Page 34 - mag_29
P. 34
AπΟΨΕΙΣ
Αισθητική & Παιδεία
των φτωχών. Στην πλούσια Ένας λαός λοιπόν, που ζει ευθύνη αναλογεί σε μας και
Δύση όμως, τα εθνικά κράτη κάτω από την Οθωμανική κυ- ποιά στους πολιτευτές μας,
νομίζω, τείνουν να εξαφανι- ριαρχία, με την αγωνία του τους οποίους όμως εμείς προ-
στούν, και φαντάζομαι πως επιούσιου και τον φόβο της τείνουμε και οι οποίοι με τη
θα το δούμε να συμβαίνει στο επόμενης μέρας, που ουδό- σειρά τους προτείνουν τους
εγγύς μέλλον, απλά γιατί τα λως απασχολεί την ιστορία σε διανοούμενους του συστήμα-
οικονομικά συμφέροντα και όλη τη διάρκεια του Μεσαίω- τος γενικότερα, αλλά και της
οι δυνατοί, δεν ενδιαφέρο- να, είναι φυσικό να υπολείπε- εκπαίδευσης ειδικότερα;
νται για καταγωγές και προ- ται σε θέματα παιδείας και πο- Εδώ νομίζω θα πρέπει να
γόνους. Τα παραμύθια όμως, λιτισμού, πράγμα που συνέβη εστιάσουμε στη «γλώσσα»,
λέγονται για να αποκοιμιού- με τους περισσότερους λαούς και φυσικά δεν εννοώ τον μυ,
νται τα παιδιά, αν όμως συνε- στη Βαλκανική, και με τους που μας βοηθά να αρθρώνου-
χίζονται, υπάρχει πρόβλημα. Τούρκους επίσης. Ο Έλληνας, με λόγο. Το θέμα της δημοτι-
Έτσι λοιπόν έχουμε μια βια- όπως κι όλοι οι υποτελείς του κής εννοώ, η οποία πέρασε
στική βάφτιση ενός λαού, του Σουλτάνου, για να επιβιώσει, από πολλές συμπληγάδες,
ελληνικού, που του φυτεύεται μαθήτευσε στο καταφερτζιλίκι που είναι κατά την άποψή μου
η ιδέα πως είναι συνεχιστής και την καπατσοσύνη (όπως ο βασικότερος υπαίτιος της
του βυζαντινού αλλά και του συμβαίνει και σήμερα), ζώ- εγχώριας ασυνεννοησίας.
αρχαιοελληνικού πολιτισμού, ντας μέσα στην κλειστότητα Ένας ολόκληρος λαός λοιπόν,
34 που όμως είναι ορθόδοξος της κατακτημένης όμορφης που μιλά τη δημοτική και τα
και που καλά κάνει και μιλάει χώρας των προγόνων του, ιδιώματά της, όπου αντί να
στις καθημερινές του συνα- που του τα παρείχε όλα ή του- φροντίσουν οι «πεφωτισμέ-
ναστροφές, ότι έχει απομεί- λάχιστον όσα του ήταν αρκε- νοι του», να καταπολεμηθεί
νει από την αρχαία ελληνική τά. Το καταφερτζιλίκι όμως ο αναλφαβητισμός και να
γλώσσα. Όσοι είχαν την προ- και η καπατσοσύνη, μπορούν τον ενθαρρύνουν να καλο-
νοητικότητα να γλυτώσουν το να σε κάνουν να λειτουργείς μάθει τη δική του γλώσσα ,
κεφάλι τους από τους Τούρ- σε επίπεδο λαϊκής αγοράς, για επιλέγουν να του διδάξουν
κους και ασπάστηκαν το κο- να σταθείς όμως σε μια συ- μια φτιαχτή παραλλαγή της,
ράνι, θεωρήθηκαν αυτόματα ζήτηση, όπου πρέπει να έχεις την καθαρεύουσα. Στο ση-
Τούρκοι (ότι ακριβώς γίνεται γνώμη και θέση, δύσκολα μείο αυτό παραθέτω ένα από-
μέχρι σήμερα με τους γαλά- φέρνουν αποτέλεσμα, πόσο σπασμα από συνέντευξη που
ζιους, πράσινους κόκκινους μάλλον σε επίπεδο πολιτικής έδωσε παλιότερα ο πρόσφα-
κλπ) κι ας είχαν για μητρική και διπλωματίας. τα εκλιπών καθηγητής φιλό-
τους γλώσσα την ελληνική. Όπως όμως προείπα, τα πα- λογος του Αριστοτελείου Πα-
Αυτοί λοιπόν λίγο αργότε- ραμύθια κάποια στιγμή πρέπει νεπιστημίου, Εμμ. Κριαράς.
ρα ακολουθούν την ακριβώς να σταματούν και τη θέση τους «το μεγαλύτερο πρόβλημα
αντίθετη πορεία από εκεί- να παίρνει η πραγματικότητα. της παιδείας από τότε που
νους, που καταφθάνουν από Κάνω λοιπόν την ακόλουθη έχουμε ελεύθερο κράτος
τη Μ. Ασία προσπαθώντας να ερώτηση. «Ποιό είναι εκείνο, ποιο ήταν; η συναίνεση που
γλυτώσουν το κεφάλι τους, που κάνει εμάς τους νεοέλ- δεν υπήρχε; η κομματικο-
από τους κεμαλικούς Τούρ- ληνες να φαντάζουμε «ανάπη- ποίηση; η έλλειψη πόρων;
κους, που επίσης βρίσκονται ροι» σε ότι αφορά τον τρόπο η νοοτροπία, διότι το ζή-
σε φάση τεχνητής δημιουργί- σκέψης και συμπεριφοράς σε τημα και πριν ελευθερωθεί
ας εθνικής συνείδησης. σχέση με τους δυτικούς, ποιά το ελληνικό κράτος ήταν η