Page 17 - mag_109n
P. 17
του Γεράσιμου Γεωργάτου
Ή ΘΕΟΛΟΓΙΑ
ΤΩΝ ΣΤΩΙΚΩΝ
17
Η υπέρτατη δύναμη, ο ενδιάθετος χρόνια από τους νεοπλατωνικούς και
νους ή λόγος, ονομάζεται μερικές τον χριστιανισμό. Ο Θεός ή λόγος ή
φορές και Θεός ενώ άλλοτε απλώς υπέρτατη δύναμη, δεν είναι χωρισμέ-
Ζευς. Οι Στωικοί έτειναν να αποδε- νος από τον κόσμο. Είναι η ψυχή του
χθούν ένα είδος υλικού μονοθεϊσμού κόσμου και στον καθένας μας εμπερι-
που ταίριαζε πιο πολύ με την εποχή έχεται ένα μέρος από το θείο πυρ. Τα
τους. Μία αυτοκρατορία – ένας αυτο- πάντα είναι μέρη ενός μοναδικού συ-
κράτορας – ένας Θεός. Στον Σενέκα
αυτό γίνεται ολοφάνερο αφού διακρί- στήματος το οποίο αποκαλείται φύση.
νει και θεωρεί ανώτερο αυτό τον ένα Εδώ διακρίνουμε ένα είδος πανθεϊ-
Θεό ή Δία, από τον πολυθεϊσμό που σμού, δηλαδή ταύτισης του Θεού με τη
επιβίωνε ακόμα στη λαϊκή δοξασία. Ο φύση, που κάποιους αιώνες αργότερα
μονοθεϊσμός θα εκφραστεί σαφέστε- θα αποτελέσει συστατικό στοιχείο της
ρα και πιο ολοκληρωμένα στα επόμενα θεωρίας του Σπινόζα.