Page 30 - mag_92
P. 30
εκπΑΙδεΥΣη
&
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ,
ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ
ΠΡΑΞΗ...
Είναι ένα πνεύμα ακτινοβόλο, μα και ο Ι. Συκουτρής έλεγε ότι κορωνίδα
ένας άνθρωπος ισορροπημένος. Ας της αποστολής ενός Φιλολόγου εί-
μη λησμονούμε την αλήθεια που μας ναι το ανθρωπιστικό στάδιο, καθώς
κληροδότησε ο Πλάτωνας: πᾶσά τε το αποκαλεί. Τι σημαίνει αυτό; Πως
ἐπιστήμη χωριζομένη δικαιοσύνης οφείλει να συνδέει το παρελθόν με
καὶ τῆς ἄλλης ἀρετῆς πανουργία, το παρόν, να ανιχνεύει στα κείμενα
οὐ σοφία φαίνεται. Ο εκπαιδευτι- το καθολικό και αιώνιο περιεχόμε-
κός είναι πάνω από όλα μια δεξα- νο που κρύβουν. Η γνώση θα πρέ-
μενή ερεθισμάτων. Είναι η γονι- πει να έχει κάποιον αντίκτυπο στο
μοποιός δύναμη της σκέψεως των τώρα, κάποια σύνδεση με την πραγ-
νεόφυτων βλαστών. Παιδεύει για ματικότητα, διαφορετικά καταλήγει
να παιδέψει. Προσφέρει τη γνώση απλώς ιστορική περιέργεια και έτσι
ως παιχνίδι και ως μέσο που δίνει ίσως απονοηματοδοτείται. Ο Φιλό-
νόημα στη ζωή του ανθρώπου. Ξέ- λογος, όπως έλεγε ο τιτάνας της Φι-
ρετε, τα αρχαία δεν σταματούν μόνο λολογίας, Ulrich von Willamovitz,
30 στο λύω, λύεις, λύει... Καλό το γράμ- μοιάζει με τον ηθοποιό: δίνει αίμα
μα -είναι και μια πνευματική άσκηση από την καρδιά του και φωνή από
-αλλά πολύ ανώτερο είναι το πνεύ- τα στήθη του στις σκιές του παρελ-
μα των κειμένων. Ο εκπαιδευτικός θόντος (και όχι μόνο). Τις ξαναζω-
πρέπει να είναι παράδειγμα ανθρώ- ντανεύει, τις αναπαριστά ανάγλυφες
που για τον μαθητή, να είναι γνήσι- στους άλλους.
ος και αληθινός. Ο εκπαιδευτικός Η αποστολή του εκπαιδευτικού εί-
πρέπει να έχει πάθος για αυτό που ναι σπουδαία. Έτσι το νιώθω, έτσι το
κάνει, ενθουσιασμό. Διερωτάται ο αισθάνομαι. Είναι γλυκιά εκείνη η
πρώτος συγγραφέας παιδαγωγικού ανάμνηση των λίγων συνήθως εκ-
συγγράμματος της ιστορίας, ο Ρω- παιδευτικών που έπαιξαν σημαντικό
μαίος Κοϊντιλιανός (1ος αι. μ.Χ.): Αν ο ρόλο στη ζωή του καθενός. Έλεγε ο
δάσκαλος δεν διαθέτει ο ίδιος πρώ- Πετράρχης: διψώ για γνώση και ας
τα πάθος προς το διδακτέον, πώς θα είναι ό,τι να ‘ναι. Δεν τον ενδιέφερε
μεταδώσει αυτό το πάθος στους μα- αν η μετάφραση του Ομήρου που θα
θητές; διάβαζε ήταν πεζή και όχι ποιητική.
Στην εναρκτήρια διάλεξή του στο Αυτήν τη δίψα για τη γνώση πρέπει
Πανεπιστήμιο Αθηνών, δημοσιευμέ- να μεταδίδει ο εκπαιδευτικός προς
νη υπό τον τίτλο Φιλολογία και ζωή, τους μαθητές του. Και από εκεί και