Page 21 - mag_116 (7)
P. 21
του Μαυροειδή Μαυροειδόπουλου
ως σχίνο. Ο Κρατίνος έγραφε ότι οι με τον Rigsby επιγραφή της Torlonia
θεοί τον ονόμαζαν Κεφαληγερέτη, δείχνει ότι κωμωδίες ανέβηκαν στη
ενώ ο Τηλεκλείδης τον περιέγραφε σκηνή της Αθήνας στο διάστημα
ως καρηβαρούντα, δηλαδή έχοντα της υποτιθέμενης απαγόρευσης.
βαρύ κεφάλι, εντός του οποίου μά- Η διαμάχη του Αριστοφάνη με
λιστα χωρούσαν έντεκα κλίνες. Ο τον Κλέωνα είναι καλύτερα τεκμη-
δε Εύπολις αναφερόμενος στους ριωμένη. Οφειλόταν στην έντονη
νεκρούς που κατέβηκαν στον Άδη κριτική που άσκησε ο κωμικός ποι-
έλεγε ότι ο Περικλής ήταν το πιο ητής στη δημαγωγική συμπεριφο-
μεγάλο κεφάλι ανάμεσά τους. Ο ρά και τις απορρέουσες ενέργειες
Αθηναίος στρατηγός και πολιτικός του πολιτικού, ο οποίος διαδέχτηκε
είχε όμως καταφερθεί και ο ίδιος τον Περικλή ως ένας από τους ηγέ-
εναντίον των κωμωδιογράφων, τες της δημοκρατικής μερίδας στην
την εποχή της πολιορκίας της Σά- Αθήνα. Ο Αριστοφάνης είχε κατα-
μου περί το 440 π.Χ. Η αξιοπιστία φερθεί συστηματικά εναντίον του
της πληροφορίας έχει αμφισβητη- Πελοποννησιακού πολέμου, διότι
θεί από τους ιστορικούς. Παρόλα προκάλεσε δεινά και συμφορές για
αυτά ας σημειωθεί ότι σύμφωνα την πόλη, αλλά και δεν παρέλει- 21
με αρχαίο σχόλιο στην κωμωδία ψε να εκθέσει γενικότερα τα ελατ-
του Αριστοφάνη Αχαρνείς, επί άρ- τώματα του αθηναϊκού όχλου. Η
χοντος Ευθυμένους απαγορεύτη- αθηναϊκή μάζα παρουσιάζεται στις
καν με ψήφισμα οι παραστάσεις, κωμωδίες του ως δικομανής και γε-
με τον περιορισμό αυτόν να αντέ- νικότερα ως δέσμια της σταδιακής
χει τρία ίσως χρόνια. Ο λόγος για επικράτησης αξιών που προφανώς
την απαγόρευση έχει υποστηριχθεί ο κωμικός ποιητής θεώρησε μικρό-
ότι ήταν η αντίδραση των ποιητών τερης ηθικής υπόστασης από άλλες
απέναντι στην ανάληψη της πολι- οι οποίες φάνηκε να ανησυχεί ότι
ορκίας της Σάμου, την οποία υπο- αντικαθίστανται. Δεν είναι τυχαίο
τίθεται ότι ο Περικλής αποφάσισε ότι σατίρισε έντονα τους Σωκράτη
για να κάνει τη χάρη στη Μιλησία και Ευριπίδη για τις πρωτοπορια-
ερωμένη του Ασπασία, ικανοποιώ- κές ιδέες τους, ωστόσο στο πρόσω-
ντας τα συμφέροντα της γενέτειράς πο του Κλέωνα είδε τις σκοτεινές
της στην Πριήνη της Μ. Ασίας. Έχει ικανότητες αποπροσανατολισμού
επίσης υποστηριχθεί η άποψη ότι του πλήθους με στόχο την πολιτι-
δεν απαγορεύτηκαν εν γένει οι κω- κή επωφέλεια από την εξακολού-
μωδίες αλλά μόνο οι αναφορές σε θηση της διεξαγωγής της αιματη-
συγκεκριμένα ονόματα γνωστών ρής σύγκρουσης με τη Σπάρτη και
προσώπων της εποχής. Σύμφωνα τους συμμάχους της. Τον Κλέωνα