Page 43 - mag_73
P. 43

του Γεράσιμου Γεωργάτου










               τί είνΑί τΟ Ον




               κΑί ΠΟίΑ είνΑί



               τΑ χΑρΑκτηρίςτίκΑ τΟυ
























               Από κάποιες νύξεις και χαρακτηρι-                     λος, δεν είναι άνθρωπος ή οτιδή-
               σμούς του Παρμενίδη θα μπορούσε                       ποτε διαφορετικό. Σε αντίθεση με                           43

               κανείς να υποθέσει ότι «το Είναι»                     τον Ηράκλειτο, πρόκειται για πιστή
               ή «το Ον» είναι τα πάντα, όλα τα                      εφαρμογή «της αρχής της μη αντί-
               πράγματα, ότι είναι ο κόσμος όλος.                    φασης» ή «της αρχής της ταυτότη-

               Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι είναι                      τας». Το σπίτι δεν μπορεί να είναι
               μια σύλληψη του νου, μια «πλατω-                      και να μην είναι ταυτόχρονα. Για

               νική Ιδέα» πριν την ώρα της, κατά                     τον Παρμενίδη, μια τέτοια αντίφα-
               κάποιο τρόπο. Ας επιχειρήσουμε                        ση δεν χωράει στη νόηση και στη
               να το προσεγγίσουμε συνδέοντας                        φιλοσοφία.

               «το Είναι» του Παρμενίδη με ένα                       Μπορεί λοιπόν να μην ξέρουμε, να
               αντικείμενο της κοινής εμπειρίας.                     μην είμαστε σίγουροι για το χρώμα

               Ας σκεφτούμε ένα σπίτι λοιπόν και                     του σπιτιού, για την ωραιότητα και
               ας διατυπώσουμε την πρόταση ότι                       για το μέγεθος, γιατί διαφωνούμε
               «το σπίτι είναι». Τι σημαίνει αυτό                    μεταξύ μας. Αν δούμε ένα σπίτι ο

               σύμφωνα με τη λογική του Παρμε-                       καθένας θα διατυπώσει διαφορε-
               νίδη; Σημαίνει, πρώτα απ' όλα μια                     τικές κρίσεις γι' αυτό. Όμως όλοι
               υπαρκτική βεβαιότητα, ότι το σπίτι                    θα συμφωνήσουμε ότι «το σπίτι

               υπάρχει, δεν ανήκει στο «μη Ον».                      αυτό είναι», δηλαδή ότι «υπάρχει
               Ακολούθως, σημαίνει μια γνωσια-                       και είναι σπίτι» και δεν είναι κάτι
               κή βεβαιότητα. Το σπίτι είναι, και                    άλλο. Βλέπουμε εδώ αυτήν την πι-

               δεν είναι κάτι άλλο, δεν είναι σκύ-                   στή εφαρμογή - σε αντίθεση με τον
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48