Page 47 - mag_52
P. 47

της Κατερίνας Τζαβάρα











               Τι είναι το                                           νίας με την ομάδα, να τους προσφέρει το
               θεατρικό παιχνίδι;                                    κατάλληλο υλικό και τις συνθήκες, την

               Υπάρχουν πολλές απόψεις για τον ορι-                  παρακίνηση να εκφραστούν ελεύθερα
               σμό και το περιεχόμενο του θεατρικού                  και ευχάριστα, χωρίς αυστηρή προκαθο-

               παιχνιδιού.  σε αυτό που συγκλίνουν                   ρισμένη δομή.
               όλοι είναι πως πρόκειται για παιχνίδι                 Το ταξίδι ξεκινά, το καράβι ανοίγει πανιά
               με συγκεκριμένες φάσεις ανάπτυξης                     και πάμε να εκφραστούμε δημιουργικά!

               που προϋποθέτουν καλή οργάνωση
               από τον εμψυχωτή/εκπαιδευτικό και                     1. Από την εμπειρία σας, με ποιο τρό-
               προσφέρουν χαρά και πολλά επίπεδα                     πο επιδρά συνολικά στο παιδί η συ-
               ανάπτυξης των δεξιοτήτων των παι-                     στηματική ενασχόλησή του με το θε-

               διών. Ακολουθεί ορισμένους κανόνες,                   ατρικό παιχνίδι; Παρατηρείτε κάποιες
               όπως όλα τα παιχνίδια και γίνεται θεα-                αλλαγές κι αν ναι, σε ποιους τομείς;
               τρικό γιατί διεξάγεται σε συγκεκριμένο                Το θεατρικό παιχνίδι, κατά την γνώμη

               χώρο και χρόνο μέσα από την κίνηση,                   μου, καλύπτει μία τεράστια γκάμα δρα-
               τη μίμηση, και (ή) το λόγο.                           στηριοτήτων. Τόσο αυθόρμητων όσο και
               Βασίζεται σε διάφορες τεχνικές του                    οργανωμένων, όταν αναφερόμαστε σε                          47
               θεάτρου, όπως  η δραματοποίηση,  η                    δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα

               παντομίμα, ο αυτοσχεδιασμός, το παι-                  στην τάξη ή σε κάποιο εργαστήρι υπό
               χνίδι ρόλων αλλά δεν μοιάζει και δεν                  την καθοδήγηση κάποιου εμψυχωτή.  Τα
               έχει σαν σκοπό το ανέβασμα θεατρι-                    παιδιά από πολύ νωρίς και όταν αρχί-

               κής παράστασης. στο θεατρικό παιχνί-                  ζουν να επικοινωνούν και να εκφράζο-
               δι τα παιδιά περνούν από τη φάση της                  νται μέσα από το παιχνίδι συνηθίζουν
               γνωριμίας στην ομάδα (παιχνίδια γνω-                  να «υιοθετούν» ρόλους. Είναι ο τρόπος
               ριμίας, λόγου, ρυθμού και μουσικής                    τους να εξερευνούν,  να ανακαλύπτουν,

               έκφρασης, σωματικής έκφρασης, εμπι-                   να μαθαίνουν και να δημιουργούν. Εί-
               στοσύνης, ασκήσεις φαντασίας, παρα-                   ναι ο τρόπος τους να καλλιεργούν την
               τηρητικότητας, παντομίμα, κ.ά.), στη                  δημιουργικότητα και κατ’ επέκταση την

               φάση που ερευνούν κι επεξεργάζονται                   φαντασία τους. συγκεκριμένα, όταν ανα-
               διάφορα ερεθίσματα που τους δίνει ο                   φερόμαστε σε οργανωμένο θεατρικό
               εμψυχωτής  και μετά στη δραματοποί-                   παιχνίδι που εφαρμόζεται  σε ομάδες
               ηση ή τον αυτοσχεδιασμό με παιχνίδια                  παιδιών τα οφέλη είναι πολλαπλά και

               ρόλων και χαρακτήρων. Εδώ συμπράτ-                    σε πολλά επίπεδα. Το θεατρικό παιχνί-
               τουν κι άλλες μορφές τέχνης (ζωγρα-                   δι είναι το μέσο για την καλλιέργεια και
               φική, εικαστικές δημιουργίες, χορός,                  ανάπτυξη δεξιοτήτων σε διάφορους το-

               κουκλοθέατρο, μουσική). Ο εμψυχωτής                   μείς όπως κοινωνικός, συναισθηματικός,

               ενδιαφέρεται να ανακαλύψει καινούρ-                   σωματικός, νοητικός αλλά και ηθικός.
               γιους κώδικες έκφρασης και επικοινω-                  Είναι αλλαγές που θα διαπιστώσετε να
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52