Page 27 - mag_06
P. 27
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
στον Β_56
Η Ράνια Μπουμπουρή είναι συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας. Γεννήθηκε το
1974 στο Καρπενήσι, όπου πέρασε ξέγνοιαστα παιδικά χρόνια με πολλά γέλια
και πολλούς καβγάδες με τις τέσσερις αδελφές της. Στις πανελλήνιες εξετάσεις
πέρασε πρώτη στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε. του Αριστοτέλειου Πανε-
πιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου αρίστευσε στα μαθήματα λόγου και φιλοσοφίας
με καθηγητές τους Δ.Ν. Μαρωνίτη και Γ. Βώκο αντίστοιχα. Είναι μέλος του ελλη-
νικού τμήματος της IBBY (International Board on Books for Young People) και
της SCBWI (Society of Children’s Book Writers and Illustrators). Ζει με την οικο-
γένειά της στην Αθήνα κι εργάζεται ως επιμελήτρια εκδόσεων και μεταφράστρια.
- Οι παιδικές ιστορίες ήταν ανέκαθεν ο πρώτος και χρόνο, είναι οι αξίες που προβάλλονται και γεν-
σύντροφος των παιδιών, που τα οδηγούσε στον νούν θαυμασμό – όλ’ αυτά μαζί στις κατάλληλες δό-
κόσμο των μεγάλων. Μιλήστε μας σαν συγγρα- σεις… και ιδού η μαγική συνταγή!
φέας για το χθες, το σήμερα και το αύριο των
παιδικών ιστοριών.
Οι ιστορίες, οι μύθοι και τα παραμύθια ήταν πράγ- - Το γεγονός ότι στα περισσότερα παραμύθια
ματι καθημερινός σύντροφος των παιδιών από υπήρχε ο καλός που λειτουργούσε σαν ο από
αμνημονεύτων χρόνων, κι αυτό διότι καταφέρνουν μηχανής θεός και θα έδινε τη λύση ενάντια στο
να συνδυάζουν με τρόπο άψογο τη διαπαιδαγώγη- κακό ήταν και είναι θετικός πόλος επιρροής για 27
ση με την τέρψη. Υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρ- τα παιδιά;
χουν αφού ικανοποιούν αυτή τη βαθιά ανθρώπινη Πιστεύω ότι ναι, ο από μηχανής θεός όπως παρου-
ανάγκη, τη δίψα για γνώση και για παρηγοριά μέσα σιάζεται στα παραμύθια είναι θετικό πρότυπο: το
από εμπειρίες άλλων διατυπωμένες με τρόπο συ- πρόσωπο που επεμβαίνει για να βοηθήσει χωρίς
ναρπαστικό. Σημειώνονται, βέβαια, αλλαγές με το να έχει προσωπικό όφελος, ένα πρόσωπο γνωστό
πέρασμα των χρόνων: η αφήγηση έδωσε τη σκυτά- που επεμβαίνει από αγάπη, άγνωστο που επεμβαί-
λη στην τυπογραφία παραμένοντας όμως και η ίδια νει από αλληλεγγύη, ή όποιος άλλος συνδυασμός.
στο προσκήνιο, η τυπογραφία παραχωρεί τώρα Η νονά της Σταχτοπούτας, ο ξυλοκόπος στο παρα-
ένα κομμάτι της στο ηλεκτρονικό βιβλίο. Όποιο κι μύθι της Κοκκινοσκουφίτσας, η νεράιδα στον Πινό-
αν είναι το μέσο, όποια κι αν είναι η μορφή τους, ο κιο... δρουν πράγματι σαν από μηχανής θεοί και δί-
λόγος ύπαρξης των ιστοριών αυτών είναι βαθιά ρι- νουν τη λύση. Κρίνοντας μάλιστα από τις δικές μου
ζωμένος στην ανθρώπινη ψυχή και στην κοινωνική γλυκές αναμνήσεις αυτών των παραμυθιών, ναι,
αναγκαιότητα. ταυτιζόμουν πάντα με τον ρόλο αυτού που βοηθάει.
- Που οφείλεται το γεγονός ότι κάποιες ιστορίες - Η συγγραφή ενός παιδικού βιβλίου είναι πιο
έχουν διαχρονική διαδρομή και γίνονται τόσο δύσκολη απ’ ό,τι μπορεί να υποθέτει κάποιος;
οικείες στα παιδιά που και ακόμη και σήμερα Και πάντα σε σύγκριση με ένα μυθιστόρημα;
ταυτίζονται με κάποιους ήρωες. Η μικρή έκταση του παιδικού βιβλίου μπορεί πράγ-
Υπάρχει μία μαγική συνταγή, καλά κρυμμένη στα ματι να ξεγελάσει και να πιστέψει κανείς ότι δεν εί-
βάθη ενός θεοσκότεινου μα ολόφωτου σπηλαίου: ναι και τίποτα δύσκολο να γράφεις για παιδιά. Μια
όποιος τη βρει, δημιουργεί μία τέτοια ιστορία δια- δοκιμή θα σας πείσει! [γέλια] Λοιπόν, είναι δύσκο-
χρονική και διαχρονικά αγαπημένη. Είναι ο ήρωας λο υπό την έννοια ότι δεν αρκεί μία καλή ιδέα, πρέ-
/ η ηρωίδα με την καλή καρδιά, είναι τα άλλα πρό- πει και η ανάπτυξή της να είναι δυνατή, λέξη προς
σωπα που τον/την πλαισιώνουν με τα δικά τους χα- λέξη – αν δε σου βγαίνει κάτι, δε σε παίρνει να το
ρακτηριστικά, είναι η περιπέτεια εξωπραγματική μα κουκουλώσεις όπως ενδεχομένως μπορείς να κά-
σαν καθημερινή και καθημερινή μα σαν εξωπραγ- νεις σ’ ένα εκτενέστερο έργο. Η οικονομία του λό-
ματική, είναι το θέμα που ενδιαφέρει σε κάθε τόπο γου είναι όρος απαράβατος για να μη βαρεθεί ο