Page 43 - mag_72
P. 43

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣεΙΣ




































                   ΚΩΣΤΑΣ ΑΞΕΛΟΣ                   ΛΑΜΠΡΟΣ Ι.ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗΣ
                    Ο ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ                   ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ - ΛΑΟ ΤΣΕ
                  ΚΑΙ Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ                  Εκδόσεις ΡΩΜΗ
                    Εκδόσεις ΕΞΑΝΤΑΣ

                "Ο Ηράκλειτος και η φιλο-          Φύσει ή θέσει, άραγε, ο στοχασμός; Είναι η φιλοσοφία το
                σοφία" αποτελεί το ένα από         εγγενές της νόησης (και συνεπώς διακριτό της τμήμα), που                     43

                τα δύο ντοκτορά του Κώ-            δεν μπορεί παρά να αποτελεί ένα καταφύγιο απέναντι στο
                στα Αξελού. Κυκλοφόρησε            οντολογικά τιθέμενο πρόβλημα της ύπαρξης; Ή, ίσως, προ-
                στη Γαλλία το 1959 (εκδ.           κύπτει εξ ανάγκης και ως εκ τούτου εγγράφεται στο εσωτε-
                Minuit) και αποτελεί τον           ρικό μιας μονομερούς και αβέβαιης τελεολογίας; Κι εδώ το

                τρίτο τόμο της τριλογίας, με       ohne mitzumachen του Χούσσερλ, δηλαδή, η μη σύμπραξη
                γενικό τίτλο "Εξέλιξη της          (ως αδυναμία κατανόησης μάλλον) στην κίνηση του κόσμου,
                πλάνης".                           ειπωμένο σχεδόν δυόμιση χιλιετηρίδες πριν στην Έφεσο και
                                                   στην Κίνα. Ο Λόγος του Ηράκλειτου, που συμπράττει με το Εν

                                                   και το Πυρ, ώστε να καταδείξει στον άνθρωπο το προφανές
                                                   της ασημαντότητάς του και την ίδια στιγμή την ύπαρξή του ως
                                                   κορυφαία στιγμή μέσα στον αδιάλειπτο κύκλο του ενιαυτού
                                                   και από την άλλη το μυστηριώδες, όσο και πανταχού παρόν

                                                   Τάο, ένα γρανάζι στη μηχανή της εναρμόνισής μας με το σύ-
                                                   μπαν.  Κυριότερα,  δε,  αμφότερα  (Λόγος  και  Τάο)  αποκτούν
                                                   έναν εργαλειακό χαρακτήρα στον βαθμό που η στοχαστική
                                                   φαντασία του Ηράκλειτου και του Λάο-Τσε, πάντοτε ανθρω-

                                                   ποκεντρική, καθιστούν τη σκέψη μια ανθρωπολογία και λαμ-
                                                   βάνουν έναν χαρακτήρα εδιζησάμην εμεωυτόν. Τούτο θέτει
                                                   το πρόβλημα της συνείδησης πάνω από αυτό του εντός του
                                                   Είναι Γίγνεσθαι και καθιστά αυτήν (τη συνείδηση) αφύπνιση

                                                   της θνητότητάς μας.
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48