Page 40 - mag_72
P. 40

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΗΣΟΥμε…











               συνέχεια πίσω από τα πράγματα.»                       ησεν ἡδὺ καὶ ἀγαθόν, λιμὸς κόρον,
               (συλλάψιες ὅλα καὶ οὐχ ὅλα, συμ-                      κάματος ἀνάπαυσιν.) Η απόδοση

               φερόμενον διαφερόμενον, συνᾷδον                       των αποσπασμάτων στα νέα ελλη-
               διᾷδον, καὶ ἐκ πάντων ἓν καὶ ἐξ ἑνὸς                  νικά γίνεται με βάση το νόημα και

               πάντα.) Και αυτό το εκφράζει συ-                      όχι κατά λέξη μετάφραση.
               νήθως με σκηνές από την καθημε-                       Κατά τον Ηράκλειτο, συνεπώς,
               ρινή ζωή των ανθρώπων, τις οποί-                      για κάθε τι που παρατηρούμε και

               ες όμως φωτίζει με τέτοιο τρόπο,                      για το οποίο αισθανόμαστε βέβαι-
               ώστε να αποκαλύπτεται κάθε στιγ-                      οι υπάρχει και μια άλλη αντίθετη
               μή και μια άλλη πλευρά των πραγ-                      ή αθέατη πλευρά ή  όπως ο ίδιος

               μάτων. Έτσι, θα πει για το θαλασ-                     το διατύπωσε, «η φύση στην πραγ-
               σινό νερό ότι «είναι σωτήριο για                      ματικότητα προτιμά να κρύβεται»

               τα ψάρια, ολέθριο για τον άνθρω-                      (φύσις κρύπτεσθαι φιλεῖ.) Υπάρχει
               πο». (θάλασσα ὕδωρ καθαρώτατον                        μια κρυφή φύση πίσω απ’ την επι-
               καὶ μιαρώτατον, ἰχθύσι μὲν πότιμον                    φάνεια των πραγμάτων. Ή ότι «η
               καὶ σωτήριον, ἀνθρώποις δὲ ἄπο-                       κρυφή αρμονία», όπως λέει, «είναι
   40          τον καὶ ὀλέθριον.)  Τα ψάρια δεν                      καλύτερη, πιο ισχυρή, απ' τη φα-


               μπορούν να ζήσουν χωρίς νερό, ο                       νερή  αρμονία».  (ἁρμονίη  ἀφανὴς
               άνθρωπος δεν μπορεί να ζήσει με                       φανερῆς κρείσσων.) Εν ολίγοις, ο
               νερό θαλασσινό. «Το καλό και το                       Ηράκλειτος μας προτείνει να μην

               κακό συνυπάρχουν. Οι γιατροί μας                      μένουμε στην επιφάνεια αλλά να
               ωφελούν προκαλώντας μας πόνο,                         πηγαίνουμε στο βάθος των πραγ-
               δίνοντάς μας δηλαδή κάτι το οποίο                     μάτων. Η πραγματικότητα είναι

               δεν θα το επιζητούσαμε». (ἀγαθὸν                      πιο σύνθετη από τα φαινόμενα που
               καὶ κακὸν ‹ἕν καὶ ταὐτό›. οἱ γοῦν                     αντιλαμβανόμαστε με βάση την
               ἰητροὶ τέμνοντες, καίοντες ἐπαιτέ-                    εμπειρία μας, «το ένα και τα πολ-

               ονται μηδὲν ἄξιοι μισθὸν λαμβά-                       λά  είναι  το  ίδιο  πράγμα»  (σοφόν
               νειν, ταὐτὰ ἐργαζόμενοι τὰ καὶ αἱ                     ἐστιν ἓν πάντα εἶναι.), θα μας πει

               νοῦσοι.) «Η αρχή και το τέλος σε                      ή ότι «τα αντίθετα συνυπάρχουν
               έναν κύκλο ταυτίζονται» (ξυνὸν γὰρ                    και πότε φαίνονται τα μεν πότε
               ἀρχὴ καὶ πέρας ἐπὶ κύκλου περιφε-                     τα  δε»,  (τάδε γὰρ μεταπεσόντα

               ρείας.)  «Ο κατήφορος και ο ανή-                      ἐκεῖνά ἐστι κἀκεῖνα πάλιν μετα-
               φορος είναι μία και η ίδια οδός».                     πεσόντα ταῦτα). Διατυπώσεις και

               (ὁδὸς ἄνω κάτω μία καὶ ωὑτή.) «Η                      διαπιστώσεις  που  θα  απασχολή-
               χόρταση προϋποθέτει την πείνα, η                      σουν αργότερα τη φιλοσοφία και
               ανάπαυση την κούραση, η υγεία την                     θα γονιμοποιήσουν την επιστήμη.
               αρρώστια,». (νοῦσος ὑγιείην ἐποί-
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45