Page 33 - mag_123
P. 33

του Ειρηναίου Μαράκη


                                                            https://aristeros-sxoliasmos.blogspot.com/2025/10/blog-post.html







               μενο  που  αργότερα  προσχώρησε                       το ίδιο τραύμα. Η Μεταπολίτευση

               στον  εκσυγχρονισμό  της  εποχής                      παραμένει  το  άλυτο  αίνιγμα  της
               Σημίτη και αργότερα, στην υπερά-                      Αριστεράς.  Τουλάχιστον  μιας  συ-
               σπιση  της  (ακρο)δεξιάς  πολιτικής                   γκεκριμένης  εκδοχής  της  Αριστε-

               της Νέας Δημοκρατίας.                                 ράς, της ρεφορμιστικής. Ήταν νίκη

               Η  Αριστερά,  μπροστά  σε  αυτό,                      ή ήττα; Ήταν το άνοιγμα μιας επο-
               δείχνει  μια  δυσανεξία  απέναντι                     χής ελευθερίας ή η αρχή της απο-
               στη φθορά. Δεν μπορεί να δεχτεί                       νεύρωσης; Ο Σαββόπουλος, με τη

               ότι  ο  χρόνος  διαβρώνει  όχι  μόνο                  ζωή και την τέχνη του, συμπύκνω-

               τα σώματα αλλά και τα σύμβολα.                        σε αυτή τη σύγχυση. Ο ίδιος που
               Ο  Σαββόπουλος  υπήρξε  φορέας                        τραγουδούσε το «Ζεϊμπέκικο» και
               μιας πίστης που κάποτε φαινόταν                       τη «Δημοσθένους Λέξις» έγινε αρ-

               αυτονόητη: ότι η τέχνη μπορεί να                      γότερα ο εκφωνητής του «Ας κρα-

               αλλάξει  τον  κόσμο.  Όταν  αυτή  η                   τήσουν οι χοροί», ο μεταφραστής
               πίστη διαψεύστηκε, ο καλλιτέχνης                      της  αντίστασης  σε  πανηγυρική
               βρέθηκε μετέωρος. Δεν μπορούσε                        ενότητα.  Η  μουσική  του  κουβαλά                         33

               να επιστρέψει στους παλιούς συ-                       το φορτίο μιας εποχής που πέρασε

               ντρόφους,  ούτε  να  ενταχθεί  πλή-                   από την πείνα στην αφθονία, από
               ρως  στους  νέους  θαυμαστές  του.                    το πάθος στην ειρωνεία, από τον
               Κι εκεί, στη μοναξιά του, αντικα-                     αγώνα στην ανάμνηση. Και αν σή-

               τοπτρίστηκε η δική μας συλλογική                      μερα η Αριστερά και οι άνθρωποι

               αποτυχία. Η Αριστερά αντέδρασε                        της - όχι όλοι, το τονίζω - αντιδρούν
               με  ειρωνεία,  απαξίωση,  άρνηση,                     με πανικό, είναι γιατί βλέπουν σε
               όχι  γιατί  μισούσε  τον  Σαββόπου-                   αυτό το πέρασμα το δικό τους πρό-

               λο,  αλλά  γιατί  μισούσε  μέσα  του                  σωπο, το πέρασμα από τη νεότητα

               εκείνο το κομμάτι της που αστικό-                     στην ωριμότητα, από τη βεβαιότη-
               ποιήθηκε,  που  κουράστηκε,  που                      τα στην αμφιβολία.
               αναζήτησε τη θαλπωρή της κανο-                        Η  Δεξιά,  από  την  άλλη,  δεν  έμει-

               νικότητας.  Κάθε  επιτίμηση  προς                     νε  ανεπηρέαστη  από  τον  θάνατο

               τον  νεκρό  ήταν,  βαθιά  μέσα  της,                  του  Σαββόπουλου.  Ενώ  η  Αριστε-
               μια αυτοκριτική που δεν τολμούσε                      ρά  βυθίστηκε  στην  ενοχή  για  την
               να ειπωθεί.                                           απώλεια  ενός  συμβόλου,  η  Δεξιά

               Δεν  είναι  τυχαίο  ότι  κάθε  φορά                   είδε μια ευκαιρία να το οικειοποι-
               που φεύγει ένας δημιουργός της                        ηθεί, να το μετατρέψει σε εθνικό

               γενιάς του, η κοινωνία ξανανοίγει                     εικόνισμα. Όμως, όπως η Αριστε-
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38