Page 19 - mag_116 (7)
P. 19
του Μαυροειδή Μαυροειδόπουλου
μπορούν να εγερθούν εντονότα- τους τρεις μεγάλους τραγικούς
τες αντιδράσεις, που φαίνεται ότι μας, Ευριπίδης, που εξέφρασε συ-
στην περίπτωση του ποιητή Φρύ- χνά πρωτοποριακές απόψεις για
νιχου επέφεραν τον έντονο θυμό την εποχή του και το περιβάλλον
ως αποτέλεσμα μιας δακρύβρε- της Αθήνας. Θεωρείται ότι η πρό-
χτης πρόσληψης. Μιλά η ίδια για σληψη του έργου του ποιητή ήταν
το «συλλογικό πολεμικό τραύμα» ιδιαίτερα θετική στη Μεγάλη Ελ-
που βιώθηκε κατά την αναπαρά- λάδα και δεν είναι ίσως τυχαίο ότι
σταση γεγονότων που σχετίζονταν η παράδοση ήθελε τους αιχμαλώ-
με τους Περσικούς Πολέμους, στην τους που γνώριζαν να απαγγέλ-
αθηναϊκή σκηνή, ώστε η τραγωδία λουν στίχους από τραγωδίες του
υπήρξε το μέσο για μια «πολιτι- να έχουν δεχτεί καλύτερη μεταχεί-
σμική κάθαρση». Ο ποιητής Φρύ- ριση από τους Συρακούσιους μετά
νιχος θέλησε να αναπαραστήσει τη μεγάλη καταστροφή των Αθη-
την άλωση της Μιλήτου από τους ναίων και των Συμμάχων τους στη
Πέρσες το 494 π.Χ. με την ομώνυ- Σικελία (415-413 π.Χ.). Αλλά όπως
μη τραγωδία του, που ανέβηκε περιγράφει ο Allan, η επίδραση της
στην Αθήνα το 493/2 π.Χ. Το έργο, τραγωδίας, ιδιαίτερα η πολιτική, 19 19
σύμφωνα με τον Ηρόδοτο (6.21.2) επηρεαζόταν από τον τόπο στον
προκάλεσε μεγάλη θλίψη στο κοι- οποίο ανέβαιναν οι παραστάσεις.
νό που το παρακολούθησε ώστε οι Και ενώ όταν έβγαινε από το αθη-
θεατές ξέσπασαν σε δάκρυα. Στη ναϊκό έδαφος διατηρούσε τον πο-
συνέχεια επιβλήθηκε στον ποιητή λιτικό της χαρακτήρα, τα ιδιαίτερα
πρόστιμο χιλίων δραχμών επειδή αθηναϊκά χαρακτηριστικά της υπο-
υπενθύμισε στην πόλη οικεία κακά βαθμίζονταν εμπρός στους διαφο-
και απαγόρευση οποιαδήποτε ανα- ρετικούς τρόπους με τους οποίους
παραγωγής της τραγωδίας αυτής θεάτο η δράση. Ειδικά στη Μεγά-
στο μέλλον. Οι Αθηναίοι αισθάν- λη Ελλάδα ένας από τους κύριους
θηκαν αμέριστη θλίψη για τα δεινά σκοπούς της τραγωδίας ήταν να
των φυλετικά συγγενών τους Ιώ- επιβεβαιώνει την ελληνική ταυτό-
νων της Μιλήτου και το απέδειξαν τητα μέσω της δραματοποίησης
«τιμωρώντας» τον Φρύνιχο για την ενός κοινού αποθέματος ηρωικών
πρωτοβουλία του. μύθων. Αντιθέτως, οι Αθηναίοι, συ-
Χωρίς να συνδέεται το έργο χνά στο όνομα των κωμικών ποιη-
του με κάποιο ιστορικό γεγονός τών τους, λοιδόρησαν τον Ευριπίδη
που θα είχε ταράξει τους Αθηναί- για τις απόψεις του. Ο ίδιος δεν θα
ους ιδιαίτερα, δεν φαίνεται να πέ- ήταν και ο κοινωνικότερος όλων,
ρασε καλύτερα ούτε ο ένας από όπως μαρτυρούν πληροφορίες