Page 56 - mag_42
P. 56
ΠΑΙΔΙΑ & σΧΟλΕΙΟ
Δεν μπορώ
να το κάνω
μόνος μου
Η κατακτΗσΗ τΗσ αυτονομίασ
στΗν προσχολίκΗ Ηλίκία
απευθυνθείτε στον παιδία- ανέβει σκάλες, να πέφτει
τρο που θα σας κατευθύνει και να σηκώνεται χωρίς να
ανάλογα. χρησιμοποιεί τα χέρια του
Ας δούμε τι μπορεί να κάνει για στήριγμα και να μένει
μόνο του ένα παιδί σ’αυτές στεγνό κατά τη διάρκεια της
τις ηλικιακές περιόδους και ημέρας.
πώς μπορούμε να το βοη- στην ηλικία των 4 ετών ποιεί σύμβολα και μεταφο-
θήσουμε για να αποκτήσει μπορεί να χρησιμοποιεί τα ρές στο λόγο του, να κάνει
τον έλεγχο σε όλες τις λει- χέρια του για να ζωγραφί- χιούμορ, να αναδιηγηθεί τα
τουργίες που το αφορούν. ζει, να γράφει, να πιάνει βασικά σημεία ενός γεγο-
στην ηλικία των 3 ετών ψαλίδι, να ενώνει αντικεί- νότος ή ενός παραμυθιού.
μπορεί να τρώει μόνο του, μενα, να περνάει κορδόνια στην ηλικία των 5 ετών
να παίζει ατομικά και συ- μέσα από μικρές τρύπες, μπορεί να συντονίζει τις
νεργατικά, να χρησιμοποιεί να ντύνεται και να πλένε- κινήσεις των ποδιών ώστε
το συμβολικό παιχνίδι, να ται, μπορεί να ξεχωρίζει να τρέχει, να κλοτσάει τη
περιγράφει με λέξεις μια μεγέθη, χρώματα και να τα μπάλα και να παίζει κου-
κατάσταση, να τακτοποιεί ονοματίζει, να τρέχει πη- τσό, να ανεβοκατεβαίνει
τα παιχνίδια και τα βιβλία δώντας εμπόδια, να κάνει
56 του αν του ζητηθεί, να πα- ποδήλατο, να κολυμπάει. σκαλιά με το ένα πόδι και
ρακολουθεί την αφήγηση/ Ακόμη, ξέρει την ηλικία να κινείται στο ρυθμό γύρω
από σχεδιασμένη διαδρο-
ανάγνωση ιστοριών, να του, το όνομά του (πολλές μή με εμπόδια. Μπορεί να
επαναλαμβάνει αυτούσιες φορές και το τηλέφωνο και ντύνεται και να ξεντύνεται
λέξεις και φράσεις του κει- τη διεύθυνσή του) και μπο- μόνο του, να περιγράφει το
μένου, να απαριθμεί μέχρι ρεί να το γράφει. Τέλος, υλικό κατασκευής των αντι-
το 4-5. Μπορεί να τρέξει, μπορεί να δραματοποιήσει κειμένων, να ονοματίζει και
να σταθεί στο ένα πόδι, να μια ιστορία, να χρησιμο- να ξεχωρίζει τα αντίθετα
και τα γεωμετρικά σχήματα,
να μετρά και να απαριθμεί
μέχρι το 10-15. Τέλος, μπο-
ρεί να σχεδιάζει τον εαυτό
του και σχήματα ανθρώπων
και ζώων και να παίζει με
σύνθετες κατασκευές και
puzzle.
Από τα παραπάνω είναι
φανερό πως τα παιδιά
στην προσχολική ηλικία
μόνο «ανήμπορα» δεν
είναι και πως οι όποιες δυ-
σκολίες τους στο να συντο-