Page 44 - mag_73
P. 44

ΑΣ φΙΛΟΣΟφΗΣΟΥμε…











               Ηράκλειτο - «της αρχής της μη αντί-                   ιδιότητες  ή  χαρακτηριστικά  «του

               φασης» ή «της ταυτότητας». Δεν                        Όντος». Το χαρακτηρίζει αγέννη-
               μπορούμε λοιπόν να πούμε ταυτο-                       το και άφθαρτο, όλο, μοναδικό,
               χρόνως, αν θέλουμε να διατυπώ-                        ακλόνητο - δηλαδή ακίνητο - πλή-

               νουμε ορθές κρίσεις, ότι «το σπίτι                    ρες, συνεχές, ένα.
               είναι και δεν είναι» ή ότι «το σπί-                   «Το Ον» είναι αγέννητο, δηλαδή
               τι είναι σκύλος». Αυτό εισάγει μια                    αιώνιο, άφθαρτο και αθάνατο.

               αντίφαση που για τον Παρμενίδη                        Γιατί αν μιλήσουμε για γέννηση,
               δεν χωράει στη νόηση και στη φι-                      αναγκαστικά πρέπει να μιλήσουμε
               λοσοφία.                                              και για κάτι που κάποια στιγμή δεν

               Σε άλλο σημείο του ποιήματός του                      υπήρχε, ήταν «μη Ον».  Η μετάβα-
               ο Παρμενίδης αναφέρεται σε κά-                        ση από «το μη Ον» «στο Ον» ονο-

               ποια χαρακτηριστικά «του Όντος»,                      μάζεται γέννηση από τους ανθρώ-
               έτσι όπως το αντιλαμβάνεται: «Και                     πους. «Μη Ον» όμως δεν υπάρχει
               υπάρχουν σημάδια σ' αυτήν την                         για τον Παρμενίδη. Επομένως, αν

               οδό πάμπολλα, ότι το ον είναι                         πούμε ότι κάτι γεννήθηκε, στην ου-
   44          αγέννητο και άφθαρτο, όλο και μο-                     σία παραβιάζουμε μια αρχή της νό-


               ναδικό, ακλόνητο και πλήρες. Ούτε                     ησης που λέει ότι «το μη Ον» δεν
               ποτέ ήταν ούτε θα είναι, γιατί είναι                  υπάρχει.  Το θνητό θα ήταν η αντί-
               τώρα όλο μαζί, ένα, συνεχές. Γιατί                    στροφη πορεία, το πέρασμα απ'

               ποια γέννησή του θα αναζητούσες;                      «το Ον» στο «μη Ον». Άρα, «το Ον»
               Από τα πού και προς πού να αυξή-                      δεν μπορεί παρά να είναι αγέννη-
               θηκε; Ούτε θα σ' αφήσω από το μη                      το, άφθαρτο και αθάνατο. Με την

               ον να πεις ή να σκεφτείς· γιατί δεν                   ίδια λογική ισχυρίζεται ότι «το Ον»
               είναι δυνατό να πεις ή να σκεφτείς                    είναι και ακίνητο, δεν υπόκειται σε
               ότι δεν είναι. Ποια ανάγκη θα το                      κίνηση και μεταβολή. Γιατί αν κι-

               έκανε αργότερα ή νωρίτερα να αυ-                      νείται και βρεθεί σε άλλο σημείο
               ξηθεί, ενώ θα είχε αρχίσει από το                     του χώρου, γίνεται «μη Ον» για το

               τίποτε; Επομένως πρέπει είτε να εί-                   σημείο που ήταν πριν, πράγμα και
               ναι εντελώς είτε να μην είναι καθό-                   πάλι αδιανόητο, αφού δεν υφίστα-
               λου».                                                 ται «μη Ον». Πρόκειται για ευθεία

               Με βάση τη γενική του αρχή ότι εί-                    απάντηση  στη φιλοσοφία της δι-
               ναι αδύνατο να σκεφτούμε «το μη                       αρκούς κίνησης και μεταβολής του

               Είναι», «το μη Ον», επειδή το τίποτα                  Ηράκλειτου. Κατά ανάλογο τρόπο
               δεν υπάρχει, ο Παρμενίδης συνά-                       θεμελιώνει  όλες τις ιδιότητες  του
               γει λογικά κάποια κατηγορήματα,                       Όντος.

               όπως λέμε στη φιλοσοφία, κάποιες                      Ίσως όλα αυτά να μας φαίνονται
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49