Page 34 - mag_53
P. 34
ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣεΙΣ
ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΜΑΓΙΑΚΟΦΣΚΙ
ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΦΙΛΝΤΙΣΙ
Η έκδοση ξεκινά με το Μανιφέστο των Φουτουρι-
στών. Το 1912, ο κύκλος των Ρώσων Φουτουρι-
στών εξέδωσε μανιφέστο με τίτλο «Χαστούκι στο
γούστο του κοινού» το οποίο υπογράφουν: Ντμίτρι
Μπουρλιούκ, Αλεξέι Κρουτσιόνιχ, Βλαδίμηρος Μα-
γιακόφσκι, Βελιμίρ Χλέμπνικοφ. Το κίνημα του Φου-
τουρισμού ύμνησε την τεχνολογική εξέλιξη. «Το πα-
ρελθόν είναι στενάχωρο. Η Ακαδημία, ο Πούσκιν, ο
Ντοστογιέφσκι, ο Τολστόι, είναι πιο ακατανόητοι κι
από ιερογλυφικά» γράφουν στο Μανιφέστο οι Ρώ-
σοι Φουτουριστές, οι οποίοι συνήθιζαν να διαβά-
ζουν ποιήματά τους στη μέση του δρόμου και γενικά
έκαναν τα πάντα για να ενοχλούν τον καθωσπρεπι- Πληθαίνουν οι ρυτίδες στο δέρμα.
σμό των αστών. Ο έρωτας ανθίζει,
ανθίζει -
Κύριοι ποιητές και μαραίνεται.
δεν βαρεθήκατε πια Στο Επίμετρο γράφουν για τον Μαγιακόφσκι η Άννα
τα τοπία, Αχμάτοβα (Ο Μαγιακόφσκι το 1913) η Μαρίνα
τα παλάτια, Τσβετάγιεβα, ο Μπορίς Πάστερνακ και ο Αντρέι
τον έρωτα, Βοζνιεσένσκι (Ο Μαγιακόφσκι στο Παρίσι)
34 τους θάμνους των πασχαλιών; «Ο Βλαδίμηρος Μαγιακόφσκι ιπτάμενος δρομέας
Αν οι δημιουργοί
των δύο αυτών ταυτό¬σημων διαδρομών, νοσταλ-
είναι σαν κι εσάς - γώντας άγρια την ολοκλήρωση της πορεί¬ας, διέ-
τότε φτύνω κάθε τέχνη. σχισε φλεγόμενος τον κόσμο τούτο και αφοσιώθη-
Καλύτερα ν’ ανοίξω ένα μαγαζάκι. κε μανιακά και στην επανάσταση και στον έρωτα».
Να πάω στο χρηματιστήριο. (Δημ. Τριανταφυλλίδης)
Με χοντρά χαρτονομίσματα να γεμίσω τις τσέπες «Είναι ανάγκη να κατανοηθεί καλύτερα ότι αυτός
μου ο ασυνήθιστος ποιητής και άνθρωπος είναι όλος
με μεθυσμένο τραγούδι έντονες ακρότητες και αποτελεί μια ανεπανάληπτη
την ψυχή μου να βγάλω δημιουργική σύνθεση, κάτι που σε μια στιγμή φτιά-
στο καπηλειό. χτηκε και δεν ξαναϋπήρξε "..." Ένας δημιουργός φα-
Ακολουθούν ποιήματα από τη συλλογή ‘Περί αυτού’ νατισμένος με το αύριο, με παράτολμα ανοίγματα
αλλά και ανάλεκτα ποιήματα του μεγάλου Ρώσου σ' έναν καινούργιο αχρησιμοποίητο λόγο». (Μήτσος
ποιητή. Αλεξανδρόπουλος).
Η αγάπη είναι δεδομένη για κάθε έναν που γεννιέ- Ο Μαγιακόφσκι αυτοκτονεί το 1930. Έχει ήδη δια-
ται, - βλέψει και σαρκάσει κυρίως στα θεατρικά του έργα
ανάμεσα όμως στις υπηρεσίες, την τάξη των γραφειοκρατών και των “σφογγο-
τα έσοδα κολάρων ποιητών”. Το 1934 το Πρώτο Συνέδριο
και τα λοιπά Σοβιετικών Συγγραφέων που αριθμεί 591 συνέ-
από μέρα σε μέρα δρους, εκ των οποίων 40 από ξένες χώρες (από
νεκρώνει της καρδιάς το χώμα. την Ελλάδα έχουν κληθεί ο Βάρναλης και ο Γληνός)
Η καρδιά φοράει το κορμί, επισφραγίζει το πέρασμα από τον συμβολικό στον
το κορμί – την πουκαμίσα. σοσιαλιστικό ρεαλισμό και εγκαινιάζει μια εποχή
Μα δεν αρκεί αυτό! εξοστρακισμών, διώξεων και περιθωριοποιήσεων
Κάποιος – που θα κορυφωθεί με τις σταλινικές εκκαθαρίσεις
ηλίθιος! – του 1937.
φόρεσε μανσέτες Ο κλοιός της σιωπής, που περιέφραξε αρχικά το
κι άρχισε να κολλαρίζει το στήθος του. έργο του, έσπασε το 1935 με τη γνωμάτευση του
Να κομπάζει για τα γερατειά. Στάλιν: "O Mαγιακόφσκι ήταν και παραμένει ο κα-
Η γυναίκα βάφεται. λύτερος, ο πιο προικισμένος ποιητής της σοβιετικής
Ο άντρας, στον μύλο του Μίλερ φτερουγίζει. εποχής μας. H αδιαφορία στη μνήμη του ισούται με
Μα είναι αργά. έγκλημα".