Page 7 - berlin
P. 7
Berlin... ένα οδοιπορικό
συμφιλίωσης με τα ίδια φαντάσματα. Αντιφατικότητα. Η
μεγάλη οθόνη δείχνει βιντεοκλίπ του MTV, πιο δίπλα το σι-
ντριβάνι, η τριγωνική στέγη, οι κατακόρυφες εκτάσεις του
γυαλιού με τους ανθρώπους να εργάζονται μέσα στα διά-
φανα σπλάχνα των και στη μέση ένα μεγάλο κουτί το οποίο
διαφυλάσσει ένα ξενοδοχείο του 18ου αιώνα.
Ενημερωτικό δελτίο
Κάνει εντύπωση η έντονη μεταπολεμική απέχθεια του Βε-
ρολινέζου για τα παλιά κτίρια ή για τα κτίρια που στέγασαν
υπηρεσίες του Τρίτου Ράιχ και που θεωρούνται «μιασμέ-
να». Κέντρο του κατασκευαστικού οργασμού στο Βερολίνο
είναι η ιστορική Potsdamer Platz. Η πλατεία βρίσκεται στο
μεταίχμιο ανάμεσα Δυτικού και Ανατολικού Βερολίνου.
Λόγω του τείχους, η περιοχή παρέμεινε έρημη μέχρι το
1990, ενώ, λόγω των βομβαρδισμών όλα τα κτίρια εκεί
γύρω είχαν κατεδαφιστεί. Κατά τη δεκαετία του 90 η περι-
οχή μεταμορφώνεται στην κυριολεξία: τεράστια κτιριακά
συγκροτήματα με μια σειρά διεθνών αρχιτεκτονικών δια-
γωνισμών. Συνάμα εκδηλώνεται ζωηρός προβληματισμός
για την αρχιτεκτονική του χώρου: γιγαντισμός, ανεξέλεγκτα
ύψη, ανομοιογενή κτίρια, παρακινδυνευμένοι νεωτερισμοί.
Eδώ, έχει επιτευχθεί με συγκλονιστικό τρόπο ο αντικα-
τοπτρισμός του σύγχρονου ανθρώπου. Η ψυχολογική κι
όχι η κοινωνιολογική αντιμετώπιση της ιδέας με έλκει πε-
ρισσότερο: αν άνθρωπος είναι οι πράξεις που τον αντι-
προσωπεύουν τότε οι πράξεις φανερώνουν την ψυχολογι-
κή του επενέργεια πάνω στα αντικείμενα που κατασκευάζει.
Μια πολυγωνική διάφανη πόλη, προδίδει αβεβαιότητα, την
αναζήτηση αυτογνωσίας μέσα από σχήματα, την αγωνία
για προκαθορισμό ενός ιδεώδους μοντέλου, μιας και βα-
ραίνουν οι τόσες πολλές αποτυχημένες προσπάθειες του
παρελθόντος. Και κάτι ακόμη. Η επιθυμία να φανούμε τρω-
τοί σ΄ ένα κόσμο που επιβάλλει μια επιθετική στάση στην
έκθεση του εύθραυστου της ψυχής. Η Γερμανία, με την
3