Page 68 - mag_121
P. 68
ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΉ
«ΣΠΑΝΙΟ ΝΑ ΣΟΥ ΤΥΧΕΙ
ΚΑΛΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ»
ΤΗΣ FLANNERY O’CONNOR
Η Ξενοφοβία, εθνική προκατάληψη και η εγωιστές, ρατσιστές ή αλαζόνες, ενώ πι-
αντίθεση "εμείς" και "άλλοι". Η θρησκεία στεύουν πως είναι ηθικά ανώτεροι. Το
ως εν δυνάμει επαναστατική δύναμη, τέλος των ιστοριών αποκαλύπτει τη ρη-
αλλά και ως πρόσχημα για εξουσία. Ο χότητα των πεποιθήσεών τους.
πρόσφυγας είναι σχεδόν μεσσιανική φι- 3. Ο Θρησκευτικός συμβολισμός
γούρα: θύμα, αλλά και καθρέφτης των Το έργο της O’Connor διαπερνάται από
αμαρτιών των άλλων. Η κορύφωση έρ- μια καθολική θεολογική ματιά, με έννοι-
χεται με την απάνθρωπη απομάκρυνση ες όπως χάρη, ενοχή, λύτρωση, καθαρ-
του πρόσφυγα από τη φάρμα, που φα- τήριο και θυσία
νερώνει την ηθική πτώση των χαρακτή-
ρων 4. Η Κοινωνική και φυλετική κριτική
4. Το Ποτάμι Εκθέτει την υποκρισία του αμερικανικού
(The River) Νότου - ιδιαίτερα την ένταση ανάμεσα
Περίληψη: Ένα μικρό αγόρι βαφτίζεται σε λευκούς «καθώς πρέπει» ανθρώ-
στον ποταμό και, παρεξηγώντας την έν- πους και όποιον θεωρούν διαφορετικό
(μαύρους, πρόσφυγες, φτωχούς).
68 νοια της σωτηρίας, επιστρέφει μόνο του
εκεί για να «συναντήσει τον Ιησού», κα-
ταλήγοντας στον θάνατό του. Το κοινό μήνυμα των διηγημάτων είναι
Τα κύρια θέματα είναι : ότι:
Η πίστη μέσα από την παιδική αθωότητα. Η αληθινή ηθική και πνευματική απο-
Η κυριολεκτική ανάγνωση των πνευμα- κάλυψη έρχεται μόνο μέσα από τη ρήξη,
τικών εννοιών. Το νερό ως καθαρτήριο τον πόνο, την πτώση. Η χάρη δεν είναι
αλλά και καταστροφικό στοιχείο. κάτι ευχάριστο, αλλά βαθύ και μεταμορ-
φωτικό (συχνά μπορεί να είναι τρομακτι-
κό.
Τα Κοινά Στοιχεία, που συναντάμε σε
όλα τα διηγήματα είναι:
1. Η βία ως εργαλείο αποκάλυψης Ο κόσμος της Flannery O’Connor χα-
Η βία (σωματική, ψυχολογική, συμβολι- ρακτηρίζεται σκοτεινός ή φωτεινός;
κή) δεν είναι ποτέ τυχαία. Χρησιμοποιεί- Πιστεύουμε πως είναι και τα δύο - ταυ-
ται για να ταρακουνήσει τους χαρακτή- τόχρονα.
ρες και να τους οδηγήσει σε μια στιγμή • Σκοτεινός γιατί:
χάριτος – ακόμη και λίγο πριν τον θάνα- Κυριαρχεί η βία, η πνευματική πτώση, η
το. υποκρισία, ο ρατσισμός, η αμαρτία.
2. Η πτώση της υποκριτικής ηθικής Οι χαρακτήρες της είναι συχνά τραγικοί,
Οι χαρακτήρες παρουσιάζονται συχνά βαθιά εγωκεντρικοί και πολλές φορές