να τεχνουργεί ανθρώ-
               πους· ενώ αναλώνεται τίμια να ετοιμάζει πλάσματα που θα
               ζήσουν όχι στη φύση αλλά στον πολιτισμό, όχι στη ζούγκλα
               αλλά στην πόλη· ενώ όλοι οι άνθρωποι που πλάθει ο δάσκαλος
               κάνουν ο καθείς το δικό του επάγγελμα, και είναι ο καθείς
               μια ψηφίδα στο ενιαίο ψηφιδωτό της οικονομίας της αγοράς
               της πολιτείας, εμείς με τον καιρό εχάσαμε τον ιδρυτικό χα-
               ρακτήρα της λειτουργίας του δάσκαλου. Και τη δουλειά του
               την επήραμε σα μία από τις πολλές δουλειές των ανθρώπων.
               Ένα επάγγελμα ρουτίνας. Μια μονάδα εργασίας όμοια με τις





