Page 33 - mag_06
P. 33

ΠΑΊΔΊΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ















 ΣΧΟΛΙΚΗ  ΑΡΝΗΣΗ

















               Η σχολική φοβία μπορεί να εκδηλωθεί από-             έχουν  κανένα  κίνητρο  και  καμία  βοήθεια
               τομα ή σταδιακά, κατά την είσοδο στο σχο-            από το σπίτι τους και τα οποία συχνά εγκα-
               λείο,  σε  περιόδους  σχολικής  αλλαγής  ή           ταλείπουν νωρίς το σχολείο.
               μετά από κάποιο τραυματικό γεγονός (π.χ.             Η πρώιμη ανίχνευση και η κατάλληλη θερα-
               ασθένεια,  απώλεια  κ.α.).  Στα  πολύ  μικρά         πευτική  παρέμβαση  είναι  καθοριστικοί  πα-
               παιδιά  εκφράζεται  με  το  γνωστό  «κλάμα           ράγοντες  για  την  πρόγνωση  της  σχολικής
               του αποχωρισμού». Τα μεγαλύτερα παιδιά               άρνησης.  Στην  περίπτωση  της  συνυπάρ-
               αρνούνται να πάνε σχολείο λέγοντας ότι φο-           χουσας  ψυχοπαθολογίας,  η  αντιμετώπιση
               βούνται για διάφορους λόγους. Οι έφηβοι              αυτής συνήθως λύνει και τα προβλήματα με                    33 33
               συχνά  χρησιμοποιούν  εκλογικεύσεις.  Αρ-            το σχολείο. Το ίδιο συμβαίνει και στις περι-
               νούνται π.χ. την αξία που έχουν οι γνώσεις           πτώσεις εκφοβισμού όταν αυτός αντιμετω-
               ή η ένταξή τους στο κοινωνικό κατεστημένο            πιστεί επιτυχώς.
               μέσω του σχολείου. Σωματικά συμπτώματα               Στις άλλες περιπτώσεις της σχολικής φοβί-
               εμφανίζονται συχνά στα παιδιά με σχολική             ας, ο άμεσος θεραπευτικός στόχος είναι να
               φοβία. Κοιλιακό άλγος, ναυτία ή και έμετοι,          επιστρέψει το παιδί στο σχολείο το συντο-
               εφίδρωση, κεφαλαλγία είναι τα συνηθέστε-             μότερο δυνατό. Στα μικρά παιδιά με έναρξη
               ρα και χαρακτηριστικά επιδεινώνονται όταν            της φοβίας στην αρχή της σχολικής φοίτη-
               πλησιάζει η ώρα του σχολείου, υποχωρούν              σης,  η  κατάσταση  συνήθως  αντιμετωπίζε-
               τα σαββατοκύριακα ή τις αργίες ή ακόμη κι            ται με απλή συμβουλευτική βοήθεια στους
               αμέσως μετά την συγκατάθεση των γονιών               γονείς και συμπεριφορικές τεχνικές. Περισ-
               να μείνει το παιδί στο σπίτι. Αν αντίθετα πιε-       σότερο  εξειδικευμένη  θεραπευτική  αντιμε-
               στεί να πάει στο σχολείο φαίνεται φοβισμέ-           τώπιση απαιτείται σε έντονα διαταραγμένες
               νο,  περνά  την  περισσότερη  ώρα  στο  γρα-         ενδοοικογενειακές  σχέσεις  και  σε  παιδιά
               φείο  των  δασκάλων  και  με  την  παραμικρή         με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά στη δομή
               ευκαιρία ζητά να γυρίσει στο σπίτι.                  της προσωπικότητάς τους.
               Η  σχολική  άρνηση  μπορεί  σπανιότερα  να           Ώστόσο  η  πρόληψη  είναι  πάντα  καλύτερη
               αποτελεί μέρος μιας συνυπάρχουσας ψυ-                από οποιαδήποτε παρέμβαση.
               χοπαθολογίας.  Έτσι  μπορεί  να  αποτελεί            Γι’ αυτό, στεκόμαστε δίπλα στα παιδιά μας,
               εκδήλωση  ενός  καταθλιπτικού  ή  ενός  ψυ-          αφουγκραζόμαστε τους φόβους  τους, σε-
               χωτικού επεισοδίου στο πλαίσιο της γενικό-           βόμαστε τους χρόνους τους, τις δεξιότητες
               τερης απόσυρσης και απομόνωσης. Μπορεί               και τις αδυναμίες τους και προάγουμε την
               επίσης να οφείλεται σε διαταραχή πανικού,            αυτονομία τους.
               αγοραφοβία, κοινωνική φοβία ή ιδεοψυχα-              Επίσης  είναι  σημαντικό  να  βρισκόμαστε
               ναγκαστική διαταραχή.                                σε επαφή με τους δασκάλους και το σχο-
               Τέλος σχολική άρνηση μπορεί να παρατη-               λείο  γενικότερα,  ανταλλάσοντας  πληρο-
               ρηθεί  σε  παιδιά  που  ζουν  κάτω  από  αντί-       φορίες και γνώση για το παιδί μας.
               ξοες  κοινωνικές  συνθήκες,  τα  οποία  δεν
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38