Page 17 - mag_80
P. 17

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               Αριστοφάνης δεν έχει κανένα πρό-                      Πρωταγόρας ήταν από τα Άβδηρα,

               βλημα να ονομάσει και τον ίδιο τον                    συμπατριώτης  του Δημόκριτου,  ο
               Σωκράτη σοφιστή.  Συνεπώς,  για                       Γοργίας από τους Λεοντίνους της
               το γενικό κοινό, θα μπορούσαμε                        Σικελίας, ο Ιππίας από την Ηλεία, ο

               να πούμε ότι η λέξη σοφιστής ανα-                     Θρασύμαχος από την Προποντίδα,
               φέρεται σε κάποιον που θεωρείται                      ο δε Πρόδικος από την Κέα. Αθη-

               «περίπου σοφός».                                      ναίος σοφιστής θεωρείται ο Αντι-
               Ο Πλάτωνας, ωστόσο, αντιστρέ-                         φώντας, που είναι μια μυστηριώδης
               φει αυτή την εικόνα. Σοφιστής,                        μορφή, για τον οποίο ο Θουκυδίδης

               κατά τον Πλάτωνα, είναι αυτός που                     αναφέρει ότι έπαιξε και ρόλο στο
               αρνείται στην ουσία την αλήθεια,                      αντιδημοκρατικό πραξικόπημα του

               αυτός που δεν έχει σχέση με τη φι-                    411π.Χ., και από τον οποίο έχουν
               λοσοφία και  αντιδιαστέλλει ριζικά                    σωθεί κάποια σημαντικά κείμενα.

               τους σοφιστές με τον Σωκράτη,                         Κάποιοι θεωρούν και τον Κριτία,
               που είναι, για τον Πλάτωνα, ο απο-                    τον ηγέτη των Τριάντα Τυράννων,

               κλειστικός ήρωας της φιλοσοφίας.                      αν όχι αμιγώς σοφιστή, ότι εντάσ-                          17
               Η εικόνα αυτή έγινε καθοριστική                       σεται σ' αυτό το διανοητικό ρεύμα.
               στους επόμενους αιώνες και ακό-                       Ακόμα και ο Ευριπίδης θα μπορού-

               μα και σήμερα δεν έχουμε ξεφύγει                      σε να χαρακτηριστεί σοφιστής με
               τουλάχιστον από το ένα σκέλος της.                    μία έννοια ή και ο Θουκυδίδης που

               Συνεχίζουμε και εμείς να θεωρούμε                     καταγράφει στο έργο του τις δημη-
               τους σοφιστές ως κάτι ενιαίο, ως                      γορίες,  τους  περίφημους  λόγους

               ένα φιλοσοφικό ρεύμα. Διαφορο-                        οι οποίοι  είναι γραμμένοι με κάθε
               ποιηθήκαμε όμως από τον Πλάτω-                        ρητορική επιμέλεια, δηλαδή με τους

               να και θεωρούμε τους σοφιστές                         σοφιστικούς τρόπους, όπως μας
               ως ένα σημαντικό και όχι αρνητικό                     τους παραδίδει ο Πλάτωνας.
               ρεύμα στην ιστορία της φιλοσοφί-                      Άρα, αφήνουμε κατά μέρος την αρ-

               ας.                                                   νητική εικόνα και αντιμετωπίζουμε
               Αν πάρουμε τους πιο γνωστούς σο-                      τους σοφιστές ως ενιαίο ρεύμα,

               φιστές, που τους ξέρουμε και πάλι                     χωρίς διαφοροποίηση του ενός
               κατά κύριο λόγο από τους διαλό-                       σοφιστή από τον άλλο, με αναφο-
               γους του Πλάτωνα, θα δούμε ότι                        ρά στις γενικές απόψεις τους και

               σχεδόν όλοι προέρχονταν από την                       στη διανοητική ατμόσφαιρα που δι-
               περιφέρεια του ελληνισμού, όπως                       αμόρφωσαν στην Αθήνα.

               η παλιότερη γενιά των προσω-
               κρατικών φυσικών φιλοσόφων. Ο
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22