Page 67 - mag_121
P. 67

Η ΛΕΣΧΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ   Η Flannery O’Connor (1925–1964) ήταν            Τα κεντρικά θέματα είναι:


 "Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ"  μια από τις σημαντικότερες μορφές της                Υποκρισία της ηθικής: η γιαγιά εμφανί-
               αμερικανικής λογοτεχνίας του 20ού αι-
                                                                     ζεται ως ηθικό παράδειγμα, αλλά είναι
 ΜΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ...  ώνα. Γεννημένη και μεγαλωμένη στη     βαθιά εγωίστρια και χειριστική. Η βία ως
               Τζόρτζια των ΗΠΑ, έγραψε κατά κύριο                   εργαλείο θείας παρέμβασης: η τελευταία
 «ΣΠΑΝΙΟ ΝΑ ΣΟΥ ΤΥΧΕΙ   λόγο διηγήματα και νουβέλες, που το-         πράξη της γιαγιάς είναι μια στιγμή χάρι-

               ποθετούνται στον αμερικανικό Νότο και
 ΚΑΛΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ»    ανήκουν στον λογοτεχνικό ρεύμα του               τος πριν τον θάνατο. Η ιδέα του «καλού
                                                                     ανθρώπου»: τι σημαίνει στην πραγματι-
               Southern Gothic.

 ΤΗΣ FLANNERY O’CONNOR  Χαρακτηριστικά  του  ύφους  της  είναι:      κότητα; Η στροφή προς το τραγικό γίνεται
                                                                     σταδιακά, μέσα από λεπτομέρειες που
               Μαύρο χιούμορ και τραγική ειρωνεία,
 Εκδόσεις: ΑΝΤΙΠΟΔΕΣ                                                 φέρνουν μια αίσθηση αναπόφευκτης
               Θρησκευτικοί συμβολισμοί και βαθιά                    μοίρας.
               χριστιανικά υπαρξιακά ερωτήματα.                      2. Ο Ψεύτικος Αράπης

               Πρωταγωνιστές με ηθικά ελαττώματα,                      (The Artificial Nigger)
               συχνά εγωιστές, ρατσιστές ή υποκριτές.

               Ξαφνική βία ή σοκ ως πνευματικό ξύ-                   Περίληψη: Ένας ηλικιωμένος ρατσιστής
               πνημα ή κάθαρση.                                      ταξιδεύει στην πόλη με τον εγγονό του
                                                                     για να τον «μορφώσει», αλλά καταλήγει
               Χρήση σουρεαλιστικών ή συμβολικών                     να βιώσει μια προσωπική κρίση και μια
               στοιχείων.                                            αλλόκοτη θρησκευτική κάθαρση.                              67

               Γλώσσα καθημερινή, με ντοπιολαλιά και
               σφιχτή αφήγηση.                                       Κύρια θέματα είναι :

               Η συλλογή διηγημάτων «Σπάνιο να σου                   O ρατσισμός και η ηθική υποκρισία του

               τύχει καλός άνθρωπος», είναι η δεύ-                   Νότου. Η Ταπείνωση ως αναγκαίο βήμα
               τερη συλλογή διηγημάτων της, η οποία                  για τη χάρη. Το «ψεύτικο» στοιχείο (το
               καθιέρωσε την O’Connor ως μία από τις                 γύψινο ομοίωμα ενός μαύρου άνδρα)

               πιο ιδιοσυγκρασιακές  και πνευματικά                  λειτουργεί ως σύμβολο της ενοχής και
               φορτισμένες φωνές της Αμερικής. Περι-                 της αποκάλυψης. Στην τελική σκηνή,
               λαμβάνει μερικά από τα πιο γνωστά της                 παρακολουθούμε ένα σιωπηλό θρήνος,

               έργα, που περιστρέφονται γύρω από την                 μια μορφή λύτρωσης μέσα από μια ει-
               πνευματική πτώση και την πιθανότητα                   κόνα φαινομενικά αηδιαστική.
               λύτρωσης - ακόμα και μέσα από τραγω-                  3. Ο Πρόσφυγας

               δία.                                                    (The Displaced Person)

               Μια ματιά σε  επιλεγμένα  διηγήματα                   Περίληψη: Μια καθολική αγρότισσα στο
               1. Σπάνιο να σου τύχει καλός άνθρω-                   Νότο προσλαμβάνει έναν Πολωνό πρό-

                   πος (A Good Man is Hard to Find)                  σφυγα με την οικογένειά του. Η παρου-

               Περίληψη: Μια οικογένεια ταξιδεύει στη                σία του φέρνει ένταση και αποκαλύπτει
               Φλόριντα και μπλέκεται σε μοιραία συ-                 βαθιά ρατσιστικά και ταξικά αισθήματα.
               νάντηση με έναν δραπέτη δολοφόνο.                     Τα κύρια θέματα που θίγονται είναι :
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72