Page 41 - mag_72
P. 41
του Γεράσιμου Γεωργάτου
Η έννοίΑ του Λογου
Εκτός από “το πυρ”, "την έριδα", είναι κοινός για όλους, δηλα-
“τη δίκη” και “τον πόλεμο” o Ηρά- δή ενιαίος, οι άνθρωποι πάντοτε 41
κλειτος εισάγει για πρώτη φορά παραμένουν χωρίς σύνεση, και
στη φιλοσοφία την έννοια του πριν τον ακούσουν και αφού τον
Λόγου. Πρόκειται βεβαίως για ακούσουν για πρώτη φορά. Γιατί
μια λέξη της κοινής γλώσσας, που ενώ τα πάντα γίνονται σύμφωνα
αποκτά όμως μια διαφορετική ση- μ' αυτόν τον Λόγο, οι άνθρωποι
μασία στον Ηράκλειτο, ο οποίος μοιάζουν να παραμένουν χωρίς
ανοίγει το δρόμο στον τρόπο που πείρα.” Στο δεύτερο απόσπασμα:
θα χρησιμοποιηθεί ο Λόγος από «τοῦ λόγου δ᾽ ἐόντος ξυνοῦ ζώ-
τους μεταγενέστερους φιλοσό- ουσιν οἱ πολλοὶ ὡς ἱδίαν ἔχοντες
φους. φρόνησιν.» “και ενώ ο Λόγος είναι
Το πρώτο από τα αποσπάσματα κοινός για όλους, οι πολλοί ζουν
του Ηράκλειτου, που είναι και από σαν να έχει ο καθένας τη δική του
τα εκτενέστερα, αναφέρεται στον αντίληψη των πραγμάτων”. Εδώ
Λόγο: «Τοῦ δὲ λόγου τοῦδ᾽ ἐό- γίνεται σαφέστερο ότι ο Ηράκλει-
ντος ξυνού ἀεὶ ἀξύνετοι γίνονται τος αναφερόμενος στον Λόγο δεν
ἄνθρωποι καὶ πρόσθεν ἢ ἀκοῦσαι τον εννοεί απλώς ως ομιλία, αλλά
καὶ ἀκούσαντες τὸ πρῶτον· γινο- ως την ενιαία λογική που διέπει το
μένων γὰρ πάντων κατὰ τὸν λό- σύνολο των όντων την οποία οι
γον τόνδε ἀπείροισιν ἐοίκασι». πολλοί δεν αντιλαμβάνονται.
Μεταφράζουμε: “Ενώ ο Λόγος Αφού όμως ο Λόγος είναι κοινός