Page 16 - mag_050
P. 16
παιδι & σχολειο
Μ αριάννα Κουμαριανού
Επάγγελμα: δασκάλα
ενδοσχολικής βίας. Είναι μεταβλητές όταν μεγαλώσουν. Στην απάντηση
που συνδέονται ευθέως ανάλογα. Οι της μαθήτριας, Γ’ δημοτικού τότε, η
μαθητές έχουν λόγο –ή μάλλον πολ- δασκάλα την ρώτησε συμπληρωμα-
λούς λόγους!- για να μάθουν, αυτά τικά ποια μαθήματα που κάνει τώρα
που γίνονται εκεί τα αφορούν άμε- της χρειάζονται. Με λίγη συζήτηση
σα, το σχολείο είναι σαν σπίτι τους, η μαθήτρια ανακάλυψε ότι της είναι
νοιάζονται και το φροντίζουν, ξέ- αναγκαία η γλώσσα, τα μαθηματικά,
ρουν πως αυτά που κάνουν είναι χρή- η γεωγραφία... Λίγο καιρό μετά έμα-
σιμα, νιώθουν τα ίδια χρήσιμα, το θα ότι η μαθήτρια αρίστευε! Είχε βρει
σχολείο είναι άμεσα συνδεδεμένο με νόημα και χρησιμότητα.
αυτά και τη ζωή, τη γλώσσα ή τη γε-
ωγραφία ή ό,τι άλλο τα χρειάζονται, Τα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας και
εξυπηρετώντας δικούς τους σκοπούς γενικότερα ενημέρωσης, φυσικά
και αναδεικνύοντας τα ταλέντα τους. αναφέρομαι στο internet, υπάρχει
Ε, όλα αυτά είναι που κάνουν τη δι- περίπτωση να μας οδηγήσουν στο
αφορά. Φέρνουν τα παιδιά σε θέση φαινόμενο ο μαθητής να γνωρίζει
16 αιτίας. Μαθαίνουν επειδή θέλουν περισσότερα από τον εκπαιδευτικό
και όχι επειδή πρέπει! Στο μυαλό όταν αυτός δεν ενημερώνεται συνε-
τους υπάρχει κάτι καλό σε όλο αυτό χώς;
που κάνουν. Όχι καταπίεση. Από την
άλλη, οι δάσκαλοι ξέρουν ποιοι είναι Ήδη οι μαθητές γνωρίζουν περισσό-
οι στόχοι κάθε τάξης και δίνουν στα τερα ως προς τον τρόπο χειρισμού
παιδιά ό,τι χρειάζονται και τολμώ να αυτών των μέσων. Επίσης ό,τι τα εν-
πω και πολλά περισσότερα από αυτά διαφέρει και τα αφορά το μαθαίνουν
που ζητάει το αναλυτικό πρόγραμμα. με απίστευτη ταχύτητα! Η γνώση είναι
Και τούτο γιατί τα παιδιά είναι αιτία κάτι τόσο ευρύ που το μόνο βέβαιο
στη μάθησή τους και δεν την δέχο- είναι ότι ο δάσκαλος δεν τα γνωρί-
νται παθητικά, άρα είναι πρόθυμα να ζει και δε γίνεται να τα θυμάται όλα.
ρωτήσουν και να μάθουν και να εξα- Θα ήταν αστείο (αν όχι υποκριτικό)
σκηθούν σε πολλά περισσότερα από να υποστηρίζαμε κάτι τέτοιο. Με την
αυτά που τους δίνονται. Πριν μερικά ταχύτητα ανάπτυξης των μέσων και
χρόνια είχα γνωρίσει μια μαθήτρια με την πληθώρα των πληροφοριών
που ήταν αυτό που λέμε κακή μαθή- και των αλλαγών που συμβαίνουν εί-
τρια και αδιάφορη. Δεν ήθελε τίποτα ναι αδύνατον ένας εκπαιδευτικός να
και αντιδρούσε σε όλα. Ούτε πειθώς προλαβαίνει να τα ακολουθεί όλα.
ούτε απειλές ούτε τίποτα δεν έπιανε! Όμως αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα.
Μέχρι που η δασκάλα της μια μέρα Είναι μόνο στην περίπτωση που ο δά-
ρώτησε τα παιδιά τι θέλουν να γίνουν σκαλος είναι ένας απλός φορέας πλη-