Page 30 - mag_53
P. 30
από τις εκδόσεις
ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣεΙΣ
ΡΟΕΣ
ΚΟΝΡΑΝΤ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΖΑΦΕΙΡΑΤΗΣ
Ο ΑΠΟΙΚΟΣ ΤΗΣ ΜΑΛΑΤΑ Η ΜΟΝΑΞΙΑ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ
Σε μια μικρή αποικιακή πόλη κι
ένα φανταστικό νησί, τη Μάλατα, Η Μοναξιά της πέτρας είναι ένα
ο Τζόζεφ Κόνραντ στήνει το σκη- ΚΕΪΤ ΣΟΠΕΝ οδοιπορικό μνήμης σε έναν τόπο
νικό τούτης της νουβέλας, με κε- Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΑΣ ΩΡΑΣ ονειρικής ομορφιάς και σκληρής
ντρικά πρόσωπα τον Τζέφρι Ρε- Όταν πια παραδόθηκε, μια λε- πραγματικότητας, μια απόπειρα
νουάρ και τη Φελίσια Μούρσομ, ξούλα ξέφυγε απ’ τα ελαφρώς χαρτογράφησης της συνείδησής
δυο χαρακτήρες ολότελα διαφο- μισάνοιχτα χείλη της. Την ψιθύ- του όπως αυτή διαμορφώθηκε
30 ρετικούς και αταίριαστους. Εκεί- ρισε ξανά και ξανά, κρυφά μες ανά τους αιώνες.
νος είναι άνθρωπος της δράσης, στην ανάσα της: «Ελεύθερη, Ο Βαγγέλης Ζαφειράτης, με τη
λάτρης της περιπέτειας, ένα πε- ελεύθερη, ελεύθερη!» νοσταλγική αλλά και αγωνιώδη
ρήφανο και μοναχικό αγρίμι που ματιά του, καταγράφει θρύλους
επέλεξε να ζήσει αποτραβηγμένο Τι αξία είχε η αγάπη, το ανεπί- και τραγούδια που ηχούν όλο και
στο εξωτικό νησί, και εκείνη μια λυτο μυστήριο, μπροστά σ’ αυτή πιο σπάνια, περιγράφει την πάλη
γυναίκα της υψηλής λονδρέζικης την κατάκτηση της αυτοδιάθεσης των Ελλήνων Ηπειρωτών, που
κοινωνίας, ένα πλάσμα αινιγμα- που αίφνης την αναγνώριζε ως άλλοτε πασχίζουν να επιβιώσουν
τικό και απρόσιτο, που αναζητά την ισχυρότερη παρόρμηση της σε ένα περιβάλλον εχθρικό κι
στην άλλη άκρη του κόσμου τα ύπαρξής της! άλλοτε να ενσωματωθούν σε μια
ίχνη του χαμένου αρραβωνια- πατρίδα που τους αντιμετωπίζει
στικού της. Το συναπάντημά Τα διηγήματα της Κέιτ Σοπέν, σαν ξένους, μιλάει για ιστορικά
τους σηματοδοτεί για τον ήρωα κομψοτεχνήματα μιας λοξής, κι- γεγονότα αλλά και συλλογικούς
την απαρχή ενός έρωτα ανεκπλή- νηματογραφικής ματιάς, γεμάτης πόθους που διακατέχουν ένα ση-
ρωτου και καταστροφικού… μαντικό κομμάτι του ελληνισμού,
κατανόηση για τα ανθρώπινα, με ένα λόγο τον οποίο διακρίνει
λειτουργούν σαν μικρές απο- η ωμή νηφαλιότητα αλλά κι ένας
Ο Άποικος της Μάλατα είναι καλύψεις. Το περίφημο ερώτη-
αναμφίβολα το γνησιότερο δείγ- μα του Φρόυντ, «Τι θέλει η γυ- γλυκός λυρισμός.
μα τής κατά Κόνραντ απόψεως ναίκα;», μοιάζει να στοιχειώνει Μάρτυρές του δεν είναι μόνον
περί έρωτος. Έχει υπολογιστεί πρωθύστερα και υπόγεια την οι άνθρωποι –οι αφηγήσεις των
ότι οι 17 από τους 25 ήρωές του αφήγηση. Η περιπέτεια των ηρω- κατοίκων ή οι αναμνήσεις προ-
που εμπλέκονται σε κάποια ερω- ίδων είναι ακριβώς η αναζήτηση σώπων που καθόρισαν την τύχη
τική ιστορία χάνουν, άμεσα ή έμ- της επιθυμίας τους. Το ουσιαστι- τούτης της γωνιάς– αλλά και η
μεσα, τη ζωή τους εξαιτίας μιας κό νόημα κάθε ιστορίας είναι το ίδια η φύση, η γη και οι πέτρες,
γυναίκας – οι υπόλοιποι χάνουν ταξίδι προς την ανακάλυψη του που με τη σιωπηλή, ήρεμη παρου-
απλώς την περιουσία, τη δουλειά κρυμμένου εαυτού, η περιπλάνη- σία τους στέκονται αδιάφορες
τους, τους φίλους ή την οικογέ- ση της αυτογνωσίας. Κάθε ηρω- την εποχή της ακμής και απαθείς
νειά τους… ίδα γίνεται μια «Ωραία κοιμωμέ- τα χρόνια του μαρασμού, συν-
θέτοντας τη δική τους, ιδιότυπη
νη» που αφυπνίζεται. ελεγεία...