Page 7 - berlin
P. 7

Berlin... ένα οδοιπορικό



                 συμφιλίωσης με τα ίδια φαντάσματα. Αντιφατικότητα. Η
                 μεγάλη οθόνη δείχνει βιντεοκλίπ του MTV, πιο δίπλα το σι-
                 ντριβάνι, η τριγωνική στέγη, οι κατακόρυφες εκτάσεις του
                 γυαλιού με τους ανθρώπους να εργάζονται μέσα στα διά-
                 φανα σπλάχνα των και στη μέση ένα μεγάλο κουτί το οποίο
                 διαφυλάσσει ένα ξενοδοχείο του 18ου αιώνα.




                    Ενημερωτικό δελτίο

                    Κάνει εντύπωση η έντονη μεταπολεμική απέχθεια του Βε-
                 ρολινέζου για τα παλιά κτίρια ή για τα κτίρια που στέγασαν
                 υπηρεσίες του Τρίτου Ράιχ και που θεωρούνται «μιασμέ-
                 να». Κέντρο του κατασκευαστικού οργασμού στο Βερολίνο

                 είναι η ιστορική Potsdamer Platz. Η πλατεία βρίσκεται στο
                 μεταίχμιο ανάμεσα Δυτικού και Ανατολικού Βερολίνου.
                 Λόγω  του τείχους, η  περιοχή  παρέμεινε έρημη μέχρι  το
                 1990, ενώ, λόγω των βομβαρδισμών όλα τα κτίρια εκεί
                 γύρω είχαν κατεδαφιστεί. Κατά τη δεκαετία του 90 η περι-
                 οχή μεταμορφώνεται στην κυριολεξία: τεράστια κτιριακά
                 συγκροτήματα με μια σειρά διεθνών αρχιτεκτονικών δια-
                 γωνισμών. Συνάμα εκδηλώνεται ζωηρός προβληματισμός
                 για την αρχιτεκτονική του χώρου: γιγαντισμός, ανεξέλεγκτα

                 ύψη, ανομοιογενή κτίρια, παρακινδυνευμένοι νεωτερισμοί.

                    Eδώ, έχει επιτευχθεί με συγκλονιστικό τρόπο ο αντικα-
                 τοπτρισμός του σύγχρονου ανθρώπου. Η ψυχολογική κι
                 όχι η κοινωνιολογική αντιμετώπιση της ιδέας με έλκει πε-
                 ρισσότερο: αν άνθρωπος είναι οι πράξεις που τον αντι-
                 προσωπεύουν τότε οι πράξεις φανερώνουν την ψυχολογι-
                 κή του επενέργεια πάνω στα αντικείμενα που κατασκευάζει.
                 Μια πολυγωνική διάφανη πόλη, προδίδει αβεβαιότητα, την
                 αναζήτηση αυτογνωσίας μέσα από σχήματα, την  αγωνία
                 για προκαθορισμό ενός ιδεώδους μοντέλου, μιας και βα-

                 ραίνουν οι τόσες πολλές αποτυχημένες προσπάθειες του
                 παρελθόντος. Και κάτι ακόμη. Η επιθυμία να φανούμε τρω-
                 τοί σ΄ ένα κόσμο που επιβάλλει μια επιθετική στάση στην
                 έκθεση του εύθραυστου της ψυχής. Η Γερμανία, με την

                                                                           3
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12