Page 40 - mag_73
P. 40

ΑΣ φΙΛΟΣΟφΗΣΟΥμε…











               ώρησε την αισθητηριακή εμπειρία                       την αίσθηση είτε από τη νόηση. Ο
               ως μία από τις γνωστικές δυνα-                        Παρμενίδης αποκλείει την αίσθη-

               τότητες του ανθρώπου, την οποία                       ση, απομένει συνεπώς γι' αυτόν η
               απέρριψε ρητώς: «από τα μάτια,                        οδός της νόησης. Ο «δρόμος των
               τα αυτιά, τα χέρια και τις λοιπές                     κοινών  ανθρώπων»,  ο  «δρόμος

               αισθήσεις, δεν έχεις να μάθεις τί-                    της εμπειρίας», απορρίπτεται κατη-
               ποτε», θα μας πει σε άλλο σημείο                      γορηματικά. Η θεά που τον εμπνέει

               του ποιήματός του. Ούτε λοιπόν                        στο ποίημά του, όπως η μούσα τον
               από τις γενικές αντιλήψεις, από                       Όμηρο, αποτρέπει τον νεαρό Παρ-
               τις «ορδές των ανθρώπων χωρίς                         μενίδη από το δρόμο των κοινών

               κρίση», αλλά ούτε και με τα μάτια                     ανθρώπων: «θα πρέπει, λοιπόν, σε
               και τ' αυτιά, την ίδια δηλαδή την                     καμία περίπτωση, να μην ακολου-

               αισθητηριακή εμπειρία, μπορούμε                       θήσεις αυτό που πιστεύουν οι άν-
               να συλλάβουμε την αλήθεια. Από                        θρωποι για τα πράγματα».
               πού μπορούμε τότε να αντλήσου-

               με γνώση και να συλλάβουμε την
   40          αλήθεια; Από τη νόηση θα μας πει

               ο Παρμενίδης. «Το νοείν» εμφανί-

               ζεται με τον Παρμενίδη για πρώτη
               φορά στην ιστορία της φιλοσο-
               φίας ως αυτόνομη πηγή γνώσης

               και σύλληψης της αλήθειας. Στα
               κείμενά του, «το νοείν» έχει την

               κλασική σημερινή έννοια «της νό-
               ησης». Κάτι που δεν υπήρχε μέχρι
               τότε, ούτε φυσικά και στον Όμηρο

               όπου η έννοια «του νοείν» σήμαινε
               μια γενική αντίληψη που περιλάμ-

               βανε και τις αισθήσεις. Ο Παρμε-
               νίδη λοιπόν εισάγει πρώτος μια
               βασική διάκριση της φιλοσοφίας,

               εξαιρετικά γονιμοποιητική, αρκεί
               να θυμίσουμε τη διαμάχη Ορθο-
               λογισμού και Εμπειρισμού στα νε-

               ότερα χρόνια για την προέλευση
               της γνώσης.  Από πού αντλούμε τη
               γνώση και την αλήθεια; Είτε από
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45