Page 32 - mag_06
P. 32
από την Άννα - Μανουέλα Μιχέλη
Παιδοψυχίατρος MD Νευροεπιστήμων
με ειδίκευση στην Οικογενειακή Θεραπεία
e-mail: amicheli13@yahoo.gr
ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΡΝΗΣΗ
Η ένταξη ενός παιδιού ή εφήβου στο σχολι- χωρισμού από τη μητέρα (ή άλλα σημαντικά
κό περιβάλλον αποτελεί ένα από τα βασικό- πρόσωπα φροντίδας). Μικρού βαθμού άγ-
τερα στοιχεία της κοινωνικοποίησής του και χος είναι φυσιολογικό στη νηπιακή και πρώ-
υποδηλώνει ομαλότητα στην εξέλιξή του. τη παιδική ηλικία. Η διάγνωση δικαιολογείται
Για το λόγο αυτό οι ειδικοί δίνουν μεγάλη μόνο όταν ο φόβος αποχωρισμού αποτελεί
σημασία σε τυχόν δυσκολίες προσαρμογής το επίκεντρο του άγχους (δηλ. το παιδί φο-
του παιδιού στο σχολείο. Από την άλλη οι βάται ότι κάτι κακό θα συμβεί στο ίδιο ή στην
γονείς αν και μπορούν να παραβλέψουν διά- μητέρα όταν δε βρίσκεται κοντά της), όταν
32 32 φορα προβλήματα στη συμπεριφορά του εμφανίζεται με ασυνήθιστη βαρύτητα ή όταν
επιμένει πέραν της συνήθους ηλικίας και
παιδιού τους, κινητοποιούνται πάντα όταν
αυτό αρνείται κατηγορηματικά να πάει στο προκαλεί προβλήματα κοινωνικής λειτουργι-
σχολείο. κότητας. Άλλα αίτια σχολικής φοβίας εκτός
Η είσοδος του παιδιού στο σχολικό περιβάλ- από το άγχος αποχωρισμού, μπορεί να είναι
λον είναι ένα αναπτυξιακό επίτευγμα. Προϋ- δεδομένα από τη σχολική πραγματικότητα.
ποθέτει την ικανότητά του να αποχωριστεί Ένας πολύ απαιτητικός ή πολύ αυστηρός
τα σημαντικά πρόσωπα, την ικανότητα να δάσκαλος μπορεί να προκαλεί άγχος σε
προσαρμοστεί σε ένα καινούργια περιβάλ- ολόκληρη την τάξη, θα επηρεάσει ωστόσο
λον, να δημιουργήσει σχέσεις με συνομη- περισσότερο παιδιά με φοβική δομή προσω-
λίκους αλλά και με άλλους ενήλικες και να πικότητας ή παιδιά ευάλωτα λόγω άλλων κα-
συμμορφωθεί σε κανόνες. Παράλληλα θα ταστάσεων π.χ. διαταραγμένων ενδοοικογε-
πρέπει να βρίσκεται σε τέτοια ψυχοσυναι- νειακών σχέσεων. Ο εκφοβισμός από άλλα
σθηματική κατάσταση ώστε να μπορεί να παιδιά (bulling) είναι ένα φαινόμενο που
αποκτά γνώσεις και καινούργιες δεξιότητες. δυστυχώς ακόμη και στην ελληνική πραγ-
Καθώς το παιδί μεγαλώνει, έχει να αντιμετω- ματικότητα, φτάνει να εμπλέκει έως και το
πίσει τις όλο και αυξανόμενες μαθησιακές 15% των μαθητών. Ανάλογα με το είδος και
απαιτήσεις, την διαρκώς μειούμενη ανεκτι- την έντασή του είναι δυνατό να οδηγήσει σε
κότητα των δασκάλων του σε μη αποδεκτές σχολική φοβία. Οι μαθησιακές δυσκολίες
συμπεριφορές και τις όλο και πιο πολύπλο- συντελούν επίσης στην ανάπτυξη χαμηλής
κες κοινωνικές σχέσεις με τους συνομηλί- αυτοεκτίμησης, σχολικής αποτυχίας και κατ’
κους. επέκταση φόβου απέναντι στο σχολείο. Τέ-
Έτσι η άρνηση ενός παιδιού να πάει στο λος η στάση των γονιών απέναντι στο σχο-
σχολείο μπορεί να έχει πολλές αιτίες: λείο παίζει σημαντικό ρόλο. Μπορεί να είναι
1) Η σχολική φοβία παρουσιάζεται στο 3% ιδιαίτερα απαιτητικοί με μεγάλες προσδοκί-
περίπου του σχολικού πληθυσμού και είναι ες από το παιδί τους ή μπορεί το σχολείο
δυνατό να εκδηλωθεί σε οποιαδήποτε ηλι- να αποτελούσε και γι’ αυτούς πηγή άγχους,
κία. Όταν συμβαίνει κατά την είσοδο στο συναίσθημα το οποίο ασυνείδητα μεταφέ-
σχολείο, οφείλεται συνήθως στο άγχος απο- ρουν στο παιδί τους.