Page 28 - mag_123
P. 28
ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
«Το να διαβάζεις χωρίς να στοχάζεσαι
GABRIELE D’ ANNUNZIO είναι σαν να τρως χωρίς να χωνεύεις»
ΗΔΟΝΗ Έντμουντ Μπερκ
Εκδόσεις PRiNTA
Το 1889 ο Γκαμπριέλε Ντ’ Αννούντσιο δημοσιεύει το
πρώτο του μυθιστόρημα, την Ηδονή. Ήρωάς του, ο
Αντρέα Σπερέλλι, ένας εστέτ αριστοκράτης, λάτρης της
τέχνης, του ωραίου, της ηδονής, του έρωτα. Μες στην
κοσμική ζωή και την ηδονιστική ατμόσφαιρα της αριστο-
κρατίας της Ρώμης στα τέλη του 19ου αιώνα, βιώνει δύο
μεγάλους έρωτες: αφενός με την ωραία, αισθησιακή και
γεμάτη πάθος Έλενα, και αφετέρου με την αγνή και τρυφερή Μαρία. Στο τέλος
όμως καταλήγει μόνος σ’ έναν κόσμο χωρίς αξίες, κενό και ρημαγμένο από τον
ηδονισμό.
Σε αυτό το σκοτεινό μυθιστόρημα βλέπουμε την απόλυτη έκφραση της «παρακμής»:
ηδυπάθεια και πνευματικότητα, λατρεία για τον Υπεράνθρωπο του Νίτσε, εξύμνηση
του Εγώ, απέχθεια για την εσωτερική αδυναμία. Η αγάπη για την τέχνη, η μεταμόρ-
φωση της ίδιας της ζωής σε τέχνη, η αναζήτηση του ωραίου πέρα από κάθε ηθική
28 σύμβαση, η περιφρόνηση για τους αστούς, καθιστούν τον Αντρέα Σπερέλλι του Ντ’
Αννούντσιο την ιταλική εκδοχή του Ντόριαν Γκρέυ του Όσκαρ Ουάιλντ.
LUIGI CAPUANA
Ο ΜΑΡΚΗΣΙΟΣ ΤΗΣ ΡΟΚΑΒΕΡΝΤΙΝΑ
Εκδόσεις PRiNTA
Ο Mαρκήσιος της Ροκαβερντίνα είναι το πιο επιτυχημένο
έργο του Καπουάνα. Σε αυτό ισορροπούν με επιτυχία η
τάση του προς μια διεισδυτική και ελαφρώς νοσηρή ψυ-
χολογική έρευνα, το ενδιαφέρον του για την καθημερινή
πραγματικότητα της γενέθλιας γης –της Σικελίας στα τέλη
του 19ου αιώνα–, και η περιέργειά του για το υπερφυσι-
κό, το εξωπραγματικό, την πνευματιστική εμπειρία. Της
αφήγησης προηγείται, ζωντανό και παρόν σε όλη την
πλοκή, το έγκλημα πάθους που διέπραξε ο μαρκήσιος,
ένας αριστοκράτης γαιοκτήμονας, ο οποίος ζει απομονωμένος στο αρχοντικό του.
Το μυθιστόρημα είναι η ιστορία της μυστικής και άγριας πάλης του ενάντια στις τύ-
ψεις και το φόβο που τον βασανίζουν, που μεγαλώνουν μέσα του και τον καταβρο-
χθίζουν· μιας πάλης αδιάκοπης, που περνά απ’ την τρέλα και καταλήγει στη σιωπή.

