Page 30 - mag_92
P. 30

εκπΑΙδεΥΣη
                                  &
                         ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ,
                        ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ


                          ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ
                              ΠΡΑΞΗ...
               Είναι ένα πνεύμα ακτινοβόλο, μα και                   ο Ι. Συκουτρής έλεγε ότι κορωνίδα

               ένας άνθρωπος ισορροπημένος. Ας                       της αποστολής ενός Φιλολόγου εί-
               μη λησμονούμε την αλήθεια που μας                     ναι το ανθρωπιστικό στάδιο, καθώς
               κληροδότησε ο Πλάτωνας: πᾶσά τε                       το αποκαλεί. Τι σημαίνει αυτό; Πως

               ἐπιστήμη χωριζομένη δικαιοσύνης                       οφείλει να συνδέει το παρελθόν με
               καὶ τῆς ἄλλης ἀρετῆς πανουργία,                       το παρόν, να ανιχνεύει στα κείμενα

               οὐ  σοφία  φαίνεται.  Ο εκπαιδευτι-                   το καθολικό και αιώνιο περιεχόμε-
               κός είναι πάνω από όλα μια δεξα-                      νο που κρύβουν. Η γνώση θα πρέ-

               μενή ερεθισμάτων. Είναι η γονι-                       πει να έχει κάποιον αντίκτυπο στο

               μοποιός δύναμη της σκέψεως των                        τώρα, κάποια σύνδεση με την πραγ-
               νεόφυτων  βλαστών.  Παιδεύει  για                     ματικότητα, διαφορετικά καταλήγει
               να παιδέψει.  Προσφέρει τη γνώση                      απλώς ιστορική περιέργεια και έτσι

               ως παιχνίδι και ως μέσο που δίνει                     ίσως απονοηματοδοτείται. Ο Φιλό-

               νόημα στη ζωή του ανθρώπου. Ξέ-                       λογος, όπως έλεγε ο τιτάνας της Φι-
               ρετε, τα αρχαία δεν σταματούν μόνο                    λολογίας, Ulrich von Willamovitz,
   30          στο λύω, λύεις, λύει... Καλό το γράμ-                 μοιάζει με τον ηθοποιό: δίνει αίμα

               μα -είναι και μια πνευματική άσκηση                   από την καρδιά του και φωνή από

               -αλλά πολύ ανώτερο είναι το πνεύ-                     τα στήθη του στις σκιές του παρελ-
               μα των κειμένων. Ο εκπαιδευτικός                      θόντος (και όχι μόνο). Τις ξαναζω-
               πρέπει να είναι παράδειγμα ανθρώ-                     ντανεύει, τις αναπαριστά ανάγλυφες

               που για τον μαθητή, να είναι γνήσι-                   στους άλλους.

               ος και αληθινός. Ο εκπαιδευτικός                      Η αποστολή του εκπαιδευτικού  εί-
               πρέπει να έχει πάθος για αυτό που                     ναι σπουδαία. Έτσι το νιώθω, έτσι το
               κάνει, ενθουσιασμό. Διερωτάται ο                      αισθάνομαι. Είναι γλυκιά εκείνη η

               πρώτος συγγραφέας παιδαγωγικού                        ανάμνηση των λίγων συνήθως εκ-

               συγγράμματος της ιστορίας, ο Ρω-                      παιδευτικών που έπαιξαν σημαντικό
               μαίος Κοϊντιλιανός (1ος αι. μ.Χ.): Αν ο               ρόλο στη ζωή του καθενός. Έλεγε ο
               δάσκαλος δεν διαθέτει ο ίδιος πρώ-                    Πετράρχης: διψώ για γνώση και ας

               τα πάθος προς το διδακτέον, πώς θα                    είναι ό,τι να ‘ναι. Δεν τον ενδιέφερε

               μεταδώσει αυτό το πάθος στους μα-                     αν η μετάφραση του Ομήρου που θα
               θητές;                                                διάβαζε ήταν πεζή και όχι ποιητική.

               Στην εναρκτήρια  διάλεξή του  στο                     Αυτήν τη δίψα για τη γνώση πρέπει

               Πανεπιστήμιο Αθηνών, δημοσιευμέ-                      να μεταδίδει ο εκπαιδευτικός προς
               νη υπό τον τίτλο Φιλολογία και ζωή,                   τους μαθητές του. Και από εκεί και
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35