Page 18 - mag_116 (7)
P. 18
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ: ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ
ικρίων, επάνω στα οποία εδράζο- σεις της Αττικής, όμως και για τη
νταν τα ξύλινα καθίσματα, μάλιστα μακρινή Ικαρία, που πολύ νωρίς θα
σε διάταξη σχήματος Π γύρω από επηρεάστηκε από τις εξελίξεις στο
την ορχήστρα, που δεν ήταν εξαρ- αθηναϊκό δράμα.
χής κυκλική. Σταθερό σκηνικό οι-
κοδόμημα θα πρέπει να ιδρύθηκε Συναισθηματισμός,
περί τα μέσα του 5ου αι. π.Χ., με συντηρητικότητα και
λίθινο προφανώς θεμέλιο και πλίν- απρόσμενα για
θινους τοίχους που ενισχύονταν με τους τραγικούς ποιητές
ξυλοδεσιές και επιχρίονταν. Προς Οι αρχαίες κοινωνίες μπορούσαν
την πλευρά των θεατών θα έφεραν να είναι συναισθηματικές, ενδε-
πλούσια σκηνογραφική διακόσμη- χομένως μελοδραματικές, ή και
ση. προληπτικές, μάλιστα με έναν τρό-
Πριν από την πρώιμη φάση πο που οδηγούσε σε συλλογική
του Θεάτρου του Διονύσου είναι έκφραση των συναισθημάτων και
πιθανό, σύμφωνα με τις φιλολογι- αντιλήψεών τους. O Chaniotis επι-
κές μαρτυρίες, ότι οι παραστάσεις σημαίνει σε μελέτη του ότι κοινω-
18 ανέβαιναν σε κάποια θεατρική κα- νικοί και πολιτισμικοί παράγοντες
τασκευή στην Αγορά, που και αυτή επηρέασαν την αξιολόγηση, τον
θα ήταν ξύλινη, κατέρρευσε ωστό- έλεγχο, τη διέγερση και την εμφά-
σο στη διάρκεια της 70ής Ολυμπιά- νιση των συναισθημάτων, καθώς
δας, περί το 499-496 π.Χ. ή αργότε- και ότι η προώθησή τους από τις
ρα, γύρω στο 470 π.Χ. Ουσιαστικά η Αρχές μιας κοινότητας αντιστοι-
πληροφορία προέρχεται από το λε- χούσε στη λειτουργία κυκλωμά-
ξικό της Σούδας και έχει συζητηθεί των επιβίωσης εντός πολύπλοκων
ως προς το ακριβές της περιεχόμε- οργανισμών. Μάλιστα μέσα στον
νο, επί τη βάσει τοπογραφικών και ελληνικό δημόσιο διάλογο υπήρ-
χρονολογικών λεπτομερειών. ξαν ισχυρά τα στοιχεία που συν-
Όπως επισημαίνει και ο Camp, δέθηκαν με το ελληνικό σύστημα
η αρχική, ορθογώνια ορχήστρα του αξιών, ήτοι ο φόβος, η αηδία και ο
Θεάτρου του Διονύσου μετά τη με- φθόνος. Επίσης ότι ο θυμός αποτε-
ταφορά του για λόγους ασφαλείας λεί ένα παράδειγμα που μαρτυρεί
στη νότια κλιτύ, δεν ήταν χαρακτη- με ποιον τρόπο μπορεί η κοινωνία
ριστικό μόνο του εν λόγω θεάτρου, παρεμβαίνει στη μνήμη και στο συ-
καθώς απαντάται και σε αυτό του ναίσθημα. Ειδικά αν ορισμένα από
Θορικού, που είναι αρχαιότερο. Το τα συναισθήματα αυτά συνδέονται
ίδιο στοιχείο φαίνεται ότι μπορεί με συνέπειες όπως το τραύμα του
να επιβεβαιωθεί και για άλλες θέ- πολέμου, η Proietti αναφέρει ότι