Page 46 - mag_73
P. 46

ΑΣ φΙΛΟΣΟφΗΣΟΥμε…










               τΟ δίδΑγμΑ




               κΑί η ΠρΟκΛηςη



               τΟυ ΠΑρμενίδη
























               Ποιο είναι λοιπόν το δίδαγμα του                      λέγεται ότι ο Παρμενίδης επηρέα-
   46          Παρμενίδη; Αν θέλουμε να αναζη-                       σε την εξέλιξη των μαθηματικών.


               τήσουμε την αλήθεια - και αλήθεια                     Και ποια ήταν η πρόκληση του Παρ-
               σημαίνει απόλυτη και ακλόνητη βε-                     μενίδη για τους επόμενους στοχα-
               βαιότητα - τότε το μόνο εργαλείο                      στές; Αν δουλέψουμε μόνο με τη

               που διαθέτουμε είναι η νόησή μας,                     νόησή μας, είμαστε αναγκασμένοι
               η κρίση μας.  Οι αισθήσεις  μας,  η                   με ένα τρόπο να αφήσουμε κατά
               εμπειρία μας, δεν έχουν να μας δι-                    μέρος τη ζωή μας, που έχει να κά-

               δάξουν τίποτα. Και όχι απλώς δεν                      νει κυρίως με την εμπειρία μας.
               έχουν να  μας διδάξουν τίποτα,                        Μας ενδιαφέρει  μια τέτοια φιλο-

               αλλά μας παραπλανούν,  μας  κα-                       σοφία, από την οποία το μόνο που
               τευθύνουν στο λάθος. Ο Παρμενί-                       θα κερδίσουμε είναι η βεβαιότητα
               δης αναδεικνύεται έτσι σε μακρινό                     και η αλήθεια ότι κάποια όντα ή κά-

               πρόγονο του ρεύματος που στα                          ποιες έννοιες, είναι έτσι όπως εί-
               νεότερα χρόνια ονομάστηκε «Ορ-                        ναι, υπάρχουν «ως έστι», όπως μας
               θολογισμός» στη φιλοσοφία. Η                          λέει ο Παρμενίδης και δεν είναι

               πίστη δηλαδή ότι πηγή της γνώσης                      αντιφατικές, ούτε υπόκεινται στη
               μας είναι αποκλειστικά η νόηση.                       γέννηση και τη φθορά; Στην ιστο-

               Μια θεωρία που είχε πάντα στενή                       ρία των ιδεών και στην εξέλιξη της
               σχέση με τα μαθηματικά  μοντέλα                       ανθρώπινης σκέψης αυτή η αντί-
               της νοητικής καθαρότητας, με τον                      ληψη φάνηκε ότι είχε μεγάλη βα-

               μαθηματικό φορμαλισμό. Γι` αυτό                       ρύτητα. Όλοι έλαβαν υπόψη τους
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51