Page 33 - mag_06
P. 33
ΠΑΊΔΊΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ
ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΡΝΗΣΗ
Η σχολική φοβία μπορεί να εκδηλωθεί από- έχουν κανένα κίνητρο και καμία βοήθεια
τομα ή σταδιακά, κατά την είσοδο στο σχο- από το σπίτι τους και τα οποία συχνά εγκα-
λείο, σε περιόδους σχολικής αλλαγής ή ταλείπουν νωρίς το σχολείο.
μετά από κάποιο τραυματικό γεγονός (π.χ. Η πρώιμη ανίχνευση και η κατάλληλη θερα-
ασθένεια, απώλεια κ.α.). Στα πολύ μικρά πευτική παρέμβαση είναι καθοριστικοί πα-
παιδιά εκφράζεται με το γνωστό «κλάμα ράγοντες για την πρόγνωση της σχολικής
του αποχωρισμού». Τα μεγαλύτερα παιδιά άρνησης. Στην περίπτωση της συνυπάρ-
αρνούνται να πάνε σχολείο λέγοντας ότι φο- χουσας ψυχοπαθολογίας, η αντιμετώπιση
βούνται για διάφορους λόγους. Οι έφηβοι αυτής συνήθως λύνει και τα προβλήματα με 33 33
συχνά χρησιμοποιούν εκλογικεύσεις. Αρ- το σχολείο. Το ίδιο συμβαίνει και στις περι-
νούνται π.χ. την αξία που έχουν οι γνώσεις πτώσεις εκφοβισμού όταν αυτός αντιμετω-
ή η ένταξή τους στο κοινωνικό κατεστημένο πιστεί επιτυχώς.
μέσω του σχολείου. Σωματικά συμπτώματα Στις άλλες περιπτώσεις της σχολικής φοβί-
εμφανίζονται συχνά στα παιδιά με σχολική ας, ο άμεσος θεραπευτικός στόχος είναι να
φοβία. Κοιλιακό άλγος, ναυτία ή και έμετοι, επιστρέψει το παιδί στο σχολείο το συντο-
εφίδρωση, κεφαλαλγία είναι τα συνηθέστε- μότερο δυνατό. Στα μικρά παιδιά με έναρξη
ρα και χαρακτηριστικά επιδεινώνονται όταν της φοβίας στην αρχή της σχολικής φοίτη-
πλησιάζει η ώρα του σχολείου, υποχωρούν σης, η κατάσταση συνήθως αντιμετωπίζε-
τα σαββατοκύριακα ή τις αργίες ή ακόμη κι ται με απλή συμβουλευτική βοήθεια στους
αμέσως μετά την συγκατάθεση των γονιών γονείς και συμπεριφορικές τεχνικές. Περισ-
να μείνει το παιδί στο σπίτι. Αν αντίθετα πιε- σότερο εξειδικευμένη θεραπευτική αντιμε-
στεί να πάει στο σχολείο φαίνεται φοβισμέ- τώπιση απαιτείται σε έντονα διαταραγμένες
νο, περνά την περισσότερη ώρα στο γρα- ενδοοικογενειακές σχέσεις και σε παιδιά
φείο των δασκάλων και με την παραμικρή με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά στη δομή
ευκαιρία ζητά να γυρίσει στο σπίτι. της προσωπικότητάς τους.
Η σχολική άρνηση μπορεί σπανιότερα να Ώστόσο η πρόληψη είναι πάντα καλύτερη
αποτελεί μέρος μιας συνυπάρχουσας ψυ- από οποιαδήποτε παρέμβαση.
χοπαθολογίας. Έτσι μπορεί να αποτελεί Γι’ αυτό, στεκόμαστε δίπλα στα παιδιά μας,
εκδήλωση ενός καταθλιπτικού ή ενός ψυ- αφουγκραζόμαστε τους φόβους τους, σε-
χωτικού επεισοδίου στο πλαίσιο της γενικό- βόμαστε τους χρόνους τους, τις δεξιότητες
τερης απόσυρσης και απομόνωσης. Μπορεί και τις αδυναμίες τους και προάγουμε την
επίσης να οφείλεται σε διαταραχή πανικού, αυτονομία τους.
αγοραφοβία, κοινωνική φοβία ή ιδεοψυχα- Επίσης είναι σημαντικό να βρισκόμαστε
ναγκαστική διαταραχή. σε επαφή με τους δασκάλους και το σχο-
Τέλος σχολική άρνηση μπορεί να παρατη- λείο γενικότερα, ανταλλάσοντας πληρο-
ρηθεί σε παιδιά που ζουν κάτω από αντί- φορίες και γνώση για το παιδί μας.
ξοες κοινωνικές συνθήκες, τα οποία δεν