Page 69 - mag_121
P. 69
χωρίς συμπόνια. Πολλοί χαρακτήρες νομίζουν πως είναι
Η ατμόσφαιρα είναι ασφυκτική, γεμάτη καλοί Χριστιανοί, αλλά η πίστη τους είναι
από σιωπηλή ένταση και υπαρξιακή μο- επιφανειακή ή εργαλειακή.
ναξιά.
• Φωτεινός γιατί: 2. Υπάρχει θρησκευτική υποκρισία,
Μέσα σε αυτό το σκοτεινό πλαίσιο, ει- όπου ο Χριστιανισμός γίνεται κοινωνική
σβάλλει η θεία χάρη: συχνά απρόσμενα, ταυτότητα αντί για πνευματικό βίωμα.
βίαια, αλλά λυτρωτικά. Η O’Connor φαίνεται να λέει: Το να λες
Ο θάνατος ή η κρίση φέρνει μια στιγμή ότι είσαι Χριστιανός δεν σημαίνει ότι ζεις
πνευματικής επίγνωσης – έστω και για σύμφωνα με τη χάρη.
μια στιγμή πριν το τέλος.
Η O’Connor, ως βαθιά θρησκευόμενη 3. Η ψευδής ηθική και οι προκαταλή-
καθολική, πίστευε πως ακόμα και ο ψεις του Νότου. Οι χαρακτήρες συχνά
χειρότερος άνθρωπος μπορεί να σω- είναι ρατσιστές, ταξικά υπεροπτικοί, κολ-
θεί, αν έρθει αντιμέτωπος με την αλή- λημένοι με την κοινωνική τάξη, τη φυλή,
θεια. τη "σωστή" συμπεριφορά.
Άρα , ο κόσμος της δεν είναι ούτε αισιό- Η O’Connor καταγγέλλει το γεγονός ότι
δοξος ούτε απαισιόδοξος, αλλά τραγικά η κοινωνία του Νότου ταυτίζει την ευγέ-
ρεαλιστικός και θεολογικά φορτισμένος. νεια και την κοινωνική θέση με την ηθι-
Η χάρη υπάρχει, αλλά δεν είναι "γλυκιά" κή ανωτερότητα.
- είναι σκληρή, σοκαριστική, λυτρωτική
μέσω πόνου. 4. Η Χάρη που σώζει μέσω συντριβής
Κεντρική στην κοσμοθεωρία της είναι η
Το κύριο θέμα που απασχολεί την Θεία Χάρη (Grace): ένα άγγιγμα του θεί-
Flannery O’Connor έχει ένα θεμελιώ- ου που μπορεί να σώσει τον άνθρωπο,
δες υπαρξιακό και θεολογικό ερώτημα αλλά συχνά μέσα από πόνο ή θάνατο.
που διατρέχει όλο της το έργο:
Πώς μπορεί η θεία χάρη να λειτουργή- Όπως έλεγε η ίδια:
σει μέσα σε έναν κόσμο βαθιά αμαρτω- “Η χάρη αλλάζει τον άνθρωπο, αλλά
λό, γεμάτο πλάνες, ρατσισμό, εγωισμό σπάνια τον αλλάζει χωρίς να τον κατα-
και πνευματική τύφλωση; στρέψει πρώτα.”
Πιο συγκεκριμένα, επανέρχονται τα
εξής θέματα:
1. Η διαστρέβλωση του Χριστιανισμού