Page 17 - mag_109n
P. 17

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               Ή ΘΕΟΛΟΓΙΑ



               ΤΩΝ ΣΤΩΙΚΩΝ






























                                                                                                                                17












               Η υπέρτατη δύναμη, ο ενδιάθετος                       χρόνια από τους νεοπλατωνικούς και
               νους ή λόγος, ονομάζεται μερικές                      τον χριστιανισμό. Ο Θεός ή λόγος ή

               φορές και Θεός ενώ άλλοτε απλώς                       υπέρτατη δύναμη, δεν είναι χωρισμέ-

               Ζευς. Οι Στωικοί έτειναν να αποδε-                    νος από τον κόσμο. Είναι η ψυχή του
               χθούν ένα είδος υλικού μονοθεϊσμού                    κόσμου και στον καθένας μας εμπερι-

               που ταίριαζε πιο πολύ με την εποχή                    έχεται ένα μέρος από το θείο πυρ. Τα

               τους. Μία αυτοκρατορία – ένας αυτο-                   πάντα είναι μέρη ενός μοναδικού συ-
               κράτορας – ένας Θεός. Στον Σενέκα

               αυτό γίνεται ολοφάνερο αφού διακρί-                   στήματος το οποίο αποκαλείται φύση.

               νει και θεωρεί ανώτερο αυτό τον ένα                   Εδώ διακρίνουμε ένα είδος πανθεϊ-
               Θεό ή Δία, από τον πολυθεϊσμό που                     σμού, δηλαδή ταύτισης του Θεού με τη

               επιβίωνε ακόμα στη λαϊκή δοξασία. Ο                   φύση, που κάποιους αιώνες αργότερα

               μονοθεϊσμός θα εκφραστεί σαφέστε-                     θα αποτελέσει συστατικό στοιχείο της
               ρα και πιο ολοκληρωμένα στα επόμενα                   θεωρίας του Σπινόζα.
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22