Page 23 - mag_123
P. 23
του Μαυροειδή Μαυροειδόπουλου
ο Bolkestein, προέλευση από το αγ- φύση. Τα παιδιά γίνονταν αντιλη-
γείο αλλά πρέπει να συσχετιστεί με πτά ως ατελή όντα τα οποία είχαν
τον όρο χύτρος, που δεν είναι παρά τη δυνατότητα να γίνουν άνθρωποι,
μια αρχαία ονομασία για τον λάκκο, ο δε Ηράκλειτος είχε θεωρήσει ότι
στον οποίο έρεαν ή αφήνονταν οι η έναρξη της πορείας προς την τε-
προσφορές στον νεκρό. Ταυτοχρό- λειότητα λάμβανε χώρα στην εφη-
νως όμως ο ίδιος ολοκληρώνει το βεία. Αν και ο Γαλανάκης σημειώνει
κείμενό του με την εξής παρατήρη- ότι έχει από την επιστημονική κοι-
ση: «Η έρευνα της οποίας τα απο- νότητα θεωρηθεί πως το φαινόμενο
τελέσματα παρουσιάζονται εδώ, της έκθεσης δεν είχε υπολογίσιμη
περιορίστηκε … στην Αττική και στις αξία, ειδικότερα δε η εγκατάλει-
συνθήκες αυτής της πόλης-κράτους ψη των κοριτσιών θα είχε επιζήμια
κατά τον 5ο και 4ο αιώνα π.Χ. Ου- δημογραφικά αποτελέσματα, δεν
δείς μπορεί να αρνηθεί ότι, τόσο σε παραλείπει να υπενθυμίσει ότι οι
αυτήν την επικράτεια όσο και στον πληροφορίες για την Αθήνα, αν και
υπόλοιπο ελληνικό κόσμο, στους έμμεσες, «επιτρέπουν μια ικανο-
επόμενους αιώνες, η έκθεση ήταν ποιητική ανασύσταση της απόρρι-
ένα μέσο που χρησιμοποιούσαν ψης των ανεπιθύμητων βρεφών και
συχνά και οι γονείς, για να απαλλα- το σημαντικότερο, προέρχονται από 23 23
γούν από τα ανεπιθύμητα παιδιά, την εποχή της ακμής της πόλης». Ο
ειδικά όταν αυτά ήταν κορίτσια». πατέρας ρύθμιζε κάθε οικογενειακή
εκδήλωση, επομένως και την απόρ-
Η νεότερη έρευνα ριψη του νεογέννητου, ενώ όταν την
σχετικά με το ζήτημα απόφαση έπαιρνε η μητέρα, αφο-
ρούσε μόνο στις παράνομες συλλή-
Έλληνες ερευνητές οι οποίοι ψεις. Η απόρριψη δεν ερμηνευόταν
έχουν καταπιαστεί με το ζήτημα τις ως φόνος αλλά ως άρνηση αποδο-
τελευταίες δεκαετίες δεν φαίνεται χής του βρέφους στον οικογενειακό
να έχουν αμφιβολίες ότι τα ανεπι- κύκλο. Τα αποσπάσματα τα οποία
θύμητα βρέφη εγκαταλείπονταν στηρίζουν τη θέση του προέρχονται
στην αρχαία Αθήνα. Ο Γαλανάκης από τον Θεαίτητο του Πλάτωνα. Εκεί
στη διδακτορική διατριβή του το ο Σωκράτης εκμαιεύοντας την αλή-
1996 συνδέει τη συνήθεια με τις θεια από το συνομιλητή του, τον
αντιλήψεις για την κοινωνική ση- προειδοποιεί πως αν η συζήτηση
μασία του παιδιού, παρατηρώντας καταλήξει σε κάτι παραμορφωμένο,
ότι σύμφωνα με την αρχαία οπτική ο Σωκράτης-μαμή οφείλει να το πε-
η ανθρώπινη αξία ήταν επίκτητη τάξει (ὑπεξαιρῶμαι καὶ ἀποβάλλω
και όχι συγγενής με την ανθρώπινη – 151d), ενώ ο Θεαίτητος-λεχώ πρέ-

