Page 28 - mag_92
        P. 28
     εκπΑΙδεΥΣη
                                  &
                         ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ,
                        ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ
                          ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ
                              ΠΡΑΞΗ...
               Οι λέξεις εμπεριέχουν στα σπλάγχνα                    φορά τι ωραία που θα ήταν να μα-
               τους πολλές πληροφορίες, κουβα-                       θαίναμε στη Φυσική: πού οφείλεται
               λούν πολλές φορές φορτίο αιώνων.                      το χρώμα του ουρανού; τα αστέρια
               Πόσο νεοελληνικές είναι οι λέξεις                     είναι πλανήτες «πεθαμένοι»; Κι οι δι-
               Γυμνάσιο και Λύκειο; Πολύ αλλά                        άττοντες αστέρες; Εκείνο το ουράνιο
               πολύ  περισσότερο  αρχαίες,  καθώς                    τόξο πώς προκαλείται; Η βροχή; Το
               γυμνάσιο ήταν ο χώρος εκγύμνασης                      χιόνι; Ο αέρας τι ακριβώς είναι; Θα
               στην αρχαιότητα. Μια εκγύμναση του                    ήθελα, με άλλα λόγια, μια Φυσική
               πνεύματος, της ψυχής αλλά και του                     πιο πρακτική, που δεν αγγίζει μόνο
               σώματος (πρέπει να) είναι και το ση-                  τα μη ορώμενα (π.χ. πρωτόνια, ηλε-
               μερινό Γυμνάσιο. Το δε Λύκειο ανα-                    κτρόνια κλπ.), αλλά πρωτίστως τα
               καλεί το Λύκειο του Αριστοτέλη, που                   ορώμενα  και αισθητά. Μια  Φυσική
               πήρε το όνομά του από τον Λύκειο                      που θα έχει και μία φιλοσοφική θε-
               Απόλλωνα και το ιερό που υπήρχε                       ώρηση, όπως ήταν εκ συστάσεως
               στην περιοχή. Ο Απόλλων είναι ο                       (βλ. Αριστοτέλης).
   28
               θεός της ποίησης, της μουσικής, των                   Η εκπαίδευση θα πρέπει να δημι-
               τεχνών και των γραμμάτων, του ευ-                     ουργεί ανθρώπους ευτυχισμένους
               γενικού μεγαλείου, όπως θα έλεγε ο                    και ισορροπημένους. Η γνώση μπο-
               Winckelmann. Ένας ευγενής χώρος                       ρεί  να  κάνει  τον  άνθρωπο  ευτυχι-
               (θα έπρεπε να) είναι και το Λύκειο,                   σμένο; Ο Schopenhauer, ο μελαγ-
               ένας χώρος θεραπείας των τεχνών                       χολικός  αυτός  φιλόσοφος,  έλεγε
               και των γραμμάτων.                                    ότι: η τέχνη είναι το μοναδικό ρήγ-
               Η εκπαίδευση, θαρρώ, θα πρέπει                        μα στην οδύνη του ανθρώπου.  Η
               να στοχεύει στην εκκόλαψη ανθρώ-                      τέχνη, η γνώση δεν κάνουν καλύ-
               πων μορφωμένων, μα πρωτίστως                          τερο τον άνθρωπο μάλλον, δίνουν,
               κριτικών. Οι πληροφορίες ξεχνιού-                     όμως, ποιότητα στη ζωή του, τον
               νται  γρήγορα,  όχι  όμως  η  στοχα-                  παρηγορούν, του διανοίγουν διανο-
               στική ικανότητα. Η εκπαίδευση θα                      ητικούς ορίζοντες, του προσφέρουν
               πρέπει να παρέχει μια ολόπλευρη                       στιγμές απόλαυσης και ομορφιάς.
               εικόνα των πνευματικών, καλλιτε-                      Ο Freud ήδη από τα 1930 είχε πει
               χνικών και επιστημονικών πραγμά-                      ότι: σκοπός της ζωής των ανθρώ-
               των, αλλά και να είναι άμεσα συνδε-                   πων φαίνεται πως είναι η ευτυχία.
               δεμένη με τη ζωή και την κοινωνία.                    Για το τι είναι η ευτυχία (συναίσθη-
               Καίτοι φιλόλογος, διερωτώμαι καμιά                    μα, διάθεση ή βίωμα;, στόχος, πο-





