Page 34 - mag_92
P. 34
εκπΑΙδεΥΣη
Ιδέ ο δάσκαλος
όντα εκεί, ώστε από την ευγλήνη τα μαλάκια και τα χορδωτά
να υψωθούν στον άνθρωπο της Αλταμίρας. Και από τον πρω-
τόγονο των σπηλαίων στον αστροφυσικό και τον κοσμολόγο.
Για να σπουδάσουν οι τελευταίοι το σύμπαν, να το φωτίσουν,
και να το εξηγήσουν. Ωσόπου μια μέρα να φτάσουμε στο ση-
μείο να ειπούμε:
Αυτός είναι ο κόσμος. Και ο νους του ανθρώπου έφτασε να τον
κατανοήσει. Με την κατανόηση αυτή συντελέστηκε ταυτόχρο-
να του σύμπαντος ο καταξιωμός και η δικαίωση.
Και θυμηθείτε: ο Νεύτων, ο Χάμπλ, ο Άϊνστάιν και οι άλλοι
που μίλησαν στο τηλέφωνο με το θεό ήσαν όλοι τους δάσκαλοι.
Έτσι ορίζεται ο λόγος και η τιμή του δάσκαλου.
34
Το τιμολόγιο όμως με το οποίο κοστολογούν το έργο του οι
εξουσίες και οι αρχές πρώτα και ύστερα το άκριτο πλήθος εί-
ναι αλλιώτικο. Αλλοίμονο! Άχρηστο για τις εφορίες.
Περιγράφω το σημείο που κράτησε η ακηδία, η παραχάραξη, η
στρέβλωση, η τυποποίηση, ο ευτελισμός. Και κάμανε το κακό.
Έτσι, ενώ η δουλειά του δασκάλου είναι να τεχνουργεί ανθρώ-
πους· ενώ αναλώνεται τίμια να ετοιμάζει πλάσματα που θα
ζήσουν όχι στη φύση αλλά στον πολιτισμό, όχι στη ζούγκλα
αλλά στην πόλη· ενώ όλοι οι άνθρωποι που πλάθει ο δάσκαλος
κάνουν ο καθείς το δικό του επάγγελμα, και είναι ο καθείς
μια ψηφίδα στο ενιαίο ψηφιδωτό της οικονομίας της αγοράς
της πολιτείας, εμείς με τον καιρό εχάσαμε τον ιδρυτικό χα-
ρακτήρα της λειτουργίας του δάσκαλου. Και τη δουλειά του
την επήραμε σα μία από τις πολλές δουλειές των ανθρώπων.
Ένα επάγγελμα ρουτίνας. Μια μονάδα εργασίας όμοια με τις