Page 14 - mag_100
P. 14

ΑΣ φΙΛοΣοφήΣουμε…











               ντρώνονται στη Βαγδάτη τεράστιες                      σοφία είναι η σημαντικότερη της επο-

               ποσότητες βιβλίων από την Ελλάδα,                     χής της. Υπάρχουν μορφές όπως ο
               τη Μεσοποταμία, την Αίγυπτο και την                   Αβικέννας, ο Αλ-Κιντί, ο Αλ-Φαράμπι
               Ινδία. Άρχισε μία τεράστια οργανω-                    ή ο Αβερρόης που θεωρείται ο βασι-

               μένη προσπάθεια μετάφρασης των                        κός σχολιαστής του Αριστοτέλη.
               αρχαίων ελληνικών φιλοσοφικών και                     Διαμορφώνεται, λοιπόν, η φιλοσο-

               επιστημονικών κειμένων. Όχι όλων,                     φική και επιστημονική παράδοση των
               και αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον, γιατί                 Αράβων, με βάση τα κείμενα των αρ-
               το ίδιο έγινε μετά και στη Δύση. Μετα-                χαίων Ελλήνων και ειδικά του Αρι-

               φράζουν τον Γαληνό, τον Πτολεμαίο                     στοτέλη. Αναπόφευκτα υιοθετείται
               και τον Ευκλείδη, δηλαδή την επιστή-                  και η ουσία της αριστοτελικής φιλο-

               μη της αρχαιότητας αφενός και από τη                  σοφίας, με κρίσιμα  σημεία τριβής
               φιλοσοφία ειδικά τον Αριστοτέλη και                   αυτά που θα δούμε αργότερα και στη

               όσα κείμενα πλατωνικά ή νεοπλατω-                     Δύση: το θέμα της αιωνιότητας ή της
               νικά συμβιβάζονται με τη φιλοσοφία                    δημιουργίας κόσμου, που δεν συμ-

   14          του Αριστοτέλη.                                       βιβάζεται με το Κοράνι, το θέμα της
               Είναι ενδιαφέρον ότι πρόκειται για                    πρόνοιας του Θεού για τους ανθρώ-
               συνειδητή προσπάθεια οργανωμένη                       πους -στον Αριστοτέλη δεν υπάρχει

               από το ίδιο το χαλιφάτο, όχι από με-                  κάτι τέτοιο- και το θέμα της αθανα-
               μονωμένους σοφούς και στοχαστές.                      σίας της ψυχής, αφού όλες οι μεγά-

               Χρειάζονται πάρα πολλά έξοδα, χρει-                   λες θρησκείες ευαγγελίζονται κάποια
               άζονται χειρόγραφα, τα οποία αγο-                     μορφή αθανασίας και σωτηρίας από

               ράζονται από την Κωνσταντινούπολη,                    τον φυσικό θάνατο.
               χρειάζονται λόγιοι, οι οποίοι να είναι                Τον 12ο αιώνα μ.Χ θα υπάρξει ένα

               δίγλωσσοι ή τρίγλωσσοι, να αντιγρά-                   τεράστιο επίσης κύμα μετάφρασης
               φουν, να μεταφράζουν και να σχολι-                    των αραβικών αριστοτελικών κειμέ-
               άζουν. Το εγχείρημα διευκολύνθηκε                     νων στα Λατινικά. Αυτό γίνεται στην

               και από μια τεχνολογική καινοτομία                    Ισπανία, όπου οι Λατίνοι είναι σε άμε-
               που  πήραν  οι  Άραβες  τυχαία  από                   ση επαφή με τους Άραβες που κατέ-

               τους Κινέζους, το 751 μ.X, μετά τη                    χουν τη μισή Ισπανία και όντας πολύ
               μάχη του Ταμπλάς, στο σημερινό Κα-                    πιο εξελιγμένοι σε ζητήματα επιστή-
               ζακστάν, το χαρτί. Αναπτύσσεται έτσι                  μης και φιλοσοφίας έχουν το προβά-

               μια γενιά Αράβων αριστοτελιστών,                      δισμα, το οποίο θεωρούν ότι πρέπει
               οι οποίοι είναι και οι σημαντικότεροι                 να το πάρουν οι Λατίνοι, καθώς τότε

               Άραβες φιλόσοφοι. Από τον 9ο μέχρι                    αναπτύσσεται η λατινική Δύση.
               τον 13ο αιώνα μ.Χ, η αραβική φιλο-                    Τότε, λοιπόν, με τις μεταφράσεις  που
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19