Page 16 - mag_109n
P. 16

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…


               ΣΤΩΙΚΟΙ

               ΚΑΙ ΣΚΕΠΤΙΚΟΙ



               Ή ΟΝΤΟΛΟΓΙΑ




               ΚΑΙ Ο ΝΤΕΤΕΡΜΙΝΙΣΜΟΣ



               ΤΩΝ ΣΤΩΙΚΩΝ




















               Οι κυριότερες θεωρίες στις οποίες η                   του κόσμου κατά τη χριστιανική δι-

               σχολή παρέμεινε απολύτως σταθερή                      δασκαλία, αλλά μόνο την τελείωση
   16          σχετίζονται με τον ντετερμινισμό και                  ενός κύκλου και η όλη διαδικασία

               την ανθρώπινη ελευθερία.  Ο Ζή-                       θα επαναλαμβάνεται επ'άπειρο. Ό,τι

               νωνας πίστευε πως δεν υπάρχει                         συμβαίνει τώρα έχει συμβεί και προ-
               αυτό που λέμε τύχη και ότι η πο-                      ηγουμένως και θα συμβεί και πάλι,

               ρεία της φύσης καθορίζεται από                        όχι μία μόνο αλλά άπειρες φορές.

               αυστηρούς φυσικούς νόμους.                            Να και η αέναη επανάληψη που απο-
               Και αυτό επειδή στην ύλη όλων των                     τελεί κληρονομιά ανατολικών δοξα-

               όντων είναι ενδιάθετος ο νους ή λό-                   σιών και θα την βρούμε στα νεότερα

               γος που καθορίζει τα πάντα. Αρχικά                    χρόνια και στον Νίτσε. Αφού λοι-
               ήταν μόνο το πυρ, με την περιστρο-                    πόν όλα είναι καθορισμένα από

               φή του κατόπιν ανέκυψαν σιγά-σιγά                     τον ενδιάθετο νου ή λόγο, ο άν-

               με τη σειρά και τα άλλα στοιχεία, ο                   θρωπος μπορεί να αντιμετωπίζει
               αέρας, το νερό, η γη. Αλλά αργά ή                     μόνο με απάθεια τις μεταπτώσεις

               γρήγορα θα γίνει κοσμική ανάφλεξη                     της ζωής.  Η απόπειρα παρηγοριάς

               και όλα πάλι θα ξαναγίνουν πυρ. Εί-                   του ανθρώπου καταλήγει έτσι σε
               ναι φανερό το ηρακλείτειο δάνειο.                     εξοβελισμό της ανθρώπινης ελευθε-

               Όμως κατά τους περισσότερους                          ρίας, εφόσον αυτή συνδέεται με την

               Στωικούς αυτό δεν αποτελεί την                        ελευθερία της βούλησης και τη δυνα-
               οριστική συντέλεια, όπως το τέλος                     τότητα επιλογών.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21