Page 28 - mag_92
P. 28
εκπΑΙδεΥΣη
&
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ,
ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ
ΠΡΑΞΗ...
Οι λέξεις εμπεριέχουν στα σπλάγχνα φορά τι ωραία που θα ήταν να μα-
τους πολλές πληροφορίες, κουβα- θαίναμε στη Φυσική: πού οφείλεται
λούν πολλές φορές φορτίο αιώνων. το χρώμα του ουρανού; τα αστέρια
Πόσο νεοελληνικές είναι οι λέξεις είναι πλανήτες «πεθαμένοι»; Κι οι δι-
Γυμνάσιο και Λύκειο; Πολύ αλλά άττοντες αστέρες; Εκείνο το ουράνιο
πολύ περισσότερο αρχαίες, καθώς τόξο πώς προκαλείται; Η βροχή; Το
γυμνάσιο ήταν ο χώρος εκγύμνασης χιόνι; Ο αέρας τι ακριβώς είναι; Θα
στην αρχαιότητα. Μια εκγύμναση του ήθελα, με άλλα λόγια, μια Φυσική
πνεύματος, της ψυχής αλλά και του πιο πρακτική, που δεν αγγίζει μόνο
σώματος (πρέπει να) είναι και το ση- τα μη ορώμενα (π.χ. πρωτόνια, ηλε-
μερινό Γυμνάσιο. Το δε Λύκειο ανα- κτρόνια κλπ.), αλλά πρωτίστως τα
καλεί το Λύκειο του Αριστοτέλη, που ορώμενα και αισθητά. Μια Φυσική
πήρε το όνομά του από τον Λύκειο που θα έχει και μία φιλοσοφική θε-
Απόλλωνα και το ιερό που υπήρχε ώρηση, όπως ήταν εκ συστάσεως
στην περιοχή. Ο Απόλλων είναι ο (βλ. Αριστοτέλης).
28
θεός της ποίησης, της μουσικής, των Η εκπαίδευση θα πρέπει να δημι-
τεχνών και των γραμμάτων, του ευ- ουργεί ανθρώπους ευτυχισμένους
γενικού μεγαλείου, όπως θα έλεγε ο και ισορροπημένους. Η γνώση μπο-
Winckelmann. Ένας ευγενής χώρος ρεί να κάνει τον άνθρωπο ευτυχι-
(θα έπρεπε να) είναι και το Λύκειο, σμένο; Ο Schopenhauer, ο μελαγ-
ένας χώρος θεραπείας των τεχνών χολικός αυτός φιλόσοφος, έλεγε
και των γραμμάτων. ότι: η τέχνη είναι το μοναδικό ρήγ-
Η εκπαίδευση, θαρρώ, θα πρέπει μα στην οδύνη του ανθρώπου. Η
να στοχεύει στην εκκόλαψη ανθρώ- τέχνη, η γνώση δεν κάνουν καλύ-
πων μορφωμένων, μα πρωτίστως τερο τον άνθρωπο μάλλον, δίνουν,
κριτικών. Οι πληροφορίες ξεχνιού- όμως, ποιότητα στη ζωή του, τον
νται γρήγορα, όχι όμως η στοχα- παρηγορούν, του διανοίγουν διανο-
στική ικανότητα. Η εκπαίδευση θα ητικούς ορίζοντες, του προσφέρουν
πρέπει να παρέχει μια ολόπλευρη στιγμές απόλαυσης και ομορφιάς.
εικόνα των πνευματικών, καλλιτε- Ο Freud ήδη από τα 1930 είχε πει
χνικών και επιστημονικών πραγμά- ότι: σκοπός της ζωής των ανθρώ-
των, αλλά και να είναι άμεσα συνδε- πων φαίνεται πως είναι η ευτυχία.
δεμένη με τη ζωή και την κοινωνία. Για το τι είναι η ευτυχία (συναίσθη-
Καίτοι φιλόλογος, διερωτώμαι καμιά μα, διάθεση ή βίωμα;, στόχος, πο-