Page 39 - mag_73
P. 39

του Γεράσιμου Γεωργάτου










               η Αμφίςβητηςη




               τΟυ κΟίνΟυ νΟυ κΑί



               η δίΑκρίςη Αίςθηςης



               κΑί νΟηςης




















                                                                                                                                39


               Ο Αριστοτέλης αναφερόμενος στη                        την αλήθεια. Και το πρώτο λάθος
               σκέψη του Παρμενίδη την θεωρεί                        είναι να αποδεχθεί αβασάνιστα και

               σημείο καμπής, μια τομή στην εξέ-                     άκριτα αυτά που πιστεύουν οι άλλοι
               λιξη των ιδεών και της φιλοσοφίας.                    άνθρωποι, τις παραδεδομένες δη-

               Και μάλλον έτσι είναι. Ο Παρμενί-                     λαδή αλήθειες. Το ακόλουθο από-
               δης  αρχίζει  το  ποίημά  του  επικα-                 σπασμα από το ποίημά του είναι
               λούμενος κάποια θεά, την οποία                        επ`  αυτού  χαρακτηριστικό:  «Για-

               δεν κατονομάζει, όπως ο Όμηρος                        τί σε κρατώ μακριά […] και από
               αρχίζει επικαλούμενος τη Μούσα.                       εκείνο τον δρόμο, όπου οι θνητοί
               Η θεά μυεί έναν νεαρό, που θα                         αδαείς περιφέρονται, δικέφαλοι·

               μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι                          γιατί η αδυναμία μες στο στήθος
               είναι  ο  ίδιος  ο  Παρμενίδης,  στην                 τους κατευθύνει τον περιπλανώ-
               αλήθεια.  Όπως ο Ηράκλειτος,  με                      μενο νου· κι αυτοί παρασύρονται,

               διαφορετικό όμως ύφος γραφής,                         κουφοί αλλά και τυφλοί, έκθαμβοι,
               επιχειρεί και ο Παρμενίδης από την                    ορδές χωρίς κρίση.»

               αρχή να κλονίσει τις βεβαιότητες                      Εκτός από τις «ορδές χωρίς κρίση»,
               των ανθρώπων. Με έναν αποκαλυ-                        από την αναφορά του σε «κουφούς
               πτικό λόγο θέλει να δείξει τα λάθη                    και τυφλούς», που είναι καταστά-

               που κατά τη γνώμη του πρέπει να                       σεις των αισθήσεων, μπορούμε να
               αποφύγει ο νέος για να συλλάβει                       υποθέσουμε ότι ο Παρμενίδης θε-
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44