Page 28 - mag_06
P. 28
μικρός αναγνώστης και χάσει το ενδιαφέρον του. Ο λοκαίρι πέρυσι. Κάποια στιγμή, αφού της εξήγησα
αναγνώστης ενός μυθιστορήματος ίσως δώσει μια για χιλιοστή φορά ότι δεν υπάρχει περίπτωση να
δεύτερη ή και τρίτη ευκαιρία στο έργο, προσπερ- καθίσει στην αγκαλιά μου ενώ ταξιδεύουμε, γυρί-
νώντας τα σημεία όπου ενδεχομένως αυτό να κά- ζει και μου λέει: «Στο αυτοκίνητο δε σε αγαπώ». Κι
νει κοιλιά, το παιδί όμως απλώς θα το απορρίψει. έτσι γεννήθηκε ο τίτλος και η ιστορία του βιβλίου
Κι εδώ η ευθύνη ενός συγγραφέα παιδικής λογο- μου που θα κυκλοφορήσει τον Ιανουάριο από τις
τεχνίας για το έργο που θα γράψει, ενός εκδότη για Εκδόσεις Ψυχογιός με αυτό ακριβώς το θέμα: γρά-
το έργο που θα εκδώσει και ενός γονιού για το βι- φοντας την ιστορία βοήθησα την κόρη μου ν’ απο-
βλίο που θα επιλέξει για το παιδί του, είναι μεγάλη: δεχτεί το κάθισμά της στο αυτοκίνητο κι ελπίζω να
η παιδική ηλικία είναι πρόσφορη για την ανάπτυξη φανεί εξίσου χρήσιμη και σε άλλους γονείς.
της φιλαναγνωσίας, αρκεί να επιτευχθεί το ευτυχές
πάντρεμα: καλό βιβλίο – σαγηνεμένος αναγνώ- - Η αγορά έχει τη δυναμική που της αναλογεί;
στης. Ένα μυθιστόρημα, από την άλλη, αποτελεί σύ- Για να είμαι ειλικρινής, δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω
νολο πολλών μικρότερων ιστοριών, και άρα απαι- είναι ότι είμαστε πολύ πίσω στη φιλαναγνωσία σε
τεί πολύ περισσότερο κόπο και χρόνο. σχέση με τα περισσότερα κράτη της Ευρώπης και η
κρίση μάλλον επιδεινώνει την κατάσταση. Από την
- Τα σημερινά παιδικά βιβλία είναι πιο τρυφερά άλλη, έχω την αισιοδοξία πως ό,τι αξίζει δε θα χα-
28 σε σχέση με το παρελθόν; θεί. Για να το θέσω πιο προσωπικά, η διαπίστωση
Έτσι νομίζω. Υπάρχουν κλασικές ιστορίες πολύ που με γεμίζει αισιοδοξία για το μέλλον είναι ότι,
σκληρές, όπως «Το κοριτσάκι με τα σπίρτα», «Το παρά την κρίση, τα βιβλία μου κινούνται καλά και
μολυβένιο στρατιωτάκι», «Χάνσελ και Γκρέτελ», ανατυπώνονται, το οποίο σημαίνει ότι έχουν αγα-
που με τρόμαζαν και με στενοχωρούσαν όταν ήμουν πηθεί από τα παιδιά και εκτιμηθεί από τους γονείς.
μικρή και τώρα βλέπω ότι τρομάζουν και στενοχω-
ρούν τις κόρες μου. Γράφτηκαν σε εποχές ιδιαίτερα - Το έργο των παιδικών βιβλίων τυγχάνει της
σκληρές για τον πολύ κόσμο, κι αυτός μάλλον είναι απαιτούμενης προβολής τόσο από τους εκδοτι-
ο λόγος. Σήμερα το παιδικό βιβλίο εξακολουθεί να κούς οίκους όσο και από άλλους επικοινωνια-
φέρνει τα παιδιά σε επαφή με τις αδικίες της ζωής, κούς φορείς; Ή δεν είναι τόσο κερδοφόρο ώστε
τη φτώχεια, την απώλεια, τον κοινωνικό αποκλει- να έχει ιδιαίτερη προβολή;
σμό, αλλά με πιο πλάγιο τρόπο. «Το δέντρο που Και πάλι δεν μπορώ ν’ απαντήσω με σιγουριά,
έδινε» του Σίλβερσταϊν είναι έξοχο παράδειγμα: ίσως ένας παλαιότερος συγγραφέας να είχε μία
προετοιμάζει τα παιδιά για τη σκληρή πλευρά της πιο εμπεριστατωμένη απάντηση εδώ. Εγώ είμαι
ζωής με τρόπο πολύ γλυκό και τρυφερό. ικανοποιημένη με την προβολή του παιδικού βιβλί-
ου από τους δύο εκδότες με τους οποίους συνερ-
- Αν αναζητήσουμε τις πηγές της έμπνευσής γάζομαι μέχρι τώρα, τις Εκδόσεις Ψυχογιός και τις
σας, το καλύτερο που θα κάναμε θα ήταν να Εκδόσεις Βιβλιόφωνο. Και το Εθνικό Κέντρο Βι-
παρατηρούσαμε τα παιδιά σας και αυτό θα ήταν βλίου κάνει καλή και συστηματική δουλειά για την
ανεξάντλητη πηγή; προώθηση της φιλαναγνωσίας μέσω των σχολεί-
Σίγουρα. Μια λέξη τους, μια φράση, μια αντίδραση, ων.
ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν μπορεί να ρίξει
αλλιώτικο φως στις πτυχές της καθημερινότητας - Τα σχολεία, οι παιδικοί σταθμοί, οι δημοτικές
και ν’ αποτελέσει το ερέθισμα για μια ολόκληρη βιβλιοθήκες έχουν παιδικά βιβλία στο βαθμό
ιστορία. Η μικρή μου κόρη, λόγου χάρη, απεχθανό- που θα έπρεπε;
ταν να τη βάζουμε στο ειδικό κάθισμα για παιδιά Από τις επισκέψεις που έχω κάνει σε σχολεία και
στο αυτοκίνητο και μας έβγαλε το λάδι όλο το κα- παιδικούς σταθμούς δηλώνω μάλλον απογοητευ-