Page 21 - mag_80
P. 21

του Γεράσιμου Γεωργάτου











                                                                     είναι αθώα, είτε το τελευταίο και

                                                                     πιο σημαντικό, ότι η συμπεριφο-
                                                                     ρά της Ελένης καθορίστηκε «από
                                                                     τη δύναμη των λόγων», αν ο Πά-

                                                                     ρης είχε τόσο ισχυρά επιχειρήματα,
                                                                     ώστε να την πείσει να εγκαταλείψει

                                                                     τη Σπάρτη. Ο λόγος δηλαδή είναι
                                                                     τόσο ισχυρός, που κανείς δεν μπο-
                                                                     ρεί να τον ελέγξει και να αντιστα-

                                                                     θεί στη δύναμή του. Και αυτό είναι
                                                                     πολύ ενδιαφέρον, γιατί ακριβώς

                                                                     αυτό κάνει ο Γοργίας ο ίδιος. Ο λό-
                                                                     γος λοιπόν είναι κατά κάποιο τρόπο
               σκαν σε ιδιωτικό επίπεδο. Κάποιοι                     «ο νέος θεός». Άρα ό,τι εκφέρεται
               λίγοι λόγοι που έχουν σωθεί πλή-                      με ορθό και σωστό λόγο είναι ακα-

               ρεις, κυρίως από τον Γοργία, δεί-                     ταμάχητο. Ακόμα πιο ενδιαφέρον
               χνουν ότι δίδασκαν την ορθή χρή-                      είναι ότι ο Γοργίας, στο «Ελένης                           21

               ση του λόγου, την οποία θαύμαζαν                      Εγκώμιον», καταλήγει λέγοντας
               οι σύγχρονοί τους για τον λεξιλο-                     ότι: «είπα εγώ για ποιους λόγους

               γικό πλούτο και τη δόμηση των επι-                    είναι αθώα η Ελένη. Όλο αυτό το
               χειρημάτων.                                           έκανα για να σας δείξω μια μορφή

               Ένα πολύ ωραίο τέτοιο δείγμα επι-                     λόγου και για δικό μου παιχνίδι».
               δεικτικού λόγου, ίσως το καλύτε-                      Δικό μου παιχνίδι σημαίνει ότι μη
               ρο, είναι το «Ελένης Εγκώμιον» του                    δίνετε τόση σημασία στο περιεχό-

               Γοργία, όπου ο διάσημος σοφιστής                      μενο ενός λόγου, όσο στην εκφο-

               επιχειρεί να αποδείξει στο κοινό                      ρά του και στον τρόπο που πείθει ή
               του ότι η Ωραία Ελένη ήταν αθώα,                      δεν πείθει. Αυτό ακριβώς είναι και
               παρότι εξαιτίας της προκλήθηκε ο                      το βασικό χαρακτηριστικό της σο-

               Τρωικός Πόλεμος. Ισχυρίζεται λοι-                     φιστικής διδασκαλίας.
               πόν ο Γοργίας ότι η συμπεριφορά                       Ας σταθούμε όμως εδώ, στα γενικά

               της Ελένης είτε καθορίστηκε από                       χαρακτηριστικά του σοφιστικού κι-
               τους θεούς, οπότε είναι αθώα, είτε                    νήματος, για να δούμε στο επόμενο

               απ' τον έρωτα, που είναι ένας ανε-                    σημείωμα ποια ζητήματα απασχό-
               ξέλεγκτος δυνάστης, οπότε πάλι εί-                    λησαν τους σοφιστές και τις ομοι-

               ναι αθώα, είτε από τη βία, αν την                     ότητες και τις διαφορές τους με τον
               απήγαγε ο Πάρης, οπότε και πάλι                       Σωκράτη.
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26