Page 20 - mag_80
P. 20
Ασ φιλοσοφήσουμε…
κτησε στα νεότερα χρόνια, μετά τις φέρει τι γλώσσα μιλούσε στο σπίτι
αστικές και εθνικοαπελευθερωτι- του ο Πλωτίνος ή ο Πορφύριος, ή
κές επαναστάσεις που καθιέρωσαν τι χρώμα είχε το δέρμα τους, αφού
20 το έθνος – κράτος. Αρκεί να θυμη- προέρχονταν από τη Συρία ή την
θούμε τον Αλκιβιάδη, ηγετική πολι- Αίγυπτο και πιθανότατα ήταν σημι-
τική μορφή στην αρχαία Αθήνα, ο τικής καταγωγής. Δεν υπάρχει κα-
οποίος, την περίοδο του Πελοπον- μιά αναφορά σε αυτά τα χαρακτη-
νησιακού πολέμου, πρόσφερε τις ριστικά, αλλά όλοι τους εντάσσουν
υπηρεσίες του κάποια στιγμή και στην ελληνική φιλοσοφία, αφού
στον Πέρση βασιλιά. Μάλιστα, λίγο σπούδασαν σε ελληνικές σχολές
αργότερα, στα ελληνιστικά χρόνια, και γράψανε στα Ελληνικά, οπότε
αμέσως μετά τις κατακτήσεις του θεωρούνται απολύτως ισότιμα και
Μεγάλου Αλεξάνδρου, έγινε κυρί- σημαντικά μέλη της ελληνικής φιλο-
αρχο το μοντέλο του «κοσμοπολίτη σοφικής παράδοσης.
σοφού» που δεν είχε σημασία από Ανεξάρτητα από το αν πληρώ-
πού προέρχεται, αλλά που σπούδα- νονταν ή όχι, από τον Πλάτωνα
σε και τι διδάσκει. Στα χρόνια δηλα- αντλούμε και κρατάμε την τάση
δή της Αλεξάνδρειας, στα ρωμαϊκά των σοφιστών να διδάσκουν. Αυ-
χρόνια, κανείς δεν μιλάει για τους τός ήταν ένας καινούργιος τρόπος
φιλοσόφους, που ήταν σημαντικό άσκησης της φιλοσοφίας, που την
κομμάτι της πνευματικής ζωής, με μετατρέπει κυρίως σε μάθημα και
όρους καταγωγής. Για παράδειγ- αυτό το καθιέρωσαν οι σοφιστές.
μα, ούτε είναι γνωστό ούτε ενδια- Δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς δίδα-