Page 32 - mag_06
P. 32

από την Άννα - Μανουέλα Μιχέλη

               Παιδοψυχίατρος MD Νευροεπιστήμων
               με ειδίκευση στην Οικογενειακή Θεραπεία
               e-mail: amicheli13@yahoo.gr





               ΣΧΟΛΙΚΗ  ΑΡΝΗΣΗ

















               Η ένταξη ενός παιδιού ή εφήβου στο σχολι-            χωρισμού από τη μητέρα (ή άλλα σημαντικά
               κό περιβάλλον αποτελεί ένα από τα βασικό-            πρόσωπα  φροντίδας).  Μικρού  βαθμού  άγ-
               τερα στοιχεία της κοινωνικοποίησής του και           χος είναι φυσιολογικό στη νηπιακή και πρώ-
               υποδηλώνει  ομαλότητα  στην  εξέλιξή  του.           τη παιδική ηλικία. Η διάγνωση δικαιολογείται
               Για  το  λόγο  αυτό  οι  ειδικοί  δίνουν  μεγάλη     μόνο όταν ο φόβος αποχωρισμού αποτελεί
               σημασία σε τυχόν δυσκολίες προσαρμογής               το επίκεντρο του άγχους (δηλ. το παιδί φο-
               του  παιδιού  στο  σχολείο.  Από  την  άλλη  οι      βάται ότι κάτι κακό θα συμβεί στο ίδιο ή στην
               γονείς αν και μπορούν να παραβλέψουν διά-            μητέρα  όταν δε βρίσκεται κοντά της), όταν
   32 32       φορα  προβλήματα  στη  συμπεριφορά  του              εμφανίζεται με ασυνήθιστη βαρύτητα ή όταν
                                                                    επιμένει  πέραν  της  συνήθους  ηλικίας  και
               παιδιού τους, κινητοποιούνται πάντα  όταν
               αυτό αρνείται κατηγορηματικά να πάει στο             προκαλεί προβλήματα κοινωνικής λειτουργι-
               σχολείο.                                             κότητας. Άλλα αίτια σχολικής φοβίας εκτός
               Η είσοδος του παιδιού στο σχολικό περιβάλ-           από το άγχος αποχωρισμού, μπορεί να είναι
               λον είναι ένα αναπτυξιακό επίτευγμα. Προϋ-           δεδομένα από τη σχολική πραγματικότητα.
               ποθέτει την ικανότητά του να αποχωριστεί             Ένας  πολύ  απαιτητικός  ή  πολύ  αυστηρός
               τα  σημαντικά  πρόσωπα,  την  ικανότητα  να          δάσκαλος  μπορεί  να  προκαλεί  άγχος  σε
               προσαρμοστεί σε ένα καινούργια περιβάλ-              ολόκληρη την τάξη, θα επηρεάσει ωστόσο
               λον,  να  δημιουργήσει  σχέσεις  με  συνομη-         περισσότερο παιδιά με φοβική δομή προσω-
               λίκους αλλά και με άλλους ενήλικες και να            πικότητας ή παιδιά ευάλωτα λόγω άλλων κα-
               συμμορφωθεί  σε  κανόνες.  Παράλληλα  θα             ταστάσεων π.χ. διαταραγμένων ενδοοικογε-
               πρέπει  να  βρίσκεται  σε  τέτοια  ψυχοσυναι-        νειακών σχέσεων. Ο εκφοβισμός από άλλα
               σθηματική  κατάσταση  ώστε  να  μπορεί  να           παιδιά (bulling)  είναι  ένα  φαινόμενο  που
               αποκτά γνώσεις και καινούργιες δεξιότητες.           δυστυχώς  ακόμη  και  στην  ελληνική  πραγ-
               Καθώς το παιδί μεγαλώνει, έχει να αντιμετω-          ματικότητα, φτάνει να εμπλέκει  έως και το
               πίσει  τις  όλο  και  αυξανόμενες  μαθησιακές        15% των μαθητών. Ανάλογα με το είδος και
               απαιτήσεις, την διαρκώς μειούμενη ανεκτι-            την έντασή του είναι δυνατό να οδηγήσει σε
               κότητα των δασκάλων του σε μη αποδεκτές              σχολική  φοβία.  Οι  μαθησιακές  δυσκολίες
               συμπεριφορές και τις όλο και πιο πολύπλο-            συντελούν επίσης στην ανάπτυξη χαμηλής
               κες  κοινωνικές  σχέσεις  με  τους  συνομηλί-        αυτοεκτίμησης, σχολικής αποτυχίας και κατ’
               κους.                                                επέκταση φόβου απέναντι στο σχολείο. Τέ-
               Έτσι  η  άρνηση  ενός    παιδιού  να  πάει  στο      λος η στάση των γονιών απέναντι στο σχο-
               σχολείο μπορεί να έχει πολλές αιτίες:                λείο παίζει σημαντικό ρόλο. Μπορεί να είναι
               1) Η σχολική φοβία παρουσιάζεται στο 3%              ιδιαίτερα απαιτητικοί με μεγάλες προσδοκί-
               περίπου του σχολικού πληθυσμού και είναι             ες από το παιδί τους ή μπορεί το σχολείο
               δυνατό  να εκδηλωθεί σε οποιαδήποτε ηλι-             να αποτελούσε και γι’ αυτούς πηγή άγχους,
               κία.  Όταν  συμβαίνει  κατά  την  είσοδο  στο        συναίσθημα  το  οποίο  ασυνείδητα  μεταφέ-
               σχολείο, οφείλεται συνήθως στο άγχος απο-            ρουν στο παιδί τους.
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37