Page 68 - mag_79
P. 68
ΒΙΒλΙοπΡοΤΑςεΙς
«Οι άνθρωποι που αγαπάνε τα βιβλία
δεν έχουν πολλές ανάγκες και,
κυρίως, δεν έχουν ηλίθιες ανάγκες»
Βασίλης Ραφαηλίδης, 1934-2000, Δημοσιογράφος & κριτικός
68
HELGA SNEIDER εριχ μαρια ρεμαρκ
Aςε με Να φΥγΩ, μΗτερα ο μαΥρος οΒελιςκος
εκΔοςεις κελεΥΘος εκΔοςεις κεΔρος
Η αφήγηση της Χέλγκα Σνάιντερ, είναι η δρα- 1923. Η χρονιά του μεγάλου πληθωρισμού.
ματική ιστορία μιας κόρης που δεν ένιωσε Η εποχή των κερδοσκόπων και των κομπινα-
ποτέ τη μητρική αγάπη. «Ορφάνεψε» από τα δόρων, των δημόσιων υπαλλήλων και των με-
τέσσερά της χρόνια, όταν η μητέρα της εγκα- γάλων εμπόρων, των φτωχών συνταξιούχων
τέλειψε σύζυγο και παιδιά για να υπηρετήσει και των αναπήρων πολέμου – μιας κοινωνίας
ως δεσμοφύλακας στα στρατόπεδα εξόντω- σε αποσύνθεση. Μια ολόκληρη γενιά έμαθε με
σης των Ναζί. τον πιο πικρό τρόπο να επιβιώνει χωρίς μέλ-
Πενήντα χρόνια αργότερα η Χέλγκα αφήνει λον και όραμα. Όπως τόσοι άλλοι, ο Λούντβιχ
την κραυγή απόγνωσης να ηχήσει. Ένα βρο- έχασε τα νιάτα του στον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο
χερό ξημέρωμα του Οκτώβρη του 1998, όταν και δεν ξέρει πια πού ανήκει. Αναζητώντας τον
την επισκέπτεται σε μια πανσιόν για ηλικωμέ- έρωτα και προσπαθώντας να βρει τη θέση του
νους, θα ακούσει από την ίδια τη μαρτυρία της στη ζωή, συναντάει στον δρόμο του την όμορ-
ναζιστικής θηριωδίας, με αντάλλαγμα να την φη αλλά σχιζοφρενή Ιζαμπέλ...
αποκαλέσει mutti, μητέρα.
«Άσε με να φύγω, μητέρα» θα είναι η φράση
που θα πει γυρίζοντας την πλάτη, ικετεύοντας
για την λύτρωση…